Aya
Hejsan svejsan!

I år tänkte jag, för allra första gången, göra nåt vettigt med min balkong!
Dvs odla växter på den (:

Jag skulle så gärna vilja ha nån bra klängväxt framförallt, har läst runt lite och det verkar som att clematis är det bästa för en balkong som ligger så som min gör. Sol sol sol, hela tiden!
Min mor anser dock att det är för svårt att ge sig på för en nybörjare...
Därför vill jag ju givetvis överbevisa henne! ((:

Råd och stöd emottages tacksamt! Sort/kruka/skötselråd/beskärning/övervintring osv vore tacknämligt!
//Moa
Sailor Pluto
I somras hade jag en klematis på en balkong med sol hela dagen (är väldigt dålig på det här med väderstreck...). Den stod planterad i en ganska liten och beskedlig kruka vid inköpet. Efter att den blivit omplanterad i en 1 meter hög och 60 cm "bred" kruka satte jag ut den på balkongen, och den trivdes! Den kom med fler blommor hela sommaren och slängde ut nya rankor wub.gif .
Jag var väldigt noga med att den inte fick törsta därute, vattnade ibland två gånger om dagen. Den fick också lite näring då och då. Efter flytten har jag övervintrat den på altanen, med minusgrader. Den sorten jag har ska klara sig utomhus i rabatten också, så jag har hopp om att den återkommer i sommar.

Så prova du, det är inte så farligt biggrin.gif . Mina fingrar är inte jättegröna och det gick fint!
Fenja
Hej och välkommen hit! Vilken bor du i? växtzon bor du i? Vinterförvaringen kan beroende på var du bor fordra rejäl täckning av krukan.
Sommartid borde det fungera utmärkt, alpklematis som är tålig, kan vara ett bra val! Gör som Sailor Pluto berättar, skaffa en riktigt stor kruka (ju större kruka desto mer sällan behöver du vattna och den övervintrar bättre), lägg 1-1,5 dm sand längst upp vid rothalsarna så förhindrar du att den ruttnar nästa vår.
Lycka till!
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Norrköping har ganska låg växtzon runt zon 2 och ev. lägre i gynnsamma lägen. (i villträdgårdarna runt Himmelstalund finns det stora och väldigt vackra exemplar av magnolia vet jag för jag har gått och bott på blomsterskolan nuvarande floristgymnasiet som ligger där borta, och när magnoliorna blommade klättrade vi in i trädgårdarna för att fota de vackra blommorna)

I Norrköping skulle jag ha satt en italiensk klematis i en rejält stor kruka som klarar vintern. Jag hade valt en klematis som var härdig upp till zon 4-5. Italiensk klematis blommar på ettårsskotten så man kan klippa ner den hårt på våren vilket är bra med tanke på klematisbladstekeln, det är ju inte kul att sitta på en balkong ifall klematisen dignar av gröna larver. (klematisbladstekeln föredrar dock småblommig klematis typ alpklematis och gullklematis).

Klematis ska inte planteras djupare än vad den står i krukan (det var förr i tiden då klematis ympades som man skulle plantera djupt och lägga grus runt rothalsen).
Fenja
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-02-2007, 09:16)
Klematis ska inte planteras djupare än vad den står i krukan (det var förr i tiden då klematis ympades som man skulle plantera djupt och lägga grus runt rothalsen).

Se där ja! Det visste jag inte, men det är ju många år sedan jag jobbade med det där... smile.gif
Mvh
Fenja
Aya
Tack alla ni för snabba och bra svar!
Jag kommer gå till närmsta blomsteraffär med lapp i handen :>
kristerh
Tror nog att du ska kunna klara en klematis i kruka om den är stor nog,
köp en som är lite tåligare, tex "summer snow" den tål det mesta, har själv haft den på blakong i stockholmsområdet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon