Ami-Catarina
Ny i gänget, drömmer om växthus. Tacksam för kommentarer om SerraLux och EurroSere (Classicum resp. Willab). Vad skall man välja för material. Glas 4mm eller polykarbonat t.ex 8 mm. Finns det någon som valt plast och ångrat sig, då man vill kunna se ut, eller tvärtom.
Lena i Torslanda
Jag har Euroserre och har valt glas i väggar och plast i tak. Detta för att jag vill kunna se ut men få en liten dämpning av det starkaste solljuset genom taket.
Att jag sedan tycker glasade växthus är snyggare än plastade är en helt annan femma.

Hoppas att du hittar en bra lösning för dig - det är härligt med växthus.
Jonas70
Det där är ju en smaksak. De flesta tycker nog att glas är snyggast, men det finns ju en del praktiska fördelar med polykarbonat. Går ju inte sönder med ungar som leker i närheten, bättre isolationsförmåga ger längre säsong, behöver ej skugga växter för att undvika den allra starkaste solen som kan bränna sönder växter, håller en jämnare temperatur över dygnet.
AndreasBlomquist
Glas! Jag har ett Classicum Serralux och var väl i början inställd på att ha polykarbonat då vi har 3 barn under 5 år. Ulf på Classicum övertalade oss dock att välja ett med glas och det ångrar vi inte. Dels är det ju mycket snyggare, inte lite snyggare utan mycket snyggare. Glaset som vi har är 4 mm vilket vi trodde var rätt så skört men eftersom det sitter så tajt i växthuset så har det klarat både fotbollar som sparkats av undertecknad samt barn som stått och slagit på glaset med diverse tillhyggen.
Det finns säkerhetsglas om man vill ha, vilket är 6 gånger starkare än vanligt glas.

För oss nu i efterhand är inte polykarbonat ett alternativ då vi även vill ha möjligheten att sitta inne i växthuset och kunna njuta av utsikten.
emmapemma
Säger som Andreas (har ocksåett Classicum Serralux), samt tillägger att glas i taket har också en estetisk poäng. Jag planerar att sitta i mitt växthus under säsongen som kommer, och titta på stjärnorna under kvällarna - det går inte med polykarbonat i taket. Jag skyddar mot stark sol med en skuggväv istället. Det positiva med skuggväv jämfört med permanent skuggning (som det då blir med polykarbonat) är att solen inte alltid skiner, och då drar man bort väven och så mycket ljus som möjligt kan flöda in.

Jag var väldigt orolig för glasen i början, eftersom vi har två småttingar hemma. Min man (som är lugnet och tålamodet självt) upprepar gång på gång- "vi har ju lika stora fönster, om inte större, i kök och vardagsrum, och de har ju hållt. Dessutom är de fönstren mycket tunnare än växthusglasen, så varför skulle inte växthusglasen hålla?"

Vid stormen Per blåste det ju så det knakade i bostadhuset - växthuset höll. Min svärmor som har polykarbonatväxthus, fick ut och jaga rätt på sina skivor efter Per. Skivorna fick hon tejpa fast, för silikonet fäster tydligen inte när det är kallt.

Jag är nöjd med glasväxthus biggrin.gif

/Emma
Unni
Jag har glas och har inte ångrat. Vi har vatten med mycket kalk och järn och det sätter spår på fönstren, men jag inbillar mig att det vore ännu svårare med plast. Glas, 4 mm har jag, håller bättre än man tror. Isolering är det som är nackdelen. Skulle jag köpa ett växthus till (vilken bra idé) så skulle jag titta närmare på bredare kanalplast, 10 eller 16 mm tror jag det är, som ger bättre in- och utsyn. Det fanns inte i handeln när jag köpte mitt växthus.

Unni
kollba
Eftersom jag skall ha mitt växthus till att odla i och inte till att sitta i eller titta på så övervägde fördelarna med polykarbonat. Jag funderade faktiskt aldrig över alternativet glas...
emmapemma
kollba - jag tänkte nog odla i mitt växthus också smile.gif men jag vill gärna kunna se mina vackra plantor utifrån, samt kunna klämma in en bekväm stol för att njuta av prakten från insidan också wub.gif och samtidigt kunna titta på stjärnorna!

En väninna till mig har redan inrett mitt växthus med diverse möbler, tingeltangel och ljuskronor... men hon glömde bort att jag ville odla grönsaker... nästa gång hon nämner något liknande kommer jag be henne bygga ett eget växthus att inreda rolleyes.gif , naturligtvis i glas biggrin.gif
kollba
CITAT (emmapemma @ 03-02-2007, 09:00)
kollba - jag tänkte nog odla i mitt växthus också smile.gif men jag vill gärna kunna se mina vackra plantor utifrån, samt kunna klämma in en bekväm stol för att njuta av prakten från insidan också wub.gif och samtidigt kunna titta på stjärnorna!

Ligger en del i det smile.gif Men för min del så har jag bara 10 kvadratmeter och då tar odlandet 1:a platsen. Skulle jag trycka in ett par stolar och eventuellt ett bord så skulle jag förlora halva ytan.
Stjärnorna ser man annars bäst under stilla, iskalla vinternätter långt från alla städer och då behöver man ett uppvärmt växthus - och om man skall ha uppvärmt växthus skall man inte ha glas biggrin.gif
Jonas70
Som tidigare debatterats så finns det både för- och nackdelar med både glas och polykarbonat. Angående att det skulle vara svårt att fästa polykarbonaten så håller jag inte alls med. Här har det stormat ett flertal gånger i vinter, men växthuset i polykarbonat har då inte rört på sig. Jag har fäst mina plattor med listor.
Jag kommer inte heller ha någon plats över till annat än att odla. Här ska det odlas i massor biggrin.gif
Kollba, ditt hus är väl oxå relativt nybyggt? Vad har du valt för "golv"?
kollba
Nä Jonas... Jag har inte byggt det ännu utan det ligger i källaren.
Eftersom jag fick hem det strax före jul så måste jag vänta på att tempen stiger lite för att kunna gjuta plintar. Såvitt jag förstått skall man inte gjuta om det är kallare än 5 C.
Jag tänker lägga in marktegel (tror jag att det kallas, men jag kan inte kolla eftersom broshyren ligger hemma). Eftersom det är en kolonilott så har jag inga planer på att gräva ut grunden enligt konstens alla regler. Jag har bara tänkt att skyffla undan lite jord, lägga dit 5-10 cm sand och sen plattorna ovanpå sanden.
Jonas70
CITAT (kollba @ 05-02-2007, 10:34)
Nä Jonas... Jag har inte byggt det ännu utan det ligger i källaren.
Eftersom jag fick hem det strax före jul så måste jag vänta på att tempen stiger lite för att kunna gjuta plintar. Såvitt jag förstått skall man inte gjuta om det är kallare än 5 C.
Jag tänker lägga in marktegel (tror jag att det kallas, men jag kan inte kolla eftersom broshyren ligger hemma). Eftersom det är en kolonilott så har jag inga planer på att gräva ut grunden enligt konstens alla regler. Jag har bara tänkt att skyffla undan lite jord, lägga dit 5-10 cm sand och sen plattorna ovanpå sanden.

Funderar själv på att ta en sådan genväg i växthuset. Jag anser inte att jag behöver göra ett lika tidsödande jobb som om jag skulle anlägga en uteplats. För min del gör det inget om det inte blir helt "rätt" i mitt växthus.

Ska du ha marktegel över hela, eller tänkte du även ha en del odlingssängar där inne? Jag kan själv inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra.
kollba
Jag kommer att köra med plattor över hela golvet. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall lägga ned en massa extrajobb på att låta plattorna gå under sockeln och ha en liten kant utanför runt växthuset eller om jag bara skall ha plattgolv inomhus.
Nu har jag hittat broshyren om stenarna som jag fick av en lokal byggmaterialfirma. Du kan kolla in på www.steriks.se. Ett ganska fånigt menysystem på sidan så man får klicka en hel del för att se alla produkter. Enligt byggfirman så kostar de flesta plattor (även fula, grå i betong) 200-250 kr / kvadratmeter. Jag kommer nog att välja Rustik Color, inte minst för att storleken gör det lättare att passa in 20x13 cm stenar någorlunda snyggt på golvytan.

Förutom att eventuellt dra upp några blom o grönsaksplantor i småkrukor på hylla så kommer jag bara att odla i plasthinkar. Man slipper jobbet med att gräva ut halva växthuset för byta jord och skulle det bli för trångt med 20-30 tomatsorter plus paprika o gyllenbär så är det bara att flytta ut några hinkar och starta en frilandsodling istället.
Jag skall testa med att spika ihop några ramar (som pallkragar fast längre), lägga sand som underlag, klä dem invändigt med plastpresenning, ställa dit hinkarna och sen bara använda underbevattning i "tråget". Om det inte funkar eller blir för fuktigt på nätterna så är det bara att börja vattna på normalt sätt och då får "tråget" fungera som blomfat så att det inte blir jord och vattenslabb över hela golvet... Testa, testa, testa - förr eller senare hittar man en bra lösning. laugh.gif
AndreasBlomquist
Kollba, vill bara komma med ett förslag och det är att du sätter dit plintarna där de ska vara och fixar allt underlag. När detta är gjort så sätter du upp växthuset och glasar det. I ditt fall med polykarbonatskivorna. Först när detta är gjort ska man gjuta plintarna.
Detta för att om huset skulle bli minsta vint/skevt när man gjuter plintarna och fäster växthuset utan glasen/polyskivorna så kan det hända att de inte passar sen när du väl ska ha i dem..

Du kan kolla i min blogg angående mitt växthusbygge så ser du hur jag menar:

Länk till växthusbygget

Tipset är ju inte något jag har hittat på utan kommer från Classicum och återfinns även i diverse växthusböcker.
Jonas70
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-02-2007, 00:42)
Kollba, vill bara komma med ett förslag och det är att du sätter dit plintarna där de ska vara och fixar allt underlag. När detta är gjort så sätter du upp växthuset och glasar det. I ditt fall med polykarbonatskivorna. Först när detta är gjort ska man gjuta plintarna.
Detta för att om huset skulle bli minsta vint/skevt när man gjuter plintarna och fäster växthuset utan glasen/polyskivorna så kan det hända att de inte passar sen när du väl ska ha i dem..

Du kan kolla i min blogg angående mitt växthusbygge så ser du hur jag menar:

Länk till växthusbygget

Tipset är ju inte något jag har hittat på utan kommer från Classicum och återfinns även i diverse växthusböcker.

Jag gjorde inte som du utan följde instruktionerna från Willab där man först gjuter fast sockeln innan man monterar växthuset, men det är dom du säger det är VÄLDIG VIKTIGT att man får det rakt. Fram med vattenpasset för att få det i våg, och mät diagonalerna om och om igen för att vara säker att hörnens vinklar blir 90 grader. Är man bara noggrann så anser jag det vara det bästa sättet.
Jonas70
Kollba, jag tänkte oxå ha plattor (eller sten) både på utsidan och insidan av växthuset, men jag tänkte definitivt inte låta dem gå in under sockeln. Tror du inte det kan bli en del drag mellan platta och sockel om du lägger plattor under?
Annars håller jag med dig, det är bara att testa, testa och åter testa för att komma fram till vad som passar en själv bäst.
kollba
Tack för tipset Andreas.
Jag har funderat i alla möjliga och omöjliga banor på hur jag skall lägga dit plattorna. Egentligen hade jag bestämt mig för att först gjuta fast sockeln i plintarna, men nu har du fått mig att börja fundera igen blink.gif
Mitt problem är att jag inte har tillgång till el för att enkelt kunna kapa plattorna - kanske går det att knacka sönder dem till rätt storlekar för att passa in fästjärnen...
kollba
Jo Jonas... Det blir nog så att jag bara lägger plattor inuti växthuset eftersom det förmodligen blir enklast. Annars antar jag att man kan lägga under en tunn remsa med stenull eller dylikt för att inte få drag under sockeln...
Ewa smålänska höglandet
svart marktegel
AndreasBlomquist
Angående drag under plattorna så beror det nog helt på hur man lägger dem. Jag var extremt petig när jag la mina plattor så de ligger exakt i våg över 10 kvm. Det tog 3 eller om det var 4 dagar heltid att lägga dem alla i exakt våg.
Jag har inga glipor under sockeln, får inte ens igenom ett vanligt papper där..
AndreasBlomquist
CITAT (kollba @ 06-02-2007, 10:15)
Tack för tipset Andreas.
Jag har funderat i alla möjliga och omöjliga banor på hur jag skall lägga dit plattorna. Egentligen hade jag bestämt mig för att först gjuta fast sockeln i plintarna, men nu har du fått mig att börja fundera igen blink.gif
Mitt problem är att jag inte har tillgång till el för att enkelt kunna kapa plattorna - kanske går det att knacka sönder dem till rätt storlekar för att passa in fästjärnen...

Glömde skriva detta i förra inlägget.

Du behöver ingen el för att kapa plattorna. De flesta stenhuggerier har en stenkap/stenklyv/stensax som du kan få låna eller hyra. Detta sköter man utan el.
Sen så ska du ju inte kapa plattorna så att de passar in i fästjärnen. Fästjärnen ska du ju gjuta fast i nedgjutningsrören som du satt dit innan.

Kolla bilden nedan när grunden är helt klar fast växthuset saknas.

kollba
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-02-2007, 18:38)
Sen så ska du ju inte kapa plattorna så att de passar in i fästjärnen. Fästjärnen ska du ju gjuta fast i nedgjutningsrören som du satt dit innan.

Men eftersom storleken på stenarna inte går jämnt upp med avståndet mellan fästjärnen har jag inte mycket att välja på om jag inte vill ha rejäla avstånd mellan stenarna eller stora glipor runt fästjärnen...
AndreasBlomquist
Men du.. rören fyller du ju upp med betongen så det blir ju ett jämnt och fint golv ändå.
Jonas70
Andreas, ett väldigt vackert golv måste jag säga. Skulle gärna ha ett sådant i mitt växthus, men frågan är om jag kan finna tid till att lägga ett sådant nu i vår.
emmapemma
Hmmm... då måste jag ju kontra med hur lång tid det tog för oss (dvs min man wub.gif ) att lägga vårt golv (ser ut som Andreas' golv på ett ungefär) - det tog inte mer än någon dag. Det värsta för honom var att han fick otroligt ont i sina knän.

Ska man vara petig med drag kom vi överens om att täta med silikon, fast å andra sidan... Ett växthus är ju ett enda stort draghål, så någon mm. spring där nere gör väl knappt från eller till? Särskilt då jag upptäckte att det finns en kanske 5 cm stor glipa mellan huset och dörren. Och jag kan inte säga att jag har sett några glipor där nere, för när man sopar ut stenmjölet fastnar det också under sockeln.

Jag skulle ju säga, att om det är just ett sådant golv du vill ha, så finn tiden, för jag tror inte att man gör om ett golv två gånger.
Jonas70
För mig skulle det ta långt mer än en dag bara att gräva ut mina 10 kvadrat med 50 cm. 30 cm går rätt bra, men sedan blir det rejält hårt.
emmapemma
OK, du menade GRÄVANDET... ojdå, det tog inte ett par dar sleep.gif , men själva stenläggningen gjorde det. Underarbetet måste ju göras oavsett ytskikt, så jag trodde du kroknade vid stenen.

Vi grävde ut på kanske 9 dagar, men då var det heta dagar, vi hade några dagars paus i mitten, samt gick och badade på eftermiddagarna. Halva tiden kanske? Om man inte vill ha något liv förstås.
AndreasBlomquist
Japp, visst är det så att stenläggningen kan göras snabbare. Den delen som ligger framför växthuset där jag kunde ha ett fall bort från växthuset tog bara en dryg timme att lägga.
kerstin z5-6
och tjälskjutningar saknas ser jag .. det är det största problemet här mad.gif
Jonas70
Tror inte jag har problem med tjälskjutning här i skåne (zon 1).
Jonas70
CITAT (emmapemma @ 07-02-2007, 15:58)
OK, du menade GRÄVANDET... ojdå, det tog inte ett par dar sleep.gif , men själva stenläggningen gjorde det. Underarbetet måste ju göras oavsett ytskikt, så jag trodde du kroknade vid stenen.

Vi grävde ut på kanske 9 dagar, men då var det heta dagar, vi hade några dagars paus i mitten, samt gick och badade på eftermiddagarna. Halva tiden kanske? Om man inte vill ha något liv förstås.

Jo, det är grävandet som kommer ta tid här för mig, och berorende på vad för ytskikt jag väljer och hur nogrann jag vill vara med underarbetet så tar det ju olika tid.
Väljer jag att odla i jordbäddar och ha stampat jordgolv i mitten, så är jag ju redan klar tongue.gif
donli
Undrar är det ett måste att använda A&M-listor för att sätta polycarbon fönster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon