Hej!
När jag häromdagen gick ut i trädgården för att titta på de snödroppar som just tittat upp råkade jag titta ner i gräsmattan, eller rättare sagt, det som var gräsmatta förra året..... och upptäckte att det är mer mossa än gräs!
Vad kan man göra och när ska man börja? Jag läste någonstans att en mild vinter kan ge mycket mossa i gräsmattan och det kan man ju minst sagt säga att det varit. Vi bor i zon 1. Ska jag börja med mossbekämpning redan nu, och hur ska jag göra? Förra året använde jag mest Stroller Kombi eller något liknande, men då göder man väl gräsmattan också och det måste ju vara för tidigt. Måste jag räfsa bort mossan kanske? Men då kanske det blir stora hål i gräsmattan....?
Någon som vet?
Ophelia
03-02-2007, 17:18
Ja mossan kan gynnas av en mild vinter.
Grunden är alltid att se till att ha en bra struktur för att gynna gräset. Kvittar hur mycket du håller på och räfsar samt strör på med allehanda medel om inte gräset trivs p g a dålig jordstruktur. Finns mossor som trivs i surt samt basisk jord och även i sol men de flesta älskar dåligt dränerade jordar. En bra gräsmatteträdgård är en med väldränerad jord, lagom kort, bra ph-värde och som gödslas regelbundet och som får sol.
Toppdressa (olika för hur din jord är beskaffad). Klipp aldrig gräsmattan för kort. Vertikalbeskär (kan sprida mossan vidare så var försiktig, positivt är att den gynnar gräset som skickar ut utlöpare samt "luftar"). Gödsla för att ytterligare gynna gräset. Kalka om ph-värdet är under 6-7, annars finns det ingen anledning. Använd gräs som passar för läget. Se till att inte släpa runt mossan till delar av gräsmattan som inte är mossig.
zaaritha
03-02-2007, 22:30
Jag bryr mej inte!
Mossan är vacker o skön att gå på!
Åsa, mälardalen zon 2
04-02-2007, 15:34
Nu är det normalt att gräsmattorna ser mossiga ut, mossan håller sig grön och fin medans gräset inte växer, just nu ser man mossan mer än vad man gör när gräset sätter fart att växa. Mossar är mjukt att gå på med bara fötter.
Stroller kombi har ingen verkan överhuvudtaget på mossa det är ju gödning + bekämpningsmedel mot ogräs (tar död på tvåhjärtbladiga växter, samt kan skada rosor och syrener som lätt får missbildade blad).
Alexander-VG-zon3
04-02-2007, 15:43
CITAT (zaaritha @ 03-02-2007, 22:30)
Jag bryr mej inte!
Mossan är vacker o skön att gå på!

säger samma sak
Hmmmm, tänkvärt...
Tack för era svar! Jag satsar på att det rättar till sig lite grann längre fram i vår och avvaktar så länge.
Mia, zon 3
06-02-2007, 12:56
Jag har tvärtom börjat en "pro-mossa-kampanj" - jag rycker bort de gräsplantor som fortfarande framhärdar i mossmattan på norrsidan. Det blir jättefint, tycker jag - lite japanskt nästan. Och ingen klippning - häpp!
Buggebubben
12-03-2007, 23:32
15 Kilo järnsulfat i pulverform kan inhandlas på granngården. 172 spänn säcken.
Häll i ca 2 dl i 10 liter vatten, rör om och sprid över 50 kvm gräs/mossmatta.
Mossan dör och gräset gillar det.
Akta så det inte kommer på plattor etc när ni blandar eftersom det kan lämna rostfläckar.
Sedan är det bara på med fullgödsel eftersom mossan tyder på näringsbrist i gräsmattan.
Håller precis på att testa ett gräsprogram som bygger på gödla gräset, stoppa mossan med järnsulfat och riv inte runt den med krattan. Började i höstas så jag kan inte svara än på om det funkar. Tycker också att mossa är fint men inte när ungarna sprungit runt och rivit upp den... Fast om inte det här funakr så blir jag också mossvän och hägnar och njuter...
e_sedell
14-03-2007, 17:52
Vill man ha en bestående effekt finns inga kemikalier som hjälper utan då är det strukturen i jorden som avgör, som Ophelia skriver.
Vad tror ni om detta? Känner att jag behöver ha ett "program" för att angripa min enorma mossmatta...
1. Mossriva (för att bli av med det värsta) & vertikalskära (för att luckra upp)
2. På med järnsulfat
3. Kratta bort död mossa
4. Fylla på jord i hål och ojämnheter
5. På med fullgödsel
6. Så nytt gräs på kala fläckar
Ja, och sedan klippa ofta och lagom kort.
Skulle det kunna fungera???
CITAT (Neo @ 14-03-2007, 21:02)

Vad tror ni om detta? Känner att jag behöver ha ett "program" för att angripa min enorma mossmatta...
1. Mossriva (för att bli av med det värsta) & vertikalskära (för att luckra upp)
2. På med järnsulfat
3. Kratta bort död mossa
4. Fylla på jord i hål och ojämnheter
5. På med fullgödsel
6. Så nytt gräs på kala fläckar
Ja, och sedan klippa ofta och lagom kort.
Skulle det kunna fungera???
Det finns nog risk att mossan kommer tillbaka ändå. För att verkligen gynna gräset i längden så måste man se till att ha en mycket dränerande mark. D v s sandrik jord och egenligen skall den inte bara gödslas regelbundet utan också luftas, se hur golfbanorna underhålls!
Vilket är det bästa sättet att lufta mattan på tycker ni? Vi brukar alltid mulcha gräset så att det ligger kvar. man inbillar sig ju att maskar o dyl trivs bättre då... Men annars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.