Sidor: 1, 2, 3, 4
Alba
CITAT (malin72 @ 13-02-2007, 19:55)
jo men jag vill ju inte ha polisen knackande på dörren imorrn bitti unsure.gif

Tror du att hon tar till såna åtgärder. Ja då är det inte lätt.
Jag lider med dig Malin. Jag skulle bli sjuk av oro för den stackars katten.
Har kommunen inte hört av sig mer ?
askar
Snöstorm sad.gif... låt kissen stanna inne hos er inatt.
Ingen vet ju var hon är och kan då inte heller anklaga dig/er för något. smile.gif wub.gif
Alba
Om någon kommer i morgon bitti och frågar så har ju katten smygit in när du vädrade.
askar
CITAT (Alba @ 13-02-2007, 20:16)
Om någon kommer i morgon bitti och frågar så har ju katten smygit in när du vädrade.

Eller så skyndar man sig att släppa ut den "bakvägen" när det ringer på dörrn. tongue.gif
malin72
laugh.gif laugh.gif laugh.gif problemet är att radhuset som vi bor i ser man rätt bra in i köket på rolleyes.gif och hon älskar att ligga raklåg eller i tuss boll på bordet vid elementet wub.gif wub.gif snön har lugnat ner sig så .....

idag mötte min äldsta son henne ute i backen upp och hon bara log ot honom....se nu inte ett trevligt hej leende sad.gif sad.gif sad.gif
Maria_z5
Fy vad otäckt!

Glöm att jag skojade om att skylla på dina barn! sad.gif

Jag känner med dig långt in i hjärteroten men kämpa på duktiga du, det kommre ordna sig!

/Maria
Helen i Skåne
Hur går det med kissen? unsure.gif
Alba
Lugnt eller ......
malin72
hon kom in när jag städade idag, har inte sett henne sen sist

inte en tova borta sad.gif om jag ser henne imorgon ska jag ringa och höra hur det går....
eller det gör jag nog ändå...det har ju gått lite för lång tid nu med hennes tovor mad.gif mad.gif mad.gif
Alba
Oh varför ska det ta sådan tid innan det händer något. Stackars lilla kisse. Tur den har din familj.
Du gör rätt som ringer igen. Vi är många som står bakom dig det vet du.
malin72
jo tack wub.gif wub.gif
Merlin
Bra Malin, du måste kanske ligga på innan nånting händer! Ring och tjata!!! Låt henne sova hos dig inatt om hon kommer... wub.gif Har du kattlucka så hon komma in?
Jag blir så arg när jag hör att folk inte sköter sina djur sad.gif sad.gif Vi var med om nånting liknande i våras - tyvärr med dödlig utgång sad.gif sad.gif
En katt i grannskapet brukade alltid vara vid busshållplatsen där vi bor. Den var helt tovig - perserblandis - och hoppa upp i folks knä.....Tonårsdöttrarna tog hem den och vi klippte bort det allra värsta när vi såg att katten hade jätteont av tovorna. Veckorna gick och kattens tillstånd blev åter lika illa. Till slut satt vi ett halsband runt kissens hals där vi bad ägarna att ta kontoakt med oss och mycket riktigt kom ett samtal efter några dar'. Ägarna var mycket ångerfulla och lovade att händanefter se efter sin katt....sen fick vi höra att dom lät avliva den pga tidsbrist sad.gif sad.gif Vi erbjöd oss faktiskt att ta hand om den om dom inte ville eller kunde ha den kvar men det ville dom inte gå med på...Det var synd för katten var rätt ung och söt som socker sad.gif sad.gif
Alba
Malin tröttnar du på våra frågor så säger du väl till.

Hur går det ?
malin72
uppdatering....

lilltjejen smet in en stund igår så jag passade på att känna inte en tova borta mad.gif mad.gif mad.gif
men halsband hade hon fått unsure.gif som satt över hennes stora tova under halsen mad.gif mad.gif
ringde kommunen och dom sa att hon inte svara på deras meddelanden mm så dom skulle fara upp och se om dom fick tag i henne....

vad dom gör sedan om hon inte svarar det vet jag inte,men dom ska ta det vidare sad.gif sad.gif
Alba
Men oh vad kvarnarna mal sakta. Jag vill att det ska hända saker snabbt - för kissens skull.
Malin jag beundrar din styrka och hoppas det är över snart så kissen och du kan få det lugnt.
pejori
CITAT (malin72 @ 19-02-2007, 10:50)
uppdatering....

lilltjejen smet in en stund igår så jag passade på att känna inte en tova borta mad.gif mad.gif mad.gif
men halsband hade hon fått unsure.gif som satt över hennes stora tova under halsen mad.gif mad.gif
ringde kommunen och dom sa att hon inte svara på deras meddelanden mm så dom skulle fara upp och se om dom fick tag i henne....

vad dom gör sedan om hon inte svarar det vet jag inte,men dom ska ta det vidare sad.gif sad.gif

bra!!! mad.gif
ju mera bråk du ställer till för dom, ju lättare att du får ta över katten smile.gif
tror inte hon skulle våga ringa polisen om du har katten inne, hon skulle själv falla på det, så det är ingen fara wub.gif wub.gif
kämpa på för pisse, ingen annan gör det wub.gif
Betty
CITAT (Alba @ 19-02-2007, 10:54)
Men oh vad kvarnarna mal sakta. Jag vill att det ska hända saker snabbt - för kissens skull.
Malin jag beundrar din styrka och hoppas det är över snart så kissen och du kan få det lugnt.

Instämmer...
pejori
tyvärr går det inte fort nej sad.gif sad.gif
kämpade med en liten valp som vanvårdades här i stan sad.gif sad.gif
det tog månader innan nått hände och det slutade med att hunden "försvann" när den stog utanför en affär här smile.gif smile.gif

hon har det bra ännu där hon bor wub.gif
Alba
Åh vad tur att det finns massor av snälla människor. Tur valpen fick det bra.
emmapemma
Jag har inte läst hela tråden, men jag vill lägga in en syn på saken "från andra sidan"

Har en stilig perserblandningshane, väldigt social, utekatt - och långhårig. Han får alltid väldiga tovor i pälsen på vårkanten, pga att det finns någon typ av ogräsfrön med hullingar i området. Det kan i princip gå från dag till dag från att ha en fin päls till att ha en rejäl jättetova. Dessa tovor går inte att reda ut, utan måste klippas, och klipper, det gör inte vi på vintern. Dessutom, innan man klipper ska katten badas. Återigen, det gör inte vi på vintern. Jag vill inte att katten fryser ihjäl när han går ute.

Jag är helt säker på att vissa grannar snackar om att vi vanvårdar honom. Det gör vi INTE. Men vi sköter honom som vi anser bäst. Bl.a. rakar vi av honom pälsen när temperaturen stiger i juni-juli, för då är ändå en jättetät kattpäls för varm att ha. Klipper man nu har ju katten inget värmeskydd alls.

Till saken hör också att en granne fått för sig att han skulle "svälta" för att han jamade så när hon kom hem (som sagt, han är social, och vilken katt äter inte då mat serveras?). Då började grannen ge honom mat - KAT(T)ASTROF - grannen gjorde att katten fick tillbaka urinsten - som vi har opererat katten för, och vi köper alltid jättedyr specialmat hos veterinären för att katten inte ska få tillbaka detta!

Så allt är inte som det ser ut att vara. Nu har jag satt på halsband på våra utekatter, i hopp om att människor ska låta bli att ge dem mat, hälso- och överviksproblem! Och ev. tovor får vara kvar tills våren och sommaren är här!
pejori
CITAT (emmapemma @ 19-02-2007, 13:08)
Jag har inte läst hela tråden, men jag vill lägga in en syn på saken "från andra sidan"

Har en stilig perserblandningshane, väldigt social, utekatt - och långhårig. Han får alltid väldiga tovor i pälsen på vårkanten, pga att det finns någon typ av ogräsfrön med hullingar i området. Det kan i princip gå från dag till dag från att ha en fin päls till att ha en rejäl jättetova. Dessa tovor går inte att reda ut, utan måste klippas, och klipper, det gör inte vi på vintern. Dessutom, innan man klipper ska katten badas. Återigen, det gör inte vi på vintern. Jag vill inte att katten fryser ihjäl när han går ute.

Jag är helt säker på att vissa grannar snackar om att vi vanvårdar honom. Det gör vi INTE. Men vi sköter honom som vi anser bäst. Bl.a. rakar vi av honom pälsen när temperaturen stiger i juni-juli, för då är ändå en jättetät kattpäls för varm att ha. Klipper man nu har ju katten inget värmeskydd alls.

Till saken hör också att en granne fått för sig att han skulle "svälta" för att han jamade så när hon kom hem (som sagt, han är social, och vilken katt äter inte då mat serveras?). Då började grannen ge honom mat - KAT(T)ASTROF - grannen gjorde att katten fick tillbaka urinsten - som vi har opererat katten för, och vi köper alltid jättedyr specialmat hos veterinären för att katten inte ska få tillbaka detta!

Så allt är inte som det ser ut att vara. Nu har jag satt på halsband på våra utekatter, i hopp om att människor ska låta bli att ge dem mat, hälso- och överviksproblem! Och ev. tovor får vara kvar tills våren och sommaren är här!

förstår din synpunkt där, men läs hela tråden så får du se att det är inte bara tovor det handlar om. wub.gif wub.gif
katten får inte komma in alls och sover ute i både snöstorm och hällande regn sad.gif
Helen i Skåne
Mina birmor fick också tovor, använder numera balsamspray och det verkar hjälpa, inga nya sedan dess. Men även om de hade tovor tror jag det syntes att de mådde bra och inte var misskötta i pälsen.
Undrar hela tiden hur det går med DIN kisse Malin! wub.gif
Gita
Av bilderna som fanns tidigare att dömma var inte heller den här katten särskilt misskött. Konstigt att så många kan ta så stark ställning utan att fått båda sidors versioner.
Gita
malin72
klart att den inte är misskött om man ser på undernäring ögon mm för hon kommer ju alltid till mat,sen är hon underbart vacker och över pälsen är fint vårdad......

med tanke på att dom faktiskt utreder och har ställt krav, så är det utöver vanliga tovor som inte ses bra på bild....hon var här idag och man får knappt klappa henne bara på huvudet så hon gossar och spinner men när man för handen ner över kroppen så blir hon orolig...

självklart får ni jätte gärna tro som ni vill, men om hon har det bra.....ja det kan ni ju tycka vad ni vill om,jag månar om henne och vet hur det är att ta hand om långhåriga djur både katt och hund..

som föredetta perser ägare till 2 blå som fick otroliga tovor även som inne katt om man inte borstade dom varje dag vet.....
som kattägare är det viktigt att ta hand om pälsen om man har en långhårig katt dom kan inte borsta sig själva och jag skulle inte vilja gå omkring med tovor som spänner i pälsen....

sen att man väljer att ha den ute om det är långhårig så kan man ju hjälpa till genom att tex dela på tovorna...
och kärlek är nog det viktigaste och det är inte för inte dom söker sig till det......

men jag tackar iallafall alla som finns där ute och stöder oss wub.gif wub.gif
för inte gör jag det för att det är kul inte,det tär på ens krafter att känna så mycket som jag gör,men det är en annan femma(mitt eget fel som brytt mig sen hon föddes)
Helen i Skåne
Malin! Ta det inte som kritik! Jag bara menade att mina kissar fick tovor fast de är innekatter MEN som ägare vill man väl ta bort dessa och INTE att katten ska ha problem med att röra sig eller andra obehag!? Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb och är jätteduktig som vågar ta en sådan här "diskussion" med ägarna för att skydda kissen! All heder åt dig! Hoppas kissen får bo hos dig som hon vill för då får hon det bra! smile.gif
Merlin
Heja Malin! Människor som du som bryr sig finns det allt för få av... Jag håller tummarna för dig och katten wub.gif Jag har ju själv en skogis och tovorna måste kammas ut direkt! Min kattkille är ockå utekatt men det är ju självklart att vi kollar pälsen varje dag. Han blir kammat varannan dag och blir det ändå tovor (blir det ibland dör halsbandet sitter och i armhålorna) och dom inte går att kamma bort så klipper vi bort dom. Det är ju mycket plågsamt för att djur att inte kunna röra sig ordentligt, tror att det gör svinont (ursäkta uttrycket)....stackars "din" katt, synd att du inte får klippa bort dom sad.gif
Maria_z5
Fortsätt kämpa Malin!!! wub.gif
Jag följer det hela med spänning och hoppas att det får en lösning snart för lillkissens och din skull. wub.gif

Du är stark och duktig, härda ut snart kommer det att bli bättre. smile.gif

/Maria
karjo
Oj, vad jag undrar hur det går med den lille kissen. Får man fråga om läget? unsure.gif
AnitaO
CITAT (karjo @ 01-03-2007, 09:55) *
Oj, vad jag undrar hur det går med den lille kissen. Får man fråga om läget? unsure.gif

Läste i en annan tråd att Malin är bortrest, så det dröjer nog några dagar innan hon svarar.
Miss_Berggren
Jag trodde att man kammade sina katter varje dag om man har valt att skaffa en långhårig katt. Om man kammar den varje dag, hur kan den då få tovor som man inte vill ta bort för att det är kallt ute? Tänker då på "emmapemma" som skrev att hon varken badar eller klipper sin katt på vintern, vilket jag mycket väl kan förstå. Men kamma är väl inte så farligt? Eller bildas kanske tovorna så fort att de inte går att reda ut?

Det är inte katten som valt att ha lång päls, det har människan avlat fram. Då är det ju upp till oss att sköta katten även om det innebär att man får kamma varje dag.

Men vad vet jag, har ju ingen långhårig katt då jag vet att de kräver mer pälsskötsel än en korthårig katt...
Merlin
Långhåriga katter kräver mycket pälsvård, så är det bara...Min skogis är min första långhåsrkatt jag hade bara korthåriga innan. Vilket skillnad i skötsel!!! Han får tuvor bara man blinkar så han borstas minst varannan dag + att han ständigt släpar in en massa lera som sitter på magen och i baken. Tuvorna är mycket plågsamma och har man inte tid bör man avstå från att ha långhårig katt eller ta till saxen sleep.gif
Vem tar hand om den lilla katten nu när malin är bortrest??? unsure.gif
Fenja
Jag pratade med Malin på chatten och hon lovar att uppdatera oss så snart hon kommer hem igen.
Mvh
Fenja
malin72
hm inte så mycket att säga ännu......hon skulle ju boka tid för rakning när hon fått lön men tydligen inte snabb tid thumbdown.gif hon har ännu inte blivit av med sina tovor...så imorrn ringer jag igen och sen så får vi se mad.gif annars ska vi prata här hemma om vad vi ska göra..för nu så var hon här idag och hon låg och drog i sina tovor nono.gif
dom ska bort om jag så ska raka henne själv no.gif inte klokt
Violaa
Är det inte dags att lägga ner den här tråden nu, tycker att hela historien börja bli farligt lik förtal. Speciellt som kattägaren inte har möjlighet att ge sin syn på saken. Tycker att man skall vara försiktig med att hänga ut andra på nätet, dessutom är man kanske inte så anonym som man tror, det finns säkert många som vet eller tror sig veta vem, i det här fallet kattägaren, är.
Violaa
pejori
tycker nog inte att det kan klassas som förtal, när inga namn är nämnda innocent.gif
sen är det ju så, kan man inte sköta sitt djur, ska man inga djur ha alls nono.gif och då får man också stå där med hundhuvudet, om man nu råkar känna igen sig på forumet whistling.gif
så berätta du vidare mailn kompiskram.gif
Alba

Välkommer till Odla Violaa.

Det finns ju inte nämnt något namn i sammanhanget. Då tycker inte jag man kan kalla det förtal.
Om man missköter ett djur på detta sätt får man nog räkna med att bli omtalad.
Inga från Närke
CITAT (pejori @ 06-03-2007, 11:02) *
tycker nog inte att det kan klassas som förtal, när inga namn är nämnda innocent.gif
sen är det ju så, kan man inte sköta sitt djur, ska man inga djur ha alls nono.gif och då får man också stå där med hundhuvudet, om man nu råkar känna igen sig på forumet whistling.gif
så berätta du vidare mailn kompiskram.gif

Kanske slog huvudet på spiken som det heter, konstigt inlägg från en nyreggad person, kan vara ägaren själv vem vet.
Men jag håller med alla kan man inte sköta sitt djur så skall man anmälas och tåla kritik. Vår grannes katt kom ju till oss och sov på altanen eftersom den inte fick vara inne, jag pratade med dem och sedan gick det bättre, de kastrerade honom också och du blev den mera hemkär. Nu håller vi på men en hund och kaninägare men det är jobbigt att slåss med komunen. Nästa steg är länsvetrinären om det inte blir löst snart.
Netha
Kämpa på Malin... tänk om fler vore som du wub.gif
Maria_z5
Fortsätt bara Malin!!

Du är så duktig och modig! kompiskram.gif

/Maria
Eleanor
Har missat hela historien fram tills nu när jag har läst igenom hela.....
Åh, jag blir så ledsen.....
Har själv en norsk skogskatt blandning så jag känner väl igen det här med tovor.

Nu i marstider så tycker han att det är ljuvligt att lukta som en katt ska lukta & vill då inte
gärna bli tvättad eller kammad. Men det vill jag!
Många klösmärken får jag, men sen så tycker han ju att det VÄLDIGT skönt att bli av med dom.
wub.gif I,m by your side, Malin!
Merlin

Malin, jag har tänkt ganska ofta på den lilla katten du försöker hjälpa, har det hänt nåt nytt???? unsure.gif
pejori
unmdrar också hur det går med lillkattan.
har hon fått det bättre eller händer ingenting från komunen? confused.gif
malin72
jo jag vet att ni är många som undrar över lilltjejen och det är med sorg jag kan säga att det inte går bra....
trots alla varningar från kommunen och en bokat tid för rakning som hon inte åkte på,så fick hon 10 dagar på sig att lösa det här....imorgon kl 9.00 ska kommunen åka dit och då ska hon vara rakad( det är hon tyvärr inte)...Om inte katten är rakad imorgon när dom kommer dit så går fallet vidare...då finns det inget mera kommunen kan göra utan imorgon går fallet vidare till länsrätten crying.gif
så tyvärr verkar hon inte fatta allvaret i deras brev och samtal och besök.....hon kanske ångrar sig senare när dom hämtar henne...

men tyvärr så kommer hon nog inte gråta som jag....
så ligger det till och jag mår väldigt dåligt..men eftersom att jag vet att ni vill veta så skriver jag det nu sen får det gå som det går och jag får leva med det sad.gif
Alba
trostar.gif Jag förstår om du har det kämpigt. Men du kan vara nöjd med dig själv..........du har gjort allt du kan.
Vissa saker råder man inte över.

Men det är hemskt att det ska behöva ta så lång tid att få ett slut på eländet. Tur kissen har dig och din familj.

smiley_small_hug.gif till dig Malin
pejori
fördjävligt rent ut sagt, att det ska vara så svårt att få hjälp när det gäller djur ranting.gif ranting.gif
har samma refarenheter, att det tydligen inte är så viktigt med djur och kvarnarna mal långsamt.
hoppas hon får det bra om dom flyttar henne kompiskram.gif
malin72
jo man får ju hoppas det...jag vill ju inte mista henne men hon är ju inte min så -cry-.gif ja vi får se vad som händer nu ska dom ju dit imorgon och då hade det ju varit bra om katten var inne hos sig då...men hon springer här utanför ranting.gif
så mycket var det värt...
men när hon flyttas så hoppas jag att jag får veta var och vilket katthem hon hamnar på....vill veta att hon får det bra crying.gif
pejori
tror du inte du har möjlighet att få överta henmne om du ber snällt?
det kan vara värt att rpova om du kan ha henne vill säga
malin72
från ägaren menar du unsure.gif inte en chans.....
och om sen polisen kommer och tar henne som kommunen sa att det bli i så fall.då anser polisen att för tex grannsämjan så ska katten inte till samma område...samt att det blir förvirrande ( fast för min del skulle jag vara glad om hon fanns på området) om jag fick sköta om henne så förlorar ju inte hennes barn katten utan hon finns ju kvar...men nej då no.gif
Kixan
Hej Malin!

Jag har nu läst igenom hela tråden och blev mycket berörd av historien med den lilla kissen. Så nu måste JAG fråga, har det hänt något mer? Massor av rosor till dej som orkat kämpa för den lilla! Det skulle finnas fler som du! rose.gif

/Kicki
Sirpa
CITAT (malin72 @ 26-04-2007, 00:02) *
jo man får ju hoppas det...jag vill ju inte mista henne men hon är ju inte min så -cry-.gif ja vi får se vad som men när hon flyttas så hoppas jag att jag får veta var och vilket katthem hon hamnar på....vill veta att hon får det bra crying.gif

Katthem ? brukar dom inte avlivas .....?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon