Maggan H
Har fått deras vårkatalog idag, och du milde vilken Dahlia, mörkblå, så fanatstisk! wub.gif wub.gif wub.gif Jag som har hela (nästan!) garaget fullt med 'vanliga' dahlior, som jag inte ska plantera ens i år, hade jag tänkt... blink.gif Och så hittar man denna ljuvliga skapelse! Snacka om MÅSTE HA!! Jag har BEGÄR efter denna, förmodligen beställer jag den också! *Suck* Har ju fullt överallt! tongue.gif
Fenja
Hmm, jag skulle inte lita ett skvatt på den bilden! sleep.gif Rosenlust ingår i denna konstellation som jag enbart har usla erfarenheter av. Färgade bilder, döda, mögliga plantor, bara skrutt!!
Gynna en seriös handlare i stället.
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Jaa... chansa kan man ju alltid, men jag satsar också hellre på seriösa leverantörer... Det finns ju så många, även om de tyvärr ofta är svårare att hitta än "bondfångarna".
Lena i Torslanda
Måste tyvärr hålla med! Du kommer inte att få en Dahlia i den färgen. Färgerna i deras utskick är nästan alltid fel. det är många som trott sig köpa växter i de mest underbara nya färger så är det likt förb-t något annat.
Sailor Pluto
Hmm, menar ni att dom sysslar med falsk marknadsföring? Och jag som har beställt en "blå" ros därifrån" som kommer i april! Eftersom jag fick bra grejer därifrån förra året så passade jag på i år igen.
Lady Hamilton
Även jag har sett den Blå Dahlian wub.gif Men jag tänkte kolla på Älvsjömässan om de har någon "liknade" i så fall köper jag den direkt! laugh.gif
Men det där med färger i kataloger...........hur många företag ( även seriösa) har inte marknads fört pelargonen Bleu Sybill som BLÅ pelargon....och hur många av oss har inte blivit besvikna när vi sett att den är ljuslila/lila och inte blå
stennie
Den ser helt underbar ut på den bilden wub.gif

Googlar man får man en lite annan bild

På en dansk sida står det att det är den finaste blålila dalian.

Tråkigt när de försöker luras på detta sätt mad.gif
marie i Tierp
tyvärr så finns det inga blå dahlior.
Helen i Piteå Zon 5
nej usch och fy vad dom luras! sad.gif /Helen
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Sailor Pluto @ 02-02-2007, 15:28)
Hmm, menar ni att dom sysslar med falsk marknadsföring? Och jag som har beställt en "blå" ros därifrån" som kommer i april! Eftersom jag fick bra grejer därifrån förra året så passade jag på i år igen.

Om det är sorten Blue Moon (som jag hittar i deras sortiment på nätet) du beställt så kan du hitta lite mer trovärdiga bilder i AoT:s roslista

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/ros...rder=alfa§ion=M

Kan tillägga att Rosenposten anger att den är härdig upp till svensk zon 3, att den blir runt 50-60cm hög, framtagen 1964 och de kostar 40 dkr styck så rosenlust verkar inte vara så väldigt billiga på rosor för de tar 129kr för ett 2-pack.
maja zon 5
Här är en till som har väldigt dålig erfarenhet av Rosenlust, oftast får man plantor som redan är döda när man packar upp. Ska du sen försöka få dina pengar tillbaka så får du beväpna dig med stort tålamod, för du får hålla på i veckor innan du når dem på telefon (hela telefontiden tutar det upptaget)om du till slut lyckas komma fram så får du iallafall inga pengar förrän du ringt 2 eller 3 gånger till och hotat med Sverker och soptunnan.
Maja zon 5 mad.gif
Sailor Pluto
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-02-2007, 16:24)
CITAT (Sailor Pluto @ 02-02-2007, 15:28)

Om det är sorten Blue Moon (som jag hittar i deras sortiment på nätet) du beställt så kan du hitta lite mer trovärdiga bilder i AoT:s roslista

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/ros...rder=alfa§ion=M

Kan tillägga att Rosenposten anger att den är härdig upp till svensk zon 3, att den blir runt 50-60cm hög, framtagen 1964 och de kostar 40 dkr styck så rosenlust verkar inte vara så väldigt billiga på rosor för de tar 129kr för ett 2-pack.

Åh, den var ju jättefin! Men inte riktigt blå, nej... Jaja, så länge den växer och mår bra så gör det ingenting smile.gif . Men det är synd att det ska vara en massa fiffel med Rosenlust. Och priset var kanske ingen höjdare heller. Nästa år blir det mer seriösa försäljare för min del.
e_sedell
Jag kan bara hålla med, jag har inga bra erfarenherer av dem. Även jag fick deras reklam i lådan idag men ides inte titta i den.
Henrik_
Konstigt att företag kommer undan med sånt här.
Väldigt vanligt med "blå" dahlior, tulpaner, petunia och rosor.
Att dom kan fortsätta!
kerstin z5-6
Easyplant och rosenlust är bägge tveksamma .. men nya köpare får de tydligen alltid eftersom de finns kvar ..
e_sedell
Det har väll drivits tvister mot dem som de förlorat också tror jag.

Så det här är en typisk sak man borde anmäla, det sker ju ingen automatsik granskning.

Tror de varnade för dem i plus för något år sedan eller så.
Maggan H
Aj då, det låter ju inte så bra, undrar om man kan makulera beställningen?? Var ju kvick i fingrarna denna gången! sad.gif
Fenja
Försök att ringa dem och anullera ordern, maila med, för säkerhets skull!
Mvh
Fenja
Miss_Berggren
Vilken otur att jag inte läste resten av inläggen på den här tråden... beställde en dahlia och lite annat smått.. sad.gif
Fenja
Ring dem och annulera ordern Miss Berggren!
Mvh
Fenja
Miss_Berggren
Får göra det i morgon direkt mad.gif

Är det nån som vet var man kan köpa en sån där multimätare som de lockade med? En som man mäter ljus, fukt och pH i jorden? Skulle vara behändigt att ha..
Fenja
Undrar om inte Clas Olsson har en sådan... tror att någon här nämnde det innan.
Mvh
Fenja
Miss_Berggren
Kikade lite snabbt på nätet men hittade ingen för trädgårdsbruk unsure.gif Kanske får fråga i butik..
Miss_Berggren
Nu är ordern annulerad smile.gif Snabbt och smidigt! Hittade en analog indikator som visar fuktnivå och pH i jorden samt ljusstyrka på www.tradgardsteknik.se

Inte dyr alls smile.gif
Fenja
Åh vad bra Miss Berggren! wub.gif Kika lite på trädgårdssajter på Odlas första sida så kan du säkert hitta ett bättre ställe att beställa fröer, plantor och lökar i från! Du har väl inte missat Odlas eget fröerbjudande? Det finns också på första sidan?
Mvh
Fenja
Miss_Berggren
Beställde 9 olika fröpåsar från Odla´s erbjudande biggrin.gif Den där röda vindan ser ju helt fantastisk ut! Har kikat på några sådana på nätet oxå och den ser fin ut där med.

Jag brukar alltid handla från Impecta om jag beställer från nätet men så såg jag inlägget här, man kan säga att Rosenlust fick lite gratisreklam, tyvärr får jag nog säga.

Men man lär sig ju alltid något nytt varje dag tongue.gif
Fenja
Om du söker på fröer eller köpa fröer, fröfirmor och så, så hittar du tidigare diskussioner om vilka som är bra och pålitliga att handla av. Det är det bästa med Odla tycker jag!
Mvh
Fenja
svanqvistj
Hej!
Jag beställde från Rosenlust ifjol. Plantorna jag fick var små men friska, men när jag väl planterade ut dem och de började visa färg så var 4 av 7 plantor fel färg (vit i stället för blå och vice versa) dessutom var en sort helt fel. Det som såldes som vit porslinsveronica var i själva verket något annat - jag fick ulleterneller. Med tanke på priset är jag inte alls nöjd. I år åkte reklamen rakt i återvinningen.

Har någon av er prövat Horto Green?

Jeanette
ZaraP
Trist! Är mycket nöjd med Hortogreens växter, beställde i fjol
och beställde nyligen... wub.gif Längtar... smile.gif

Mvh ZaraP
Fenja
CITAT (svanqvistj @ 06-02-2007, 16:01)
Hej!
Jag beställde från Rosenlust ifjol. Plantorna jag fick var små men friska, men när jag väl planterade ut dem och de började visa färg så var 4 av 7 plantor fel färg (vit i stället för blå och vice versa) dessutom var en sort helt fel. Det som såldes som vit porslinsveronica var i själva verket något annat - jag fick ulleterneller. Med tanke på priset är jag inte alls nöjd. I år åkte reklamen rakt i återvinningen.

Har någon av er prövat Horto Green?

Jeanette

Jag såg tidigare idag att Kerstin z5-6 svarat att det blivit mycket sämre på Hortogreen och att hon inte kunde rekommendera det. Minns bara inte var tråden är tyvärr.
Mvh
Fenja
AnitaO
Trist med lurendrejare sad.gif
Men det finns ju i alla brancher, så varför inte i denna.
Längtar också till dess man får plocka upp Dahliorna tongue.gif
Några nya blir det inte i år dock.
kerstin z5-6
ber att få dementera ... inte Hortogreen -Althea ! har blivit sämre -därifrån avråder jag -Hortogreen var helt ok sist jag beställde ... smile.gif
Fenja
Sorry Kerstin, jag ber om ursäkt! Hortogreen är alltså OK!! smile.gif
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Jag har i alla fall bara hört + på dem sedan sist -och jag tror att bla kajsa har beställt senast i våras -och även har en ny best inne nu .De kör ju allt till dörren -vilket är praktiskt ...

oj , nu blev jag sugen smile.gif ... fast jag inte skulle beställa nåt i år .. suck ..smile.gif
tassen
Har bara fått fina lökar därifrån och även Easy plant köpte pioner som faktiskt blommade redan första sommaren ?! Däremot har jag haft väldig otur med odlas fröer som 6 av 10 varit fel innehåll och dessutom fått krav på det jag redan betalat in och har kvitto och allt... Så det finns nog ingen felfri firma alls att lita på - är oturen framme så får man ett färgfyllt trädgårdsland laugh.gif det fick jag .... Det såg nog roligt ut från vägen och man kan tro att man varit full när man planterat...?!
Lady Hamilton
Nu måste jag ta bladet från munnen..........
Jag och en kompis beställde och testade Easy Plant i fjol
Detta beställde vi
*Sallads gurka - små fina kraftiga plantor men på en planta var ett blad klämt i förpackningen, men som sedan gav rikligt med gurkor ändå
*Flitiga lisa - små kraftiga plantor i blandade färger (alla levde)
*Petunior -små kraftiga plantor alla 80 levde
*Hänglobelia mix 80st, (de tog betalt för 60 eftersom de inte kunde garantera att alla de små plantorna överlevt utan att torka) av dessa var 10 små plantor uttorkade men bara 5 av dem dog.
*Kyndel Indian mynta små fina kraftiga plantor växte siså där under sommaren, blev inte lika stora som på bilden
*Vinda 'silver falls'-små fina kraftiga plantor, blev inte heller som på bilden
*Pepino plantor -små kraftiga plantor som gav frukt på hösten (har övervintrat och tagit sticklingar på den)
*Hänglobelia 'Blå dubbel' -små fina plantor men de växte inte till sig och blev så stora som på bilden.
*Pelargon -samma leverans stl som rockdala, växte och blommade
*Bacopa- stora kraftiga plantor

Så sammanfattningsvis vill jag med detta säga att Easy Plant har klart förbättrat sig på senare år. Men visst är det en chansning att beställa. Färger i kataloger måste man alltid vara lite 'skeptisk' till, (det gäller alla färgkataloger) Och har man inte möjlighet att så själv så är Easy plant en möjlighet att få många blommor till ett lågt pris, bara man är beredd på att det kan även gå lite snett
Nu har jag skrivit precis som det är Om man vågar chansa i bland kan man finna en 'prins' bland grodorna.......

Tillägg För er som kanske inte vet.....så är Rosenlust och Easyplant samma företag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon