Full version: vildpellisarna
malin72
så här ser dom ut idag mina småttingar som jag fått frön av margith wub.gif wub.gif

när ska dom sedan planteras om igen lagom till sommaren eller unsure.gif unsure.gif står ju nu i ganska små krukor 9 eller 10 cm tror jag det var wink.gif smile.gif
Fenja
Lossa krukan då och då så ser du när det börjar bli fullt med rötter. DÅ är det dags att kruka upp dem. Vad är det för sorter du har?
Mvh
Fenja
malin72
tack för svar smile.gif dom heter
p.elongatum
p.alchemilloides
Margith
Oj vilka söta småttingar du har Malin wub.gif
Nu ska du veta att det jag skriver nu är helt och hållet utifrån min egen erfarenhet och jag är väl medveten om att det är tvärtemot hur man "ska" göra tongue.gif
Mina vildar har fått samma uppväxt som dina och de får stå kvar i sina små lerkrukor tills jag inser att jag måste vattna dem både morgon och kväll för att de inte ska sloka.
Då är min gräns nådd laugh.gif och de omplanteras raskt i 10-12 cm plastkrukor. Jag försöker att ta med så mycket jord som det bara går från lerkrukan och bara "klä" den nya krukan (med vanlig blomjord).
Tidsmässigt, kanske mars-april?? Det beror ju på när man sått, hur varmt de står och när solen återvänder till fönstrena där du bor smile.gif
Alba
Jag har alltid undrat - vad är vildpelargoner ?
Margith
Oj Alba, hade du känt mig bättre hade du inte ställt den frågan så att jag hade möjlighet att läsa den wub.gif
Om du inte orkar till slutet av det här inlägget så börjar jag med att rekommendera boken "Pelargoner- kulturarv i kruka" Den finns på biblioteket smile.gif
Nu lovar jag att försöka att vara kortfattad laugh.gif
ALLA pelargoner vi har är antingen vilda pelargoner eller korsningar av vilda pelargoner. Till Europa kom de flesta med Ostindiska kompaniet. Nu pratar vi 1700-tal och sedan dess har vi korsat pelargonerna med varandra.
Några vilda pelargoner finns fortfarande kvar, företrädesvis i Sydafrika och om jag inte missminner mig finns det 7 olika i Australien.
Jag föreslår att du går in på Svenska Pelargonsällskapets hemsida, kika i bildgalleriet, du kommer att upptäcka de mest fantastiska pelargoner, det vågar jag lova wub.gif
Några få har jag bilder på i mitt album.
Efter det vet jag att du aldrig kommer att tänka på pelargoner som en sommarblomma som finns i vitt, rött eller rosa wub.gif

Jag kan väl tillägga att tar du fröer av en vild pelargon ska du ha en väldans tur (eller otur) om du inte får upp samma pelargon igen. Tar du fröer av en förädlad pelargon kan du få upp precis vad som helst!

Nu slutar jag, nu orkar du absolut inte mer av mitt pelargon-pladder laugh.gif
Alba
biggrin.gif biggrin.gif

Tack för den informationen och vet du - jag läste allt.

Varför får jag en känsla av att du älskar pelargoner tongue.gif
Margith
Du har rätt, jag älskar mina pelargoner laugh.gif
Men vet du varför??
Svaret är att de är så tacksamma, du kan behandla de nästan hur som helst och de svarar med att växa och må och blomma överdådigt varenda sommar smile.gif
Kan man annat än älska såna växter? unsure.gif
malin72
tack Margith för svaret smile.gif ja än så länge kan du vara stolt "mormor" wub.gif wub.gif hoppas att allt fortsätter att gå så bra smile.gif
malin72
ang vattning hur sa vi nu unsure.gif unsure.gif vattna på fat eller vattna i krukan eller spraya på dom.
vad är bäst nu när dom är små unsure.gif
Fenja
Jag vattnar i krukan.
Mvh
Fenja
Alba
Vattna gära med duschflaska läste jag på Pelargonhörnan.
Jag har köpt en sån där som man pumpar upp trycket i - jättebra. Jag tror den rymmer ca 1,5 l. Köpt på Jula för 149:-

Här

Tryckspruta från Jula
Margith
Malin, dina pelargoner är inte bäbisar längre smile.gif Jag skulle tveklöst ha vattnat dem i krukan wub.gif
malin72
CITAT (Margith @ 05-02-2007, 20:19)
Malin, dina pelargoner är inte bäbisar längre smile.gif Jag skulle tveklöst ha vattnat dem i krukan wub.gif

tongue.gif tongue.gif jasså inga bebisar längre wub.gif då vattnar jag i krukan då,men lite vaten flyger över dom eftersom att annat blir sprayade smile.gif
malin72
jag hoppar att dom klarar sig nu wink.gif sonens farmor fyller år idag och hon älskar blommor och har enorma änglar mm på sommaren men tänkte at hon kanske inte haft några vildisar.....så jag tog dom som såg stora och fina ut en av varge och slog in krukan och allt i massor av bubbelplast och håller tummarna att dom klarar av att gå till bilden och in till dom unsure.gif unsure.gif

håller tummarna wub.gif wub.gif wub.gif
Alba
Vilken fin presen. Hon blir säkert jätteglad.
malin72
wub.gif hoppas att dom klarade kylan men det var ju så liten stund och varmt klädda unsure.gif wub.gif
stennie
Så fina dina vildisar är wub.gif ,
Jag sådde mina idag, hoppas dom vill växa sig stora !
Jag har sått.
P.capitatum
P.cotyledonis
P.incrassatum
P.magenteum
P.odoratissimum
P.ovale ssp ovale
P.peltatum
P.radens
therese.kvist
VAr får man tag i såna frön?
stennie
Här ! wub.gif
therese.kvist
Tack!!!
Men vad heter vildpelargon på engelska???
Fenja
biggrin.gif laugh.gif Dessa har jag just lagt i ett kuvert till en kompis som får så dem, jag orkar inte med pellisar i år! Jag får igen en planta av varje i stället senare i sommar, himla smidigt tycker jag!!

Crystal Palace Gem
Namnlös, vild
P. grossulatoides var. anceps,
P. achellomides,
P. aridum
P. australe
P. 'cocos' (elongatum?)
P. iocastum
P. 'Lavender Lad'
P. nanum
P. odoratissimum
P. patulum
P. quinquelobatum
P. worchester
P. zonale
P. australe
P. candicans
P. elongatum
P. stenopelatum
P. tongaense

Mvh
Fenja

biggrin.gif laugh.gif
Margith
Om jag nu har lyckats med länken, så hittar du vildpelargonerna här Therese smile.gif

Silverhills
olublanseflor
Jag har en del foto på mina vildpelargoner på min hemsida. Välkomna in och titta.

Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon