emmsing75
03-02-2007, 15:29
Jag har nu sent omsider äntligen tagit mig i kragen och städat undan gamla julblommorna och har nu lagt lökväxterna, dvs både hyacint och amaryllis åt sidan för att ev spara. Antar att de ska ligga torrt och mörkt men hur kan man egentligen använda dem sen, funkar det att sätta dem inomhus o försöka få att blomma till nästa jul eller kan man plantera ut dem i höst (gjorde jag med hyacinter förra hösten men jag vet ju ej om de kommer..) Tacksam för råd o tips.
Hyacinter brukar fungera fint att plantera ut på våren. Jag brukar spara dem i krukan och gödselvattna så att de hämtar sig efter blomningen. De blommar snällt ute varje år.
Amaryllisarna ställer du ut när risken för frost är över, på ett skuggigt ställe, under en buske eller så, för de är ju inte särskilt vackra. Gödselvattna hela sommaren, varje gång du vattnar! I september ställer du in dem mörkt och låter dem torka ner helt. Sedan är det dags att ta fram och väcka dem igen i december. Då kan du ge dem ny jord och en lite större kruka om det behövs.
Mvh
Fenja
ingrid fuxwall
03-02-2007, 22:37
De amaryllisarna som stod ute i rabatten under sommaren har stora fina knoppar nu - vet att jag inte tog in dem i tid men ... det är inte fel med blommor nu
Mina har till och med blommat ute mitt i sommaren! Det ser lite exotiskt ut med stora röda klockor i sommarrabatterna.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.