oskar_d
Hej!

Jag är en industridesignstudent som för tillfället är arbetar på ett projekt i samarbete med Flymo, mest kända för sina svävargräsklippare.

Projektet går ut på att utveckla en ny produkt för trädgården som antingen angriper problem inom bevattning eller städning av trädgården. Exempel kan vara beskärning av träd, rensning av ogräs, överbevattning...

Därför skulle jag vilja veta vilka problem ni stött på inom dessa områden. Tunga arbeten som kan göras lättare, tråkiga arbeten som kan göras roligare osv. Inget problem är för litet, inget problem är för stort!!

Tack på förhand!
Oskar
kerstin z5-6
japp -jag har massor av behov
1. en minimotorsåg med elstart och STARTKNAPP -ej väga mer än 2kg
alla sådana verktyg , röjsågar med nån sorts funktion -inte de med plastsnören .. utan de som kan röja ..har producerats enbart för 25 åriga muskelmän
så kan kan direkt tillägga

2. mindre röjsåg samma funktioner s.o

3. Något vettigt verktyg att rensa grusgångar med -gärna där man kan stå upprätt när man gör det

3. Sekatör för handstorlek 5- 6 1/2

4.En smal kratta -2dm blad i övrigt samma utseende som en vanlig metallräfsa med raka tänder -till rens av perennrabatter

min är för barn .. skaftet är av ..o snart är krattan slut .. hitta en nu verkar ogörligt -de sk Roskrattorna är för breda
Lena i Torslanda
Kan bara instämma i det Kerstin säger . Verktyg som inte kräver muskelmassa och jag är def. inget klent fruntimmer.
En liten behändig motorsåg skulle uppskattas hos mig. Låg dB är också ett önskemål samt míljövänlig drift.
Mia, zon 3
Kan tillägga en elektrisk häcksax (ej för tung, så klart), med "enhandsgrepp". Så här:

För att få bra manövrering tänker jag mig att den skulle fästas runt underarmen, så det blir som en "förlängd arm". För att inte andra handen skulle hamna ivägen kan man ha kontrollen i den.

I övrigt håller jag med om mindre buller och mer miljötänk!
Ally
Hand-spade/kratta/ogräsrensnings verktyg etc. för små händer!

mini- "pitchfork" för ytlig vändning av komposten, t.ex. (Pitchfork på svenska .. grevgrep? grävgrep?? Ser ut som en gaffel ...)

smalare ogräsrensnings verktyg .. Alla befintliga gör stora hål i gräsmatta. Jag använder en kniv istället, men det skulle kunna vara ... um... inte rakt, längst mitten .... Lite svårt att förklara kanske. Jag hade en i Kanada, som såg ut som en spetsig sked, fast bara 1 cm bred och kanske 5 cm lång.

För vattning... Nånting som kan justera trycket för vatten spridare, slipper man springa fram och tillbaks till kranen (Jag har den fancy spridare som man kan justera åt två håll, men inte trycket....)

That's it that's all! Än så länge... rolleyes.gif
Kilmister
Självvattnande krukor som verkligen är självvattnande, alltså fyller på sig när det sjunker i behållaren, så man kan lämna växterna en månad eller så.
Fenja
En liten, lätt röjsåg som är bensindriven vore toppen!! För röjning av tunnare sly runt tomten, gärna att den kan användas som grässnurra med smile.gif.
Mvh
Fenja
Faran
Vet precis vad jag skulle vilja ha: en riktigt BRED lövräfsa/kratta för stora ytor. Ungefär som gamla tiders träräfsor man hade när det skulle bärgas hö. Men faktiskt så stor att man t ex kan dra efter sig. Naturligtvis kan man tänka sig en som kan kopplas till åkgräsklippare eller trädgårdstraktor men att kunna dra den själv är inte så fel det heller!
askar
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2007, 13:16)
japp -jag har massor av behov
1. en minimotorsåg med elstart och STARTKNAPP -ej väga mer än 2kg
alla sådana verktyg , röjsågar med nån sorts funktion -inte de med plastsnören .. utan de som kan röja ..har producerats enbart för 25 åriga muskelmän
så kan kan direkt tillägga

2. mindre röjsåg samma funktioner s.o

3. Något vettigt verktyg att rensa grusgångar med -gärna där man kan stå upprätt när man gör det

4.En smal kratta -2dm blad i övrigt samma utseende som en vanlig metallräfsa med raka tänder -till rens av perennrabatter

min är för barn .. skaftet är av ..o snart är krattan slut .. hitta en nu verkar ogörligt -de sk Roskrattorna är för breda

Ang smal kratta... gör som vi... byt till långt skaft i barnkrattan. smile.gif

Det går om man bara täljer lite i skaftet.
Åsa, mälardalen zon 2
Om ni även håller på med yrkesodlargrejer så säger jag anpassa de grejer som redan finns så att de passar för kvinnor.

Ca 90% av eleverna på trädgårdsutbildningarna är kvinnor, men de flesta redskap och maskiner verkar ofta vara designade för män. Ex. bara en sån sak som vissa åkgräsklippare där man måste väga mer än 60-65kg för att de överhuvudtaget ska starta, på skolan får vi hänga vikter när en del elever ska köra.
AndreasBlomquist
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-02-2007, 14:16)

Kerstin, på Buxus.se har vi en liten sekatör som är anpassad för kvinnor. Själva sekatören är bara 17 cm lång.

Till den 7/2 har vi ju faktiskt 25% rabatt också...

Weighing less than 150g and using bypass cutting method, this pint sized Pruner packs full-sized performance into just 17cm.

• Fully hardened & tempered, high carbon steel blade for lasting sharpness.
• Sap groove in the cutting block prevents blade sticking.
• Wire cutting notch at the base of the blade.
• Robust alloy handles, covered in a comfortable grip in Racing Green.
kerstin z5-6
Såg ju bra ut ! smile.gif

tack Agneta -så har jag gjort .. men nu är alla tänderna böjda ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon