Sailor Pluto
Finns det nån "universalmetod" när man vill lära hunden olika trick? Vår hund kom till oss för två månader sedan och vi har fått bra kontakt, men eftersom hon har bott i utlandet hela sitt sjuåriga liv så har vi lite språkproblem smile.gif . Det är självklart inte bara språket som spelar roll när man vill lära hunden något, fast ibland är det svårt. Om någon har tips på trick som äldre hundar uppskattar så får ni gärna skriva! Det kanske finns något bra forum speciellt för sånt här?

Jag skulle nog kunna leta rätt på information på internet, men det är ju faktiskt kul att höra andras erfarenheter så här också smile.gif .
herkules
för några år tog jag över en tik som var 12 år gammal.
eftersom jag aldrig hade haft en så pass gammal hund tidigare så köpte jag anders hallgrens bok "den gamla hunden", jag hade otrolig nytta av den.
den boken är främst tillägnad medelålders hundar och äldre. en hund börjar ju bli medelålders vid 6-7 år.

där finns en hel del att läsa och tips på inlärning av tricks!

lycka till!
smile.gif
Fenja
De flesta hundar är ju mutkolvar, så hitta något som hunden verkligen gillar: Det kan vara till exempel en godbit eller att leka en stund med ett favoritföremål och använd det som belöning. Träna "försiktigt", ta gott om tid på dig och var noga med att hunden tycker att det är roligt hela tiden.
"Vacker tass" (som jag personligen avskyr wink.gif ) tränar du enkelt genom att börja ta hundens tass/ben i din hand samtidigt som du säger: Vacker tass. Var dock säker på att hunden litar på dig tillräckligt mycket och inte tycker att det är otrevligt innan du sätter i gång med det. Håll kvar en kort stund och beröm. Upprepa ofta och i korta pass så kommre hunden snart att kunna det.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Och språk brukar inte vara något problem det är tonläget hundarna lyssnar efter, samt olika hundar är olika lättlärda. Förra hunden lärde sig nya tricks efter bara någon timme, med nya hunden kan man få hålla på ett halvår med samma tricks innan hon fattar vad man menar. (men lättlärda hundar kan vara svåra på annat sätt de lär sig ju även annat man inte vill att de ska lära sig ex. öppna dörrar och ta en promenad på egen hand, stjäla från köksbänkar när ingen ser, ligger i sängar när ingen är hemma för då kommer de på att man inte får något straff etc.)
AnitaO
Ett roligt trick är att dansa (snurra)
Låt hunden sitta, håll en godis framför nosen och säg "dansa" samtidigt som du använder godisen för att få hunden att snurra ett helt varv.

Visst går det att lära gamla hundar att sitta smile.gif
AnitaO
Ett mycket bra boktips också:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?is...=9151847698&s=1
Sailor Pluto
Tack så mycket för alla svar! Det låter som att jag kan ha användning för köttbullar inom en snar framtid biggrin.gif . Fenja, ditt trick är nog det som skulle vara bäst för henne i början. Skulle aldrig ha tänkt på det själv... Så ska jag ta en tur till bibblan på måndag också för att kolla upp böckerna smile.gif .

Tack igen!
Bettis
Tänk bara på att inte ge för mycket köttbulle, det är ganska salt (ska helst inte innehålla lök) se bara till att hunden har vatten. Gömma godis i ett rum är också bra. Låt hunden sitta kvar (om den nu kan det) göm godiset, inte för svårt i början, säg till den LETA och visa med handen, det brukar dom tycka är kul. smile.gif
pejori
all träning utgår från grundträningen
du måste få "ägfarkontakt" först, sen kan du bygga vidare på det.
lär den "sitt" "hit" "fot" "stanna" och plats först wub.gif wub.gif
sen lär du den samma sak...lös...det räcker för ett tag....glöm inte att belöna när den gör rätt smile.gif
lycka till
Sailor Pluto
Åh, jag menade speciella "hundköttbullar" som jag gör själv smile.gif . Innehåller ytterst lite salt och inga upprörande kryddor. Har provat både att steka och att göra frikadeller. Det går hem i båda fallen. Och det är ju som med annat godis: i måttliga mängder går det bra rolleyes.gif wub.gif .
Vi har börjat lite smått med träningen, och hon gör framsteg. pejori, precis det står i en bok jag lånade igår! Roligt sammanträffande smile.gif ! Jag förstår nu att det är det viktigaste, man får liksom en stabil grund. Just nu tränar vi inne där det inte finns så mycket som distraherar. Vi flyttar ut senare, när värmen kommer (16 minus idag...brrrrr).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon