Full version: för mycket gödsel?
kaisuli
[COLOR=blue][FONT=Courier][SIZE=1] hej på er alla smile.gif

Jag har en fråga om gödsling. Kan man gödsla för mycket rosor och hur fixar man till det isåfall? Jag planterade nya rosor förra sommaren och då fick de ny rosjord och senare sen flytande rosgödsel när jag vattnade dem, men den här våren öste jag på ordentligt med kogödsel + att jag gödslade gräsmattan där rosorna står med algomin wub.gif vissa av rosorna skjuter låånga skott med väldigt stora men få blad. Skotten ser ut att komma ovanför förädlingstället, så jag vet inte om det är vildskott unsure.gif Så jag undrar hur skulle jag göra nu? Jag är tacksam för alla tips och råd biggrin.gif

hej då och ha det bra!
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan man gödsla för mycket men har du använt brunnen kogödsel och algomin är risken minimal ingen av dessa gödselmedel är speciellt starka och de är långsamverkande speciellt Algominet.

Att rosorna skjuter långa skott betyder nog mera att de har rotat sig på det nya stället och sätter nu fart att växa, många rossorter skjuter upp långa årsskott.

Om skotten kommer ovanför förädlingsstället låt skotten vara kvar.

Olika rosor beskärs olika (unga nyplanterade rosor brukar dock inte behöva klippas så mycket) vilken ros är det??

Rosor gillar gödning exempelvis kan man ge dem några spadtag ko/hästgödsel på våren och sedan kanske någon giva runt midsommar, efter midsommar bör man undvika att gödsla med kväve p.g.a att rosorna kan få svårt att mogna av vilket brukar innebära frostskador under vintern. Det går dock att använda PK-gödning som inte innehåller kväve (N) men jag har aldrig använt det jag föredrar mera naturlig gödning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon