Lady Hamilton
02-02-2007, 18:09

Nu är jag "vansinnig"!! I över en månads tid så "ringer" det på min mobil 2-3ggr. Det kommer oftast bara en kort signal eller rättare sagt att min mobil hinner just börja "darra" (vibrations signal på) så bryts det. Och oftast kommer "samtalen" kring 11-12 tiden o 17-18 tiden VARJE DAG! Och det kommer upp okänt nummer på displayen. Finns det något sätt att kunna ta reda på vem det är som ringer? Jag har alltså hitills inte haft en chans att svara och på så vis kunnat få någon klarhet i vem/vad det är.
Gossen Ruda
02-02-2007, 18:16
Prata med din mobiloperatör, det borde gå. Sen är det kanske svårt att få reda på exakt vem som ringer, många kontantmobilkort är inte registrerade.
Lady Hamilton
02-02-2007, 18:41

Tyvärr kan inte Telia hjälpa mig De kan endast se nummer som rings
från min mobil, inte till
Detta fenomen har varit vanligt på fast telefoni.
Då var det försäljare som ringer för att få dig att tex byta teleoperatör.
De har en automatisk uppringing till tex 5 personer men har personal för 4 samtal. Det ringer då några signaler och därefter kopplas samtalet av.
De ringde alltid kring samma tid - hos oss vid 12-tiden på dagen och någon tid på kvällen. Till sist fick jag ett samtal och fick då förklarat hur det hänger ihop.
Detta system har retat många och tagits upp i konsumentprogram i radion.
Vi anslöt till NIX opch då upphörde det helt.
Lady Hamilton
02-02-2007, 18:58
Vanliga telefonen har jag anslutit till Nix men jag har för mig att det inte går att göra med mobiltnummer
Jag tror det gäller bara fast telefoni.
netaave
02-02-2007, 19:07
Byt nummer
Lady Hamilton
02-02-2007, 19:12
DET skulle ställa till stora problem för mig eftersom jag har ett så pass stort "kontaktnät" och många är beroende av att kunna nå mig snabbt.
Elisabeth P
02-02-2007, 19:38
Jag vet inte hur det funkar med mobila närverket, men.......
För ca 10 år sedan hade vi problem med telefonsamtal nattetid under en längre tid. Det bröts alltid när vi svarade.
Riktigt otäckt tyckte vi och beställde någon form av telefonövervakning. Dvs vi fick reda på vilka som hade ringt, även om vi inte svarat.
Just dessa telefonsamtal hade hemligt nr. Ännu läskigare tyckte vi, men vi fick en adress.
Det visade sig vara ett dagis. de hade ingen aning om att samtalen kopplades till oss. det enda de kunde komma på var (nu kommer jag inte ihåg exakt) men någon form av backupsystem på datorer tror jag det var. Efter att vi varit i kontakt med dem upphörde samtalen i alla fall.
Detta kanske inte hjälper dig, men ibland är det konstiga orsaker som ställer till det
Lisa
Tycker att det låter konstigt att Telia bara skulle kunna se samtal från din mobil. ..
Alla samtal loggas hos operatören. Håller i jobbet på att slåss med vår mobiloperatör som inte levererar den kvalitet på tjänster som vi önskar. Då jag felanmäler, med tidpunkt o vilket nummer det gäller så går de in i sina loggfiler för att ta reda på vad som hänt. Där finns uppgifter om nummer som ringt upp, tidpunkt mm.
Däremot är det svårt att leta i dessa filer, så jag tror att det är därför Telia inte "kan" se vilka abonnemang som ringt dig. Samt förstås om abonnemanget är hemligt.
Kolla om du kan spärra din mobil för inkommande skyddade nummer. Eller om numret inte är hemligt, be att operatören spärrar detta nummer så du inte får fler samtal.
Gossen Ruda
03-02-2007, 07:53
Håller med om att det säkert går att ta reda på vem som ringt, det är nog viljan som brister eller möjligen nån bestämmelse. Det brukar en polisanmälan undanröja.
Lady Hamilton
03-02-2007, 08:16
Ja tack alla för hjälpen. Det verkar som att det inte är något att göra åt mitt "problem" För att polisanmäla känns lite överdrivet i detta läge. Det är bara att vänta o se om det slutar.............
Jag skulle göra ett nytt försök på Telia.
Får man tag i rätt person, alltså nån som engagerar sig så kan det ju mycket väl fixa sig.
Trägen vinner som du vet
Lady Hamilton
03-02-2007, 08:49

Jag väntar nog ett tag Tänkte börja göra anteckningar om exakt tid punkt m.m. Sedan kontaktar jag dem igen (om nu detta inte slutar) och försöker få hjälp. Det begriper jag också att visst KAN de spåra om de bara vill........
En idé, telia killen hade var att det var någon typ av fax-telefon som ringde upp och då kan det ge med sig med tiden
Kolla om numret finns omnämnt på den här sidan, jag har fått sådana påringningar och det var från ett av dessa nummer.
Det blev i alla fall klart att det var någon sorts säljare som ringde mig.
http://www.leffeboy.com/nummer/
Lady Hamilton
03-02-2007, 22:48
Tack arno Men tyvärr vet jag inte från vilket nummer det ringer eftersom det står "Nummer okännt"
CurlySue
04-02-2007, 17:29
Har också "drabbats" i perioder av anonyma ringare, som t.o.m sitter och andras i luren då jag svarar. Dessa perioder har varit då min man haft "oskyldiga" kontakter med andra damer på internet...och han har lämnat ut sitt mobilnr...som inte är anonymt..utan står reggat på honom = de kan se vårt hemnr....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.