Full version: Annorlunda krukor
Pjater
Jag tänkte starta en kul tråd om olika krukor man kan använda, jag tänkte att om man kan använda utsågade stockar från träd och ha växter i, kan man det?
Kom gärna med tips på nåt annorlunda och fint ni har odlat i smile.gif
Lena i Torslanda
Kul idé.
Jag har planterat en dvärgform av tall i en gammal stubbe som fallit sönder i mitten. Ser ganska kul ut .Tallen är bara 1 dm hög - blir inte mer än kanske 30 cm.
kerstin z5-6
hemmagjorda i betong

aurikelteater smile.gif
Eva St
Åh den hemmagjorda i betong gillade jag. Hur har du gjort var det knepigt att få ihop eller skulle man kunna fixa till det tror du (med gubbens hjälp)

Har använt en gammal uttjänt skottkärra att plantera i bl.a ganska fint när femtunga och kaskadpelargon väller fram över framkanten hittade tyvärr ingen bild just nu.
i djupa skrevor mellan stenar nere vid strandkanten är ju också fint när det blommar.
Eva St
kerstin z5-6
Klart du kan , modellen till de höga är gjorda i nån enkel plywood
en beskuren hink med hål i botten -en frigolit"propp längst ner -som hinken får vila på när du hällt i bottensatsen" av cementen ...

den låga trågformade är gjord i banankartong + hönsnät + mindre kartong
Finns även andra varianter
Mia, zon 3
Såg en idé i somras, nere på Österlen - de hade tagit en bit korrugerad plåt och böjt ihop till ett "rör", som ställt på högkant blev en snygg kruka. Ska se om jag kan hitta bilden som jag vet att jag knäppte....
Fenja
Kolla i Hanneles fotoalbum så hittar du säkert några av hennes underbara blomsterkorgar!
Mvh
Fenja
Eva St
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2007, 14:20)
Klart du kan , modellen till de höga är gjorda i nån enkel plywood
en beskuren hink med hål i botten -en frigolit"propp längst ner -som hinken får vila på när du hällt i bottensatsen" av cementen ...

den låga trågformade är gjord i banankartong + hönsnät + mindre kartong
Finns även andra varianter

Kanon detta måste jag testa blev riktigt sugen på kruktillverkning det fattas ju alltid stora krukor tycker jag trots att man köper och köper och försöker använda de flesta stora kärl som blivit uttjänta till annat

Använder du någon speciell cement?
Eva St
Lady Hamilton
CITAT (Eva St @ 01-02-2007, 22:10)
....Har använt en gammal uttjänt skottkärra att plantera i bl.a ganska fint när femtunga och kaskadpelargon väller fram över framkanten hittade tyvärr ingen bild just nu..............

smile.gif Smultron fungerar också bra..............
Helen i Piteå Zon 5
Kul tråd! biggrin.gif
Jag gillar ju rost biggrin.gif
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...595901_rost.jpg
Lady Hamilton
I under-redet av ut-tjänta "klotgrillar" har jag sett att det odlas i
inglan
Vi eldar med ved och kapar och klyver ju själva, så när vi haft ek något år så har ett par stubbar gröpts ur med motorsåg, stämjärn och hammare. Fint att plantera i, går ju också att såga i halvor och ha som tråg att plantera i. Håller ju inte för alltid men ganska många år!
Inglan smile.gif
Alba
En torr stubbe med taklök i såg jag i en koloniträdgård. Jättefint.

En gammal liten barncykel hade man satt cykelkorg på och planterat blommor i.

Gamla trälådor är fina att plantera i.

Markrör av terrakotta med taklök är också fint.

Vilken rolig tråd och så många fina tips man får.
inglan
När du skrev markrör så tänkte jag på att jag hade sett gamla cementrör, ja markrör, ligga på min tomt i åratal, jag grävde ner dem en bit, upprättstående. Har haft fuchsior där i flera år, funkar jättebra, växer lite mossa på de gamla rören som bara gör dem vackrare!
Verkligen bra tråd! Att få tips!
Vid utedasset vid vårt torp står en gammal emaljerad potta sedan några år och har fått agera blomkruka, tyckte det passade! laugh.gif
Där har jag även gammal tvättgryta och gamla zinkhinkar och baljor. Hittade mycket "skräp" när vi röjde, men jag såg vad det kunde bli... smile.gif
Gamla trälådor kan ju oxå bli som en hylla att ställa krukor på om man har altan eller så.
Inglan
kerstin z5-6
Finbetong på påse går bra .. men du kan blanda själv om du vill -inte så kinkigt alls
Eva St
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-02-2007, 15:56)
Finbetong på påse går bra .. men du kan blanda själv om du vill -inte så kinkigt alls

Tack Kerstin!!!!

Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon