peppina
Hej,

Så har då beställ min första perennfröer här på odla. Skulle behöve lite såråd och lite tips på vad jag behöver köpa hem så jag kan sätta igång direkt när fröerna kommer smile.gif

Aklejruta

Alunrot 'Emperors New Clothes'

Axnepeta 'Pink Cat'

Höstvädd 'Border mix'

Stockros 'Chaters Salmon'

Ängssalvia 'Rose Rhapsody'

/Stina
kerstin z5-6
Vilka möjligheter har du att odla dem ?
Extraljus ? Fönsterljus , Växthus ?
Så blir råden lättare att ge

Aklejruta

ska du så och ställa ut i vilket fall smile.gif
peppina
Just det, så information kanske behövs också smile.gif

För tillfället har jag ingen extrabelysing (skulle eventuellt kunna skaffa), men dock många fönster åt alla riktningar. Jag har ett ouppvärmt inglasat uterum som kanske kan användas, och en källare med fönster som håller kanske 18 grader.

Är det till mycket hjälp att investera i nån slags lysrörsmekanism för dessa sorter?

Bor i zon 1.

/Stina
Jonas70
Stockros kan du vänta med att så för den kommer ändå inte blomma förens nästa år igen. Hade jag varit du så hade jag sått den i sommar.
kerstin z5-6
z1 och inglasat

Då föreslår jag att du sår resten i mars -o ställer ut dem i ditt inglasade , det du ev skulle kunna behöva är en frostvakt där...
Hyllor vid de inglasade fönstren -blir ju som ett miniväxthus

Antagligen kommer du inte att behöva nån värme , men vill du så sommarblommor, gillar de ju inte frostnätter

De som ska kylas -rutan tex sår du och ställer ut så gror den i vår
peppina
Tack för alla svar smile.gif

Så alla dessa sår jag och ställer ut i uterummet i mars:

Axnepeta 'Pink Cat'
Höstvädd 'Border mix'

Hur länge ska de stå där? Tills dom är klara att planteras om?
kerstin z5-6
Det beror på .. går tempen upp till 10-15 dagtid där i mars -gärna mer kommer de att gro snabbt -sedan skolar du ut dem en och en
När risken för svår frost är över kan du ha dem ute även på natten , dagtid om tempen ligger på + 10 grader och över

De måste avhärdas som vanligt , tex kan de skyddas ute de första dagarna /veckan med skyggigt läge + frost/fiberduk över plantorna i flera lager
Sedan tar du av ett lager i taget
From slutet mitten maj beroende på hur fort våren kommer till er kommer de att kunna vara ute dygnet runt

Du kan plantera ut dem i juni -när de är stora nog smile.gif
Lycka till
K
peppina
Jag kunde inte hålla mig till mars, så jag sådde 4 av dem för en vecka sedan när fröerna kom inomhus.

Axnepeta, Höstvädd och ängssalvia har grott biggrin.gif Man blir så glad när dom tittar upp! Aklejrutan står också inomhus, det stod på såråden jag fick med fröna från odla att det skulle funka, men jag får väl sätta ut dem i kylan om dom inte gror på ett tag... Hur lång tid ska jag vänta tycker ni? Jag är rädd att jag glömmer bort dem om jag ställer dem utomhus wacko.gif
peppina
Blev lite galet med ordfölljden där..

"Jag kunde inte hålla mig till mars, så jag sådde 4 av dem inomhus för en vecka sedan när fröerna kom." ska det ju vara. Inte när fröerna kom inmhus laugh.gif
kerstin z5-6
ställ ut den nu ... det är inte bra att EN gror men inte de andra och snart har du väl vår och för varmt ute i z1

Hur har du det med uterummet -är de där nu eller vid fönster ?
peppina
Ja det har jag ju inte tänkt på, att det blir problem om bara ett fåtal gror inne..

Dom står inomhus nu, eftersom det knappt är minusgrader här i zon1 är det ju definitivt inte i uterummet.. Hur kallt behöver det vara för att det ska vara någon hjälp för dem? Måste det vara minusgrader? Det måste det nog inte när jag tänker efter, så dom åker ut i uterummet i kväll. Får väl ställ mobilen på påinnelse varannan dag så jag inte glömmer dem..

Ska jag ta in dem inomhus igen efter det att de grott i uterummet?
kerstin z5-6
Nää Jag tänker mer såhär
Du sår och stället UT rubbet som ska ha kyla-du kan även ställa ut de som ev gror varmt utom de du "måste ha inne -redan grott -eller du behöver dem för att det är så kul smile.gif

När ditt uterum börjar ha + 15 dagtid och ner mot +23 i alla fall över nollan på natten tar du in rubbet dit och låter det gro där
Det är perfekt temp utomhus för dina sådder nu
Vad jag minns har du inget extraljus och du bor i z1 .. du behöver inget heller

Det kommmer att bli jätte bra med uterummet !

De du har inne ställer du ut dit samtidigt som du tar in de som varit ute -ev tidigre beroende på temp

Till dess ljustaste fönster och sparsam vattning
peppina
Ok!

Tack Kerstin, du är en klippa smile.gif
peppina
Hej igen,

Nu behöver jag hjälp igen.. Det har blivit dags att plantera om min sådder snart, ska man plantera dem en och en eller många i samma kruka? Tänkte plantera dem i blomjord i i ca 7cm krukor.. Blir det bra?

Detta gäller alltså:

Aklejruta

Axnepeta 'Pink Cat'

Höstvädd 'Border mix'

Mvh Stina
kerstin z5-6
hej Stina !Så kul att det växer så bra att det är dags för omplantering !
EN o en i krukor
Blomjord blir bra
Ta i bladen inte i stjälken när du omplanterar
Ja det där vet du säkert ...
Lycka till
yaay.gif
peppina
Tackar och bockar smile.gif

Då har jag att göra ikväll också!

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon