Full version: Jättebuskar
Maria_z5
Mina spireor är monsterstora och jag vill ha dem på ett annat ställe.
Hur flyttar jag dem bäst och hur delas de bäst med motorsåg eller inte alls?

Kärnan är ca 100 cm och höjden 200-300 cm.

/Maria
kristerh
Jag skulle klippa ner dem ordentligt, då kan du oxså minska rötterna drastiskt, misstänker att de har enorma rötter när buskarna är stora
Maria_z5
Jo, den ena skjuter rotskott på en radie av ca 3m kanske 4m. Hugaligen men hur är det med delning är det något du avråder ifrån?

Kan ju vara bra att få ner bladmassan för annars tar det väl tid för dem att etablera om sig?

Det är olika sorters spireor och den ena är med benägen att sprida sig med rotskott än den andra. Den tar jag bara och sätter rotskotten från där jag vill ha dem men den som inte skjuter då? huh.gif

/Maria smile.gif
Cilla
Spireorna är rätt olika varandra och reagerar olika på beskärningar.
Jag skulle flytta dem som de är, anvnda såg för att sära rotdelarna, låta busken visa själv vilka grenar som ska bort (dö) och vänta ett par år med att beskära alls.

Brudspirea som både flyttas och skärs ned samtidigt har tendens att inte komma igen alls eller ta många år på sig medan t ex klasespirea tål vad som helst.
Maria_z5
Den ena är en klasespirea och den andra är en vitblommande variant som jag inte har sett blomma på nära håll ännu så jag vet inte vilken sort det är men troligen bukettspirea(?) om jag sett rätt. unsure.gif

Jag ska ta det varligt med den senare och kan vara tuff med den andra men då kan man alltså såga itu dem utan att det blir katastrof oavsett sort?

Har jag fattat rätt?

/Maria unsure.gif
Cilla
Klasespirean kan du göra lite hur som helst med, den är en av de starkaste busksorterna vi har, också i zon 5 skulle jag tro (har mest erfarenhet av zon 2-4). Om du vill ha bort den helt från stället du flyttar den från, var beredd på att klippa rotskott eller att gräva lite under en eller flera säsonger efter flytt. Också mindre rotdelar brukar kunna spira.

Brudspirea har jag aldrig delat på. Den är inte alls lika villig att bli beskuren eller flyttad, men om den är för stor för sitt nya ställe så dela och testa, men lägg större omsorg på att dela med skarpt snitt, på att göra nya växtplatsen bra och att hålla vattnat.
Henrik_
Håller med Cilla
Fast du dehöver kanske inte flytta buskarna, om det är möjligt så dela den, men ta bara bitar längst ut och släng resten.
Vet ju inte hur buskarna ser ut, men det kanske skulle kunna vara ett alternativ...
Maria_z5
De MÅSTE flyttas, de blockerar gången till baksidan. Jag misstänker att när de sattes för många år sedan visste de som satte dem inte hur stora de egentligen blir... smile.gif
Fast trädgården är inte omhändertagen på många år och det kanske gick att gå förbi förut när de orkade hålla buskarna i shack. wink.gif
Dessutom ska jag anlägga en rabatt där och bygga spaljé mot grannen för att förbätta insynsskyddet

/Maria
Henrik_
Dom behöver väl inte flyttas för det... ta en bit av dom och bränn eller gör kompost av resten...
Maria_z5
Alla sätt är bra utom de dåliga, inte sant? wink.gif

Jag får se hur jag gör till våren...

Jag kanske gräver upp runt och binder fast ett rep och drar loss dem med traktor eller liknande. tongue.gif

Tack för alla fina tips och råd.

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon