Carro
Hej
Har just blivit med trädgård och känner att det är försent att göra några stora förändringar och inköp i år, dessutom ska vi dränera om kring huset så det är nog lika bra att stöka bort det innan. Håller mest på att rensa bort ogräs nu egentligen biggrin.gif, men nästa år då minsann!!

I alla fall så tänkte jag göra en rund plantering mitt på gräsmattan (är inte så förtjust i långa smala rabbatter). Och tänkte höra om nån kanske har nåt förslag på växter man skulle kunna använda. Såg på gröna rum en jättefin afrikansk marguerite i brunt/cremefärg och skulle vilja att färgerna gick i brunt, brunrosa, vinrött, creme (och annat som passar ihop förstås) för att få det lite enhetlígt, och gärna lite olika höjder på växterna förstås.

Förslag på både blommande- och bladväxter tas gärna emot. Hur hittar man för övrgt på vad man vill ha i trädgården? Trädgårdsböcker, utflykter till handelsträdgårdar fler idéer finns kanske.

Ha det så gott

/Carina i Söråker zon 3-4
kerstin z5-6
SÅ! Det är roligt och billigt och du kan byta överskott med andra perenn intresserade
Irisar finns -sibirica sorten i varmt brunt , den typen av knölar kan man köpa -de tar så lång tid innan de blommar
Härligt vinröd är Grekisk vädd tex
Ti bee
Några idéer; fingerborgsblomma (digitalis) finns i fina rosa och vita toner och är bra för att skapa höjd; aklejor är vackra, finns i många olika fina färger. Båda dessa frösår sig dessutom rikt och fyller ut fint. Borstnejlikor finns i gammeldags brunrosa färger och frösår sig. Stockrosor är fina och finns i ljuvliga toner, bl a svartvinbär, mums, fast det är möjligt att de behöver lite lä? Malvor av olika slag är luftiga, kraftigväxande, i olika höjder och jättefina färger (bl a mauretansk rödmalva, rosenmalva etc), de finns både som perenner och 1åringar. Stjärnflocka är en söt växt i fina rosavita och rosaröda toner. Någon ros kanske vore fint? Det finns även riddarsporrar i vita och rosa färger. Det finns vallmor som har rosabruna nyanser (flemish antique) och även creme. Ringblommor i brun-créme. Det finns ljuvliga trumpetblommor i brunt (1åriga). Cremevita solrosor finns. Rosenskäror är ofta rosavita och mkt fina (1åringar). Pioner är fina och finns i många färger.
Själv har jag planterat två palmliljor i år, pampiga (förhoppningsvis så småningom) vitblommande.
Liljor och tulpaner finns också. Dahlior och gladiolus finns ju också, men då får du vänta till nästa vår.
Ja, några idéer i alla fall. smile.gif
Håller med Kerstin, så! Kul och billigare! Fast köp några plantor också, så att du får lite perenn blomning första säsongen. Fyll ut med ettåringar, det har jag gjort (första året med ny trädgård för mig med och jag har grävt flera rabatter nu....puh!!)
Kajsa
Och här lite fler förslag på perenner
Astilbe "arendsii Erika" ca 1m röd-bruna blad, rosa höga stänglar.
En favorit hos mig.
Rosenflockel "atroupurpureum" rödbladig ca 1,5m
Klippstånds "Desdemona" med stora röda-bruna blad. Blir stor-bred.
Också en av mina favoriter.
Silverax, "Brunette" 2m, men dessa två sista klarar inte en massa sol
Kärleksört "Matrona" 40 cm har brun-röda blad. Rosa röda blommor.
Rödbladig Alunrot, årets perenn den är bara perfekt, ett måste
ca 40 cm och bildar kuddar, den ska man ha många av.
Rödbladig revsuga, kan bli ett ogräs, blå blommor.
Av ett- åringarna kan du så Ricin på vintern, så ståtliga, höga, röda!
Annars skulle jag haft en gammaldags ros i mitten ca 1,5 m som
inte fryser bort, cremefärgad, eller mörkt röd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon