CurlySue
Funderar på att så småningom investera i en sådan här:

"Drivhustunnel Jumbo med värme + Lysrörsarmatur
En drivhustunnel Jumbo med värme ger ett gynnsamt klimat för plantorna. Jumbo med värme är samma som Jumbo utan värme (art. 2413) men med termostatreglerad (0- +40 °C) värmematta. Värmemattan är klädd med aluminiumfolie som ger en jämn spridning av värmen. I paketet ingår lysrörsarmatur (art. 5548).

Pris: 2440 SEK/ST"

Frågan är: kan man använda den inomhus på en lite bredare fönsterbräda? eller är det bara till växthus?
Har någon här erfarenhet av den? Ska man satsa på den med värme ..eller är det onödigt?
e_sedell
Om den får plats på fönsterbrädan är omöjligt att svara på utan mått. Ring/maila dem om det inte anges. Den ser lite stor ut men har du plats kan du självklart ha den även inne.

Annars tycker jag det verkar va en ganska bra produkt.

Jag har ingen erfarenhet av undervärme. Proffs använder undervärme, dock käns det lite "overkill" som privatpersson. Alla växter vill ju inte ha varma fötter heller... Om du betalar extra för värmen kan du kanske överväga om du ska ha den beroende på pris. Det kan ju va kul att ha och vissa växter tycker ju bra om det...
Lady Hamilton
Enligt Willab har den måtten 60x130 cm, höjd 50 cm
Willab
KURT
Den ser ju mycket enkel ut, förutom termostaten så kan man ju göra allt annat mycket billigare själv.
Siv i Bollnäs
Ska du ha den inomhus så undrar man ju vad det är för mening med att ha extra värme? Det brukar ju inte vara problemet när man odlar inne - tvärtom - om man inte ska dra upp någon speciell sorts värmekrävande växter.
Själv köpte jag för ett par år sedan från Classicum ett "inneväxthus" som heter DABO och som består av en stor "låda" av vitlackerad plåt med två växtlysrör inmonterad under dess tak. Lysrören har jag kopplat till tidur som sätter av och på strömmen. Genom att ställa olika höga plastlådor under krukorna kan man få olika höjd till ljuset beroende på hur fort det växer. Något extratillskott av värme behövs inte vid normal plantuppdragning. Blir det för varmt gynnar det bara uppkomsten av ohyra, samt att plantorna inte trivs när det blir för vamt. Inneväxthuset kan man ställa precis varsomhelst och behöver inte vara rädd för spill och kladd. Dessutom ser det prydligt ut. Det kostade 1516:- kronor vilket är billigare än det du nämnde, även om såna här "färdiga"produkter sällan är billiga.

Hälsningar Siv smile.gif
kerstin z5-6
Jä'tte dyrt och jättelitet ....undervärmen är ju lätt att fixa ändå , ovan element , varmt golv uppepåkylen .. för de få fröm som behöver sådant -de behöver inget ljus medan de värmebehandlats ...
2 beg armaturer .. ca 100 kr -samt två lysrör a 65 ger betydligt mer för pengen ..
Jonas70
Tycker oxå det är lite väl "saftiga" priser på de där produkterna från Willab. Jag har själv tittat på de där (även den där växthyllan i två plan, men det är ju alldeles för dyrt i jämförelse med vad man får. Bygg eget istället och skippa undervärmen, men satsa på lysrör istället.
Lady Hamilton
Vill man absolut ha undervärme så rekommenderar jag värmemattorna, de är helt suveräna smile.gif men dyra.........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon