Full version: Äntligen -sådd
kerstin z5-6
Narg frö kom via ombud till mej idag smile.gifsmile.gif
Nu får jag äntligen så , och det är tur för annars hade jag nog begått våldsdåd blink.gif blink.gif blink.gif
Latyrus vernus alboroseus vit/rosa vårärt

Calceolaria falklandica

Phytolacca americana , Siberstein -gulvariegerad kermesbär

Arisaema triphyllum -väldigt mörkrandig klon

Dicentra peregrina
Gentiana tibetica
tror jag ska köra lite bergvallmo med

jipikay-o
laugh.gif
Anki V
Som vanligt måste jag söka på de vetenskapliga namnen för att få veta vilka växter det är laugh.gif laugh.gif laugh.gif Men jag lär mig sakta men säkert.

Vårärten är jättefin och den där läckra Calceolaria falklandica hittade jag på en norsk sida och där heter den Falklandstoffel.

Skönt att även du har fått sätta igång, ordningen är på något sätt återställd laugh.gif

Själv har jag till idag sått 55 sorter blink.gif Med lite finurliga och kluriga uträkningar så har jag räknat ut att allt kommer att få plats (tror jag) unsure.gif

Det roligaste idag är att blodnävan som jag har plockat frön från själv har grott . wub.gif

/Anki
Lena i Torslanda
Det var väl för väl Kerstin. Inte vill vi att du ska figurera i pressen som vårdsverkare!

Jag har också sått idag. I princip alla fröer blev klara. Nu ligger det bara kvar 10 små GA3-paket med fröer och de ska få ligga till sig några dagar innan jag sår dem.

Körde med både hängslen och livrem. Delade upp fröportionerna i två - en för vanlig sådd och en för GA3. Ska bli spännande att se hur detta funkar.
ewa zon 3
Så skönt för dig och säkert din omgivning också rolleyes.gif
Toppen att du fick de här fina fröerna så att det dämpade det värsta suget laugh.gif
Men jag tycker du är duktig som klarat av frösådderi i liten skala i år, en kram får du för det från mig wub.gif

CITAT (Lena i Torslanda @ 03-02-2007, 16:31)
Jag har också sått idag. I princip alla fröer blev klara. Nu ligger det bara kvar 10 små GA3-paket med fröer och de ska få ligga till sig några dagar innan jag sår dem.

Lena i Torslanda, blir nyfiken på vilka sorter du GA-3 behandlat?
Har också gjort som du ½ vanlig sådd och ½ behandling med GA-3.
Inte så många men kul att se om det blir något resultat smile.gif

/Ewa
Lena i Torslanda
CITAT (ewa zon 3 @ 03-02-2007, 16:56)
Lena i Torslanda, blir nyfiken på vilka sorter du GA-3 behandlat?
Har också gjort som du ½ vanlig sådd och ½ behandling med GA-3.
Inte så många men kul att se om det blir något resultat smile.gif

/Ewa

Jag testar på följande:
Nomocharis farreri - en liljesläkting
Paeonia mascula - korallpion
Aconitum lycoctonum - alpstormhatt
Aconitum hemsleyanum - slingerstormhatt
Kirengeshoma koreana - koreansk vaxklocka
Gentiana lutea - gullgentiana
Gentiana parryi
Lilium superbum - drottninglilja

Skulle behövt haft på ytterligare en men missade. Trollius gror tydligen mkt lättare med GA3 och jag hann så min Trollius pumilus - dvärgsmörskål innan jag läste det.

Nu får vi hålla tummarna tillsammans Ewa!!!
Helen i Piteå Zon 5
Skönt Kerstin att du är igång nu så att du dämpar 'fröklådan' lite rolleyes.gif /Helen
ewa zon 3
CITAT (Lena i Torslanda @ 03-02-2007, 18:21)
Nu får vi hålla tummarna tillsammans Ewa!!!

Ok kul att se vilka du testar på, jag ska också prova på den koeranska vaxklockan smile.gif
och på föjande för att jag är nyfiken rolleyes.gif
Cardiocrinum giganteum - svenskt namn?
Dictamnus albus 'Albiflorus' - Moses brinnande buske, vit
Gentiana asclepiadea - svenskt namn?

Men som sagt jag har sått dom på "vanligt" sätt också

Ursäkt trådkapningen wub.gif

/Ewa
Lena i Torslanda
Ewa - Cardiocrinum giganteum kallas jättelilja på svenska och gentianan är knippgentiana. Den sådde jag förra året, en rosa variant som grodde fint ute efter 4 månader ca.
Gåsis
Jag har haft fel förr, men jag tror min Gentiana asclepiadea grodde varmt. Bra grodde den men ooohhh så långsamt den växte blink.gif

/Åsa
Lena i Torslanda
Du har helt rätt Åsa. Den tillhör de Gentianor som kan gro i värme. Mina växer inte fort så det stör heller kan jag berätta smile.gif
kerstin z5-6
Gentianan ascleipiadea-behöver ingen kyla, gror varmt som sagt o ganska snabbt ,inget Ga 3 heller

däremot kan nog cardiokrinum behöva en knäpp Ga 3 .. den tar tid hur som haver ..

Dicentran ska jag behandla
Gåsis
Javisstja, det var ju din tråd laugh.gif Tänkte väl din man skulle bli betrodd vad det led tongue.gif Dicentran har jag varit jättesugen på jag med...men jag måste nog kaxa till mig med lite som lyckas först laugh.gif Och Pytolaccan, den provas här med. I Boden oxå om jag inte missminner mig...

/Åsa
kerstin z5-6
smile.gif Då får vi jämföra -jag hoppas få många variegerade , men några lär ju bli gröna
Margith
CITAT (Gåsis @ 03-02-2007, 19:42)
Och Pytolaccan, den provas här med. I Boden oxå om jag inte missminner mig...

Nu reste sig nackhåren på mig, om Gåsis skriver att hon tror sig veta att nåt provas i Boden, ja, då är nog risken stor att jag är inblandad tongue.gif
Men nu har jag kollat mitt excel-blad laugh.gif phytolaccan är nergrävd under snön, in får den inte komma, så framåt juli kan jag berätta om den alls grodde, framåt juli nästa år kan jag berätta om den överlevde wacko.gif
Ber att få återkomma tongue.gif
fruberglund
CITAT (Gåsis @ 03-02-2007, 19:18)
Jag har haft fel förr, men jag tror min Gentiana asclepiadea grodde varmt. Bra grodde den men ooohhh så långsamt den växte blink.gif

/Åsa

Kanske dags att så den redan nu då? Eller ska man vänta lite till kanske?
Gåsis
Ja, eller nej blink.gif
Så den nu, min var jättelångsam. Den grodde ganska fort men sen hände ingenting. Var den kanske 3 cm hög i augusti.

/Åsa
kerstin z5-6
NU !
Helen i Piteå Zon 5
Phytolacca americana den vanliga gröna har jag prövat några gånger, gror lätt och bra men jag får inget ex. att övervintra någonstans i mina rabatter sad.gif Hoppas det lyckas bättre för er rolleyes.gif /Helen
Gåsis
Ja, blev det iiiiip för ginkon blir det iiiiiiiiiiippppphhhh här. Zon 7 wacko.gif
Allt får inte plats under huset tongue.gif

Vill någon ha en fröpåse laugh.gif

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon