Alba
Jag har en Ficus Microcarpa - Citronfikus som hag köpte för 1 år sedan.
Den är driven som en bonsai med kraftiga rötter ovan jord.

Ska rötterna beskäras vid omplanteringen ?
Ska den planteras om nu i vanlig blomjord ?.
kristerh
blanda ut jorden med småleca eller akvariesand, om du klipper rötterna så minskas tillväxten ovan jord oxså, så om du vill att den skall växa så ta det försiktigt med rotklippningen, men man måste alltid hålla efter rötterna så de inte blir för grova på en bonsai. om du planterar om den nu var försiktig med vattningen och ställ den ljust.
jjohan
Jag tar tillfället i akt att använda denna gamla tråd för min fråga.
Kan man, utan problem, plantera om en Citronfikus som stått i vanlig kruka till att stå i en bonsai-kruka? Något speciellt jag bör tänka på?
chr
I en bonsaibok (indoor bonsai for beginers av werner m. busch) står att hälften av jorden ska bytas vartannat år. Som jordmix rekommenderas lika stora delar av krukväxtjord, bränd lera (finns specialjord som heter akadama, men jag vet inte om det är denna de menar), sand. Det funkar nog med vanlig jord men jag skulle absolut blanda ut den med sand och kanske små lecakulor, perlite eller vermiculite. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon