Full version: Fikon
Eva St
Hur var och när ska ett Fikonträd beskäras?????????. Fick ett skott förra året som vuxit och blivit rejält stort under sommaren.

Nu i vinter har det tappat alla blad där det står i ett källarförråd med en värme mellan 8 - 12 grader och visst extraljus. Det ser friskt och bra ut i stammen och grenarna och det har tom börjat skjuta nya bladskott. Känner bara att jag nog måste klippa det så småningom för det har ju blivit ytterligare högre än bilden och jag måste ju få in det i bilen när vi flyttar tillbaka till stugan i vår. Visserligen har vi lånat bilar som är lite högre för att få med alla växter men vi kan ju inte hitta höghus att köra dem i
Vill gärna veta så mycket ni kan om beskärning av mitt kära Fikon och hur ska jag få det att sätta frukt????

Eva St
Alexander-VG-zon3
jag hade toppat det en bra bit ner men lämnat ögon kvar så den kan få förgrena sig och bli en buske ( beskär den när ljuset är här ) . 10-20cm hade jag lämnat kvar du får själv bestämma hur stor stam den ska ha , sen vet jag inte vilken fikon sort det är !!
en del behöver insekter som pollinera och en del fikon sorter är själv pollinerade (dom man köper behöver inga insekter ) . man behöver inte göra nåt för att det ska bli frukt dom kommer så länge vinterförvaringen är rätt
Eva St
Vet tyvärr inte vilken sort det är eftersom jag fick den som stickling förra våren utan namn.
Men hur är rätt vinterförvaring då - är det ok som den bott i vinter??

Försöker ta en bild imorgon på det nakna Fikonet i källaren det är ju egentligen bara en stam och två - tre grenar med några stackars blad som försöker titta fram.
Eva St
Alexander-VG-zon3
+0c +10c funkar bra för fikon , jag själv har min ute så jag vet inte hur den mår om den lever eller är död , men som sagt en temperatur på +0c +10c är en bra vinter vila , du kan även låta den få känna på nån lätt frost natt så den tappar bladen och förstår att det är höst sen sätter du in den i vinter vila och den sover och vaknar sen ute i vårsolen eller ljuset den får när den är inne , inget extra ljuse eller nåt värme den ska inte ha en ''fake sommar'' , som du har gjort nu för den funkar bra för den wub.gif .

men om den blommar så får du leka bi själv eller se om där är andra som sköter det och sen se vad som händer , min där ute fick frukter i sommars utan min hjälp
catlady
Eva! Om du hade tänkt toppa den ordentligt: Kan du inte ta och sätta en stickling i lite vatten åt mig?! Vill så gärna ha ett fikonträd! wub.gif
kerstin z5-6
De flesta fikon är självpollinerande så det kommer säkert frukt snart -mina har kart nu
Eva St
CITAT (catlady @ 02-02-2007, 12:52)
Eva! Om du hade tänkt toppa den ordentligt: Kan du inte ta och sätta en stickling i lite vatten åt mig?! Vill så gärna ha ett fikonträd! wub.gif

Visst fixar vi det
Eva St
Eva St
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2007, 14:01)
De flesta fikon är självpollinerande så det kommer säkert frukt snart -mina har kart nu

Låter suveränt hoppas hoppas fast mina har ju knappt blad än
Eva St
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 02-02-2007, 18:04)
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-02-2007, 14:01)

Låter suveränt hoppas hoppas fast mina har ju knappt blad än
Eva St

låt den vila mer , tills i feb-mars när du planterar om den , sen beskär du den när det är tid för det ( när ljuset är tillbaka ) . sen får du se om där kommer frukter , du får visa bilder om där blir frukter wub.gif

men som kerstin säger är dom flesta att dom får frukter utan annan hjälp , men tar man en stickling från där dom växer naturligt får du inte frukter
Eva St
Vi hoppas på frukter
Lägger in en bild så ni får hjälpa mig hur mycket jag ska beskära den återkommer med bilden måste visst åka och jobba lite i helgen också
Eva St
Eva St
Här kommer bilden på mitt nakna Fikon. Lite dålig bild kanske men hur skulle ni beskära det??????????

Eva St
Eva St
Ingen som vet???????????????
Eva St
catlady
Oj! Jag vet inte, men kanske om man vill ha en buskig variant tar man av en stor del av huvudstammen och lite mindre av grenarna. Om man satsar på ett riktigt träd så kanske man ska ta bort åtminstone den understa långa grenen (men kanske också den andra) och så klippa stammen där man vill att den ska förgrena sig. Men jag gissar bara genom vad jag läst om fruktträd.
Till sticklingen räcker nog de översta 15 cm av toppen eller någon av grenarna. Så länge det "händer" något i toppen av sticklingen och man tar bort de stora bladen.
Jag hoppas du hittar någon som vet mer! smile.gif
Alexander-VG-zon3

du får själv bestämma på huvudstammen i vilken höjd du vill ha , jag hade själv tat vid första eller andra sträcket
Eva St
Första eller andra uppifrån eller nerifrån????
Eva St
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 06-02-2007, 23:19)
Första eller andra uppifrån eller nerifrån????
Eva St

första nerifrån , men som sagt du kan själv bestämma hur hög stam den ska vara
uppstammad?
träd ?
buskig ?

jag själv hade någ vilat ha dne buskig och då kortat av vid första eller andra nerifrån plus av sidogrenrna som jag visade på bilden
Eva St
Men om jag klipper den så långt ner som vid första växer den ju inte mer på höjden eller och då blir den ju jättekort?
Eva St
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 06-02-2007, 23:31)
Men om jag klipper den så långt ner som vid första växer den ju inte mer på höjden eller och då blir den ju jättekort?
Eva St

jag vet inte just hur din planta kommer till att växa , men du kna ta vid andra sträcket också , stamen blir ju grovare och högre på en del träd och andra inte ,

men vill du ha mer träd så ta vid trean eller andre elelr rent av fjärde streck vill du ha en buske ta vid andre eller första och sen låt det nya växa och toppa det .

mycket värme och sol ger en väl förgerning och väl växta grenar m.m.

du kna ju själv med kolla efter sträck som du tycker ser fint eller passar bättre bara du tar det ovan för (ögon ) (bladpar )
det är där det nya kommer ut wub.gif
Eva St
Vad är då snyggast på ett Fikon att ha den som en buske eller ett träd. Förstår ju att det är en smaksak men vad tycker ni har svårt att tänka mig vilket som blir bäst
Eva St
Alexander-VG-zon3
för frukterna så skulle jag gjort den som buske ,

men jag tror någ den hade blivit maffig med en stam och en fin krona , ska du ha stam så ska du kankse stamma upp dne också som catlady sa
Eva St
Ursäkta mitt frågande kan absolut inget om Fikon, men menar du att det blir mindre frukt som träd
Eva St
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva St @ 07-02-2007, 00:05)
Ursäkta mitt frågande kan absolut inget om Fikon, men menar du att det blir mindre frukt som träd
Eva St

nej wub.gif
men läattre att ta frukten från en buske än ett träd , men i kruka håller den väl sig relativ liten så det kvittar , sen blir det kankse mer frukt om man har fler grenaroch en mer buskig form
Eva St
blink.gif wacko.gif wub.gif

Oj Oj Oj Får nog ta mig en funderare med just detta om det ska bli buske eller träd kanske skulle göra en omröstning om detta ha ha laugh.gif biggrin.gif
Eva St
Anders Roslagen
Det kanske beror på hur mycket plats du vill ge plantan och hur stor kruka du kan ha. De jag sett på Bornholm i trädgårdarna var riktigt stora breda buskar, kanske 4-5 meter höga. Så nog behöver du beskära.

Min står i trädgården, den behöver jag inte beskära, det klarar vinterkölden! Det hann bli fikon i somras, men mognar gör de andra sommaren och det tror jag inte den klarar, täcker gör jag inte.

Har iranskt fikon också, har nog haft den ute över fem år, men den sorten kommer nog aldrig att få fikon, den ska pollineras. Men det är så vackra blad!
Eva St
NU ÄR DET GJORT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vad tror ni om detta???? Och hur gör jag nu med sticklingarna på bästa sätt????????

Eva St
Alexander-VG-zon3
jag hade tat ett hack till av den högsta mitten grenen klippt veck till nästa öga eller nästa igen från uppifrån då . unsure.gif vad tycker du om det
Piccante
Den fikonplantan börjar bli en internetkändis, kollade precis på den på ett annat forum laugh.gif
Jag håller nog med, blir det inte finare med en mer symetrisk planta än att ha en topp som sticker upp i mitten
kerstin z5-6
Jissus smile.gif Jag har inte klippt mitt ett dugg smile.gif Men det är mer en spaljerad buske ...det har ju frukter hela tiden !

Träd blir de någonsin det ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2007, 11:14)
Jissus smile.gif Jag har inte klippt mitt ett dugg smile.gif Men det är mer en spaljerad buske ...det har ju frukter hela tiden !

inga träd , men en upp stammad buske typ , det beror ju på hur man ger den att växa i med . jag tänker man ju som ett träd över 5m . så man får ju säga det blir men träd likt eller som ett krukträd eller vad man ska säga
kerstin z5-6
Oki smile.gif ... problemet nu är mest hur jag ska få ut det i sommar ... laugh.gif
catlady
Du hittade sekatören tillslut Eva! wink.gif Det blir nog en fin buske av det hela. Men jag måste säga att visst blir fikon träd efter ett tag, inte bara buske! I Provence finns massor av vackra fikonträd med riktig stam och krona.

Med sticklingarna tror jag att du gör som med andra sticklingar; Se till att det finns "knopp-potential" (vet inte vad det kallas) på sticklingarnas övre del, sätt dem i fuktig jord, halva eller två tredjedelar under jord, påse med hål över, håll fuktig men inte blöt, låt stå ljust och runt 20 grader.
Lycka till! wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 19-02-2007, 12:29)
Du hittade sekatören tillslut Eva! wink.gif Det blir nog en fin buske av det hela. Men jag måste säga att visst blir fikon träd efter ett tag, inte bara buske! I Provence finns massor av vackra fikonträd med riktig stam och krona.

jo i länder där dom växer som trädgårds växter blir dte ju träd men knappast i kruka kan man få nåt så vidare stort trädliknade . även i zon 1 blir dom inte äns träd i sverige så jag tror inte man fårt rädlikande heller i kruka om man inte ger dom jätte stora krukor och perffekt vintervila
Eva St
CITAT (catlady @ 19-02-2007, 12:29)

Med sticklingarna tror jag att du gör som med andra sticklingar; Se till att det finns "knopp-potential" (vet inte vad det kallas) på sticklingarnas övre del, sätt dem i fuktig jord, halva eller två tredjedelar under jord, påse med hål över, håll fuktig men inte blöt, låt stå ljust och runt 20 grader.
Lycka till! wub.gif

Visst hittade jag sekatören till slut men du det satt hårt inne. Pm :a mig din adress så kommer det kanske något till dig
Eva St rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Eva St
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2007, 11:14)

Uj Uj wub.gif wacko.gif wacko.gif
Nu blir jag alldeles yr menar du att jag skulle gömt undan sekatören Kerstin
Eva St
catlady
Nej Eva, jag tror att du gjorde rätt som beskar. Det blir lätt annars bara ett par jättelånga halvtunna grenar som sticker ut åt varsitt håll och liknar ingenting! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon