noora
Jag sitter här och sorterar fröpåsar och funderar på dem som jag inte lyckades få att gro förra året. Är det någon som har några tips angående följande växter?

Spetsmössa - Tiarella wherryi
Blodrot - Potentilla erecta
Humlesuga - Stachys officinalis

Epazote - Chenopodium ambrosioides
Lungrot/Good King Henry - Chenopodium bonus-henricus (jag tror att en grodde framåt augusti nån gång, men det kan även vara ett ogräs, det var lite svårt att säga vid det laget)
Tagetes lucida (denna trodde jag skulle vara lätt, men väldigt få grodde och de som grodde ville inte växa)

Jag hade även problem med följande, som grodde men inte överlevde:

Indisk dill - Anethum sowa
Svartkummin - Nigella sativa

Min största utmaning i år blir däremot tebuske smile.gif Jag har hört att det är svårt men att det går... Jag ska prova tipset att hälla hett vatten på dem och låta dem stå i en termos, det verkar överensstämma med såanvisningen också smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hur gjorde du med good king henry den brukar ju gro som ogräs, tror jag behandlade den som ljusgroende när jag köpte frön och så förkultiverade jag inomhus (plast på sålådan). Sedan har jag inte behövt så mera av denna sort de frösår sig en hel del fast det är ganska koncentrerat runt moderplantorna så det har inte blivit något problem.
noora
Om jag minns rätt provade jag både förkultivering och direktsådd. Jag kan ha täckt fröerna däremot, jag får prova att inte göra det nästa gång smile.gif
Immix
Jag har varit med om att det som inte ville komma upp ena året kommer hur snällt som helst nästa år (från samma fröpåse) fastän jag tycker att jag gör precis likadant. Så det är klart att du ska göra ett nytt försök med de där fröerna. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon