jenny83
med så mycket som möjligt och vad ska jag välja!

Hej!
Jag är ny här och hoppas att ni kan ge mig lite tips inför odlingssäsongen. biggrin.gif

Jag har två pyttesmå rabatter, båda är ca 2*0,5m, i söderläge. Det blir riktigt varmt på sommaren. Vad ska jag välja för grönsaker eller kryddor att odla? Hur kan jag få ut så mycket som möjligt av mina rabatter? Det finns även plats att ställa några krukor, vad trivs bra i krukor?

ser med spänning fram emot era tips!
rosita
Tomater, gurka, aubergine t ex, då kan du odla sallat, rädisor och annat smått och snabbväxande framför. rolleyes.gif
Fenja
Hej och välkommen hit! De flesta kryddor trivs väl bra i söderläge, du kanske får passa med vattningen om det blir varmt länge på sommaren. Vilken odlingsZon bor du i? Kolla här.
I kruka kan du odla både ettåriga och perenna växter, berätta lite mer om vad du gillar så är det lättare att komma med förslag!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Mangold ca 1m rad räcker till många pajer under sommaren och man kan skörda långt in på hösten de klarar de första frostnätterna min mangold har precis blivit täckt av snö. (de flesta av mina sorter överlever vintern så jag kan skörda tidigt på våren innan de går upp iblom mangold är tvåårig, jag brukar riva bort dem innan de blommar). Mangold är ganska anspråkslös men vatten brukar de vilja ha som de flesta andra växter ifall det är riktigt varmt och torrt ute.

I stora krukor/hinkar funkar tomat, chili, paprika, aubergine. Basilika funkar också jättebra i lite större krukor.
Gurkan
Som redan sagts, tomater mot väggen ... men du kan också ha höga bönor på en spalje eller med snören längst bak så att de inte skymmer resten av rabatten.

Mangold som Åsa tipsar om är absolut en bra ide, stor skörd av goda blad. Löngst fram kan du ha lägre saker t.ex. timjan och grekisk oregano.

Många saker trivs också bra i krukor och hinkar, chili t.ex. så att man kan ta in dem lätt på hösten så att sistan ska få mogna. Basilika är också bra att ha i kruka, så tidigt på våren i ett soligt fönster, ute på sommaren och sen in igen på hösten så har du färsk basilika större delen av året.
Jonas70
Finns det inte möjlighet att göra rabatterna lite större då?
50 cm är inte så mycket om man vill kunna odla "flera rader".

Om du ska odla tomat i kruka så tänk på att de behövs rejäla krukor för att få en god skörd, gärna 20 liters i alla fall.
Mia, zon 3
Låna/skaffa en bok som heter "Så i ruta" av Karin Berglund. Där får du massor idéer för små ytor!
Och bygg ramar till landen, så du får upphöjda bäddar - då krävs inte alls de plantavstånd som annars rekommenderas.
jenny83
Tack för alla svar!

Tyvärr får jag inte göra rabatterna större även om jag vill.
Jag tror jag ska testa tomater, någon böna, någon salladssort och lite kryddor i sommar.
Jonas70
CITAT (jenny83 @ 05-02-2007, 12:04)
Tack för alla svar!

Tyvärr får jag inte göra rabatterna större även om jag vill.
Jag tror jag ska testa tomater, någon böna, någon salladssort och lite kryddor i sommar.

Får?
Vem är det som bestämmer över dina rabatter?
jenny83
Bostadsbolaget!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon