Full version: Akleja
Torpar-Anna
Jag har köpt frön till den jättevackra aklejan Swan white F1. wub.gif
Så snart fröna har grott ska de placeras svalare, 13-15 grader står det på förpackningen. Nu har jag ingen möjlighet till den temperaturen, så är det någon som vet vad som händer om jag placerar plantorna längst ner i kylskåpet istället? Och behöver de fortfarande ljus eller? unsure.gif
Fenja
När de har grott behöver de ljus! Du får väl ställa dem så svalt du kan och ge dem extraljus...
Mvh
Fenja
Anki V
Jag sådde den i fjol, i köket under lysrör och där är det inga 13-15 grader. Jag gjorde naturligtvis mitt bästa för att hålla temperaturen nere, inga element på och på nätterna hade jag fönstret på glänt. Som svalast var det kanske 16-18 grader men oftast runt 20.

Aklejan är jättesöt och blommar första året.

En lite dålig bild men i alla fall..... wub.gif Tillsammans med azurriddare

/Anki
emmapemma
Jag sådde olika färger på hallonakleja för drygt två veckor sedan, och inget har kommit upp. Jag undrar ifall man ska köra ut sådden i kylan ett tag, eller om det är jättedumt?

/Emma
kerstin z5-6
Jättesmart smile.gif Akelja behöver kyla för att gro sedan -ställ ut minst 5 v ..

De som ska stå i 15 grader -det är ideal temp .. oftast har man inte den möjligheten -det är ofta varmare .. kolla efter lusangrepp bara -för det mesta går det bara fint
nevva
Undrar bara varför mina SwanWhite inte blommade förra året(=första året).Grodd och uppdrivning gick bra och utplanteringen vekade funka ,men blomor blev det inte! Suck. Kanske i år får man hoppas..
emmapemma
OK, nu blev jag lite rådvill huh.gif Jag gick upp för att kolla igen, och nu syns mina vita hallonaklejor, medan de rosa och blå inte syns... men då petar jag ut de rosa och blå i växthuset då, så får de vita stanna inne (annars dör väl de stackarna som tittat upp).
kerstin z5-6
SwanWhite - det är inget konstigt alls , om perenner blommar år ett -är det en bonus , och akleja gör det sällan -de blommar i år

har det börjat gro får du lämna dem inne -de gror , men oregelbundnare än de man kyler ...
Torpar-Anna
CITAT (Anki V @ 03-02-2007, 17:05)
Jag sådde den i fjol, i köket under lysrör och där är det inga 13-15 grader. Jag gjorde naturligtvis mitt bästa för att hålla temperaturen nere, inga element på och på nätterna hade jag fönstret på glänt. Som svalast var det kanske 16-18 grader men oftast runt 20.

Aklejan är jättesöt och blommar första året.

En lite dålig bild men i alla fall..... wub.gif Tillsammans med azurriddare

/Anki

Åh, vilken tur att jag inte ställde in dem i kylen!
Jag ska försöka få det så svalt som möjligt på fönsterbrädan då. rolleyes.gif
Vilken fin bild - jag ser verkligen fram emot de här aklejorna. wub.gif
catlady
Förra året försökte jag så japansk akleja, men ingenting hände. Kan det alltså ha varit för varmt? De stod inomhus, typ 20-25 grader. Om jag slänger några frön i en kruka på balkongen nu, tror ni att de kommer gro?
kerstin z5-6
De saknade sin kylperiod .. de kommer urspungligen från trakter med vinter o snö

Så ställ ut i minst 6 v så gror de jättebra sedan
catlady
Aha, då åker de ut redan nu! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon