Merlin
Jag har sådd förlande perenner och vet inte vilka som är kallgroende! Vilka lönar det sig fött förodla inne och vilka gror bäst när dom står ute? Sen undrar jag hur det är med att ställa sådderna i kallväxthus, blir det för varmt där så att sådden dör?
Här är listan:
höstanemon
blå riddarsporre
jättebalsamin

orientvallmo
blågull
drakblomma

buskpion + vanlig pion
stort nattljus
Fritillaria pallidiflora (svneskt namn????)

låg brudslöjaprärielök
gul daglilja
tulipa turkestenica

akleja
penstemon
styvclematis

näva olika sorter
rosenkrage
helenium

löjtnantshjärta

Jag vet att det är en lång lista...men

tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif
ewa zon 3
Vågar mig inte på några råd men jag brukar leta info på Allt om trädgårdes hemsida Under Trädgårdslistor finns ett väldigt bra register -Sådd & förökning.
Går att söka på svenska också men för tex höstanemon skulle jag söka på anemon och orientvallmo på vallmo smile.gif

AoT:s trädgårdslistor

/Ewa
kerstin z5-6
buskpion + vanlig pion-se listan o behöver specialbehandling

penstemon kyl minst 6-8 gärna 12 v beroende på sort

helenium finns en tråd nedan

Återkom gärna om du inte hittar något bra på övriga
Merlin
Tackar! Ska genost kolla på aot!!! smile.gif
Merlin
Nu har jag kollat och vet vilka som kan stanna inne och vilka som ska ut! Tack än en gång för tipset! smile.gif Men hur är det med att ställa sådder i kallväxthus överhuvudtaget? Har ni nån erfarenhet av detta? Det kan ju bli väldigt varmt där inne även om det är nästn minusgrader ute unsure.gif
kerstin z5-6
Ja , här gick det uselt .. ute var bättre .. under kylperioden alltså
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon