Oj Alba, hade du känt mig bättre hade du inte ställt den frågan så att jag hade möjlighet att läsa den
Om du inte orkar till slutet av det här inlägget så börjar jag med att rekommendera boken "Pelargoner- kulturarv i kruka" Den finns på biblioteket
Nu lovar jag att försöka att vara kortfattad
ALLA pelargoner vi har är antingen vilda pelargoner eller korsningar av vilda pelargoner. Till Europa kom de flesta med Ostindiska kompaniet. Nu pratar vi 1700-tal och sedan dess har vi korsat pelargonerna med varandra.
Några vilda pelargoner finns fortfarande kvar, företrädesvis i Sydafrika och om jag inte missminner mig finns det 7 olika i Australien.
Jag föreslår att du går in på Svenska Pelargonsällskapets hemsida, kika i bildgalleriet, du kommer att upptäcka de mest fantastiska pelargoner, det vågar jag lova
Några få har jag bilder på i mitt album.
Efter det vet jag att du aldrig kommer att tänka på pelargoner som en sommarblomma som finns i vitt, rött eller rosa
Jag kan väl tillägga att tar du fröer av en vild pelargon ska du ha en väldans tur (eller otur) om du inte får upp samma pelargon igen. Tar du fröer av en förädlad pelargon kan du få upp precis vad som helst!
Nu slutar jag, nu orkar du absolut inte mer av mitt pelargon-pladder