Full version: Snåljåpens pluggbox
Kilmister
Jag använde äggkartonger förra året, mest bara för att se om det fanns någon grobarhet i lite gamla och fådda fröer. Väldigt smidigt måsta jag säga.
Efter sådd så ställde jag allt på en bricka. Det blev lagom fuktigt genom att vattna på brickan och låta pappen och sådden suga upp själv.
När vissa plantor kommit igång så tog jag morakniven och skar ut med kartong och allt. Jag skall göra detta i år igen. biggrin.gif
emmapemma
Du, det var en bra idé! Den ska jag planka!
Lady Hamilton
Jag har prövat liknande och även att så i toarullar. Men jag blev tokig på allt mögel som växte Så numera håller jag mig till plast eller ler krukor smile.gif
Fenja
Jag har också dåliga erfarenheter av det, som Hamilton. Mycket vitmögel blir det, i och för sig verkar de flesta växter inte fara illa av det men det ser otrevligt ut. Dessutom är jag allergisk mot mögel.
Mvh
Fenja
Kilmister
Jag fick också något vitt mögel i den ena kartongen, men det härledde jag till jorden eftersom jag fick samma mögel i krukor där jag använde samma jord.
Men det kaske var en felaktig slutsats jag drog. Men jag drog upp i fyra äggkartonger. Två av dessa fick mögel med en jord, de andra två fick ingen mögel, de som inte möglade fick samtidigt mer ljus. Nu vet i rackarns, detta skall jag försöka dokumentera nästa gång. blink.gif
Fenja
Mögel i sådder beror ju på att det är för blött, det kan väl inträffa i alla sorters krukor förvisso, men jag tycker att det blir värre i papperskärl.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon