svanqvistj
Hej!
Fick i ett par julgrupper 2 st ädelcypress "Elwoodii". Kan man plantera ut dem i vår efter avhärdning och få dem att överleva ute året om, eller är det bara att kasta dem när de gjort sitt inomhus?

Har nämligen en "perennäng" där jag skulle behöva ett par vintergröna "toppar" som bryter av från alla mjuka former.

Fungerar inte ädelcypressen finns det ju många andra alternativ, men dessa var ju "gratis" och växtkontot är hårt belastat ändå.

Jag bor i Åmål vid Vänern och har zon 3.

Ha det gott!
Jeanette
Eva St
Vet inte vad detta är för sort men fick denna i julgrupp -04 hade den inne i två år och planterade ut den i somras och den mår prima.
Det svåraste är nog att få den att överleva tills du kan plantera ut den eftersom den inte tål att torka ut.

Eva St
Big Gardener
Det går oftast utmärkt att plantera ut den i varmare trädgårdar i zon 1-2. 'Elwoodii' är ju en sort av Chamaecyparis lawsoniana som på svenska heter just ädelcypress. Mina föräldrar planterade ut en för sex år sen och den står fortfarande grön och fin.

Vad man bör ha i åtanke är just placeringen och läget. Hur snabbt den växer beror på läget men den blir STOR, största exemplar jag har sett i Sverige har varit uppåt 20 meter. Vill man ha kvar den på äldre dar är det inte fel att ge den utrymme. Den går i o f bra att flytta i unga år. Det är också en värmeälskande växt som inte trivs särskilt bra i utsatta och blåsiga lägen. Annars är det oftast inga fel på vinterhärdigheten.

Som Eva säger är just vattnet också avgörande för etableringen. Etableringsbevattning och väl utgrävd plantgrop ger bra resultat.
Mia, zon 3
CITAT (svanqvistj @ 01-02-2007, 13:01)
Har nämligen en "perennäng" där jag skulle behöva ett par vintergröna "toppar" som bryter av från alla mjuka former.

Fungerar inte ädelcypressen finns det ju många andra alternativ,

Lånar tråden lite - hoppas det är OK?

Jag har också haft fundering på såna där "toppar" i perennplanteringar - vilka är alternativen som ni känner till? Jag är ute efter något som blir väldigt smalt och max 3 meter högt, som "utropstecken", liksom. (Har funderat på vanlig svensk en, som visst finns i smalform?)
Åsa, mälardalen zon 2
Min Elwoodii från en julgrupp står supertorrt i en bergsskeva och den har överlevt i 4-5år och växer (fast sakta) i zon 2 så den verkar inte vara så väldigt känslig.
Big Gardener
Just att den står i en bergsskreva behöver inte betyda att det är supertorrt. Jordar med mycket sten ackumulerar en hel del värme under dagen och samlar därför en hel del kondensvatten under kvällen och natten.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har grävt ganska mycket där så jag vet att det är torrt långt ner, jag har anlagt ett litet kryddland i samma bergsskreva och det brukar vara så torrt att det dammar om jorden när man gräver men timjan trivs iallafall + vinterkyndel men myntan bara dör ut.
svanqvistj
Hej alla!
Tack för era svar. Kan den verkligen bli 20 m, då får jag nog omvärdera var jag planterar dem. Eller går de att beskära?

Alternativa inslag som höjdare i perennplanteringen jag tittat på är lite olika varianter av miniatyr barrväxter. Finns en hel uppsjö.

Ha det gott!

Jeanette
Big Gardener
Jag är ledsen, men jag har schabblat till mina anteckningar upptäckte jag nu. 'Elwoodii' blir inga 20 meter även om det finns andra sorter av samma art som i bästa fall kan bli uppåt 15-20 meter men då handlar det om att den når en sluthöjd efter 40-60 år.

En 'Elwoodii' kan, enligt Bruns Pflanzen Sortimentskatalog bli uppåt 3,5-4 meter och troligtvis någon halvmeter lägre i Sverige.

Ädelcypress går generellt att formbeskära under ungefär samma förutsättningar som Thuja.
svanqvistj
Toppen!
Nu gjorde du det genast lättare. Nu kan kan fortskrida med mina planer.
Tackar och bugar.
Jeanette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon