Full version: Vad har ni för bambu
Ciczi
Hej

Vad har ni i era trädgårdar i bambuväg som är härdiga upp till zon 3? Det gör inget om de är platerade i ex skyddat läge eller annat speciellt. En vän vill gärna ha bambu och hon bor i zon 3.

Ciczi
Lotta i Gbg
Fargesia murielae, bergbambu, finns i flera olika sorter t ex Simba och Jumbo, går till zon 3.
Ciczi
Jag är nyfiken på vad ni odlare har i era trädgårdar....

Vilka bambu vill man ha i sina trädgårdar.

Ciczi
wolkenkrabber
jag har begsbambun "Bimbo" i min trädgård här i Östersund.. den klarade förra vintern galant.. och växte på bra i sommras.. såhär såg den ut i höstas

funderar på att skaffa en bergsbambu "Jumbo" till våren
Ciczi
CITAT (wolkenkrabber @ 04-02-2007, 22:58)
jag har begsbambun "Bimbo" i min trädgård här i Östersund.. den klarade förra vintern galant.. och växte på bra i sommras..

I vilket väderstreck och sådant är din bergsbambu 'Bimbo' planterad? hur länge har du haft den där?

Fler som har bambu i sina trädgårdar? Vill gärna veta...

mvh Ciczi
Jejja
Jag har en glansbambu, Fargesia nitida. Men den har ännu bara stått en vinter, så jag vet inte så mycket om härdigheten. Allt ovanför snön frös bort, men det som var under ett snötäcke klarade sig. Jag har den planterad mot ett staket i väster, med skydd av en skog bakom, men det är ändå ganska blåsigt just där.
Mappe
Hej

Det finns några Phyllostacysarter som nog kan klara zon 3. Bl.a Ph.Aureosulcata spectabilis, Ph.Aureosulcata Aureocaulis,Ph.Nigra "Henonis", Ph.Nuda, Ph. Vivax.
Jag bor själv i Zon 1 och har för närvarande ett tiotal olika Bambuarter.

Mvh Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon