Ti bee
Nu har jag fotat trädet jag efterlyser id på. Det var lite svårt, för allt är grönt runtomkring och det står ganska skuggigt.
Titta i mitt fotoalbum under oidentifierat.
Från mitt tidigare inlägg:
"Skapt som ett paraply, eller snarare en bunt paraplyer och blommar nu med nedåtriktade, lite stelt spretiga gula blommor, inte så stora blommor. Mestadels kal nedtill på varje gren och överst ett paraply av avlånga blad. Ser exotiskt ut! Fast är säkert inget ovanligt.
Halvstor buske med ett antal nästan rakt uppåtgående grenar.
Efter varje säsong tycks grenarna vissna ned och ersättas av nya nästa säsong (det står många torra grenar kvar).
Det står bakom ett stort träd nu, en magnolia, som från början nog var tänkt att bara bli en buske. Trädet/busken föll väl i glömska där bakom sedan.
Hur högt? Tja, tre meter minst."

Några idéer?

smile.gif
Anders zon 1
Tycker det ser ut som en narrbuske, Decaisnea fargesii. Brukar ibland också kallas "död mans fingrar" på grund av att de märkliga, långsträckta, blåfärgade frukterna med litet fantasi kan se ut som fingrar.

/Anders
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det måste nog vara narrbuske, bilderna man hittar på nätet är mycket lika.

Narrbuske är härdig i zon 1(2), enligt en gammal Splendorplantkatalog anges höjden som 2-3m. Busken är inte så vanligt.

Jag vet inte om narrbusken hinner sätta mogna frön i sverige men får du fröbaljor kan du ju prova så fröna ifall du vill ha nya plantor. Enligt denna internetsida så verkar det som om narrbuskefrön både behöver en varm och en kallperiod för att gro.
http://www.algonet.se/~sta-bod/RK-fro.htm
Ti bee
Tackar!! smile.gif Ni har helt rätt, efter att ha tittat närmre på bilder av narrbusken så är jag säker på att det är en sådan som tronar i skuggorna här. Lite kul! Går det att flytta buskar på 3-4 meter utan att de tar alltför mkt skada? Den vill säkert ha lite mer sol än vad den har idag...
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon