Full version: Fikonkaktus
Snöflinga
Inhandlade idag en kaktus ... tyvärr kan jag ej lägga in bild, det hade ju varit enklast wub.gif Skall försöka beskriva den istället ... Platt, ovalformat blad, c:a 30 högt och 20 cm på bredden. På detta växer fem "ploppar" stora som hönsägg !!! Dessa skall tydligen bli fikon, men f.ö. visste expediten inget om skötsel osv ... Någon som har en likadan och hur skall den skötas?
Merlin
Jag har en frösådd (från Ica-butiken) fikonkaktus men den är bara ett år gammal. Den står i ett fönster i sydost i vanlig krukväxtjord med lite perlit i och verkar trivas bra. Tyvärr vet jag inte hur lång tid det tar tills den ger frukt. Jag vattnar ganska måttligt ungefär en gång i veckan på vintern och var tredje dag på sommaren.
Alexander-VG-zon3
så här sköter jag min ,
vattna men låt den torka upp ordentligt sen vattna igen ( trivs inte med för lång torka ) , min står ute från våren till vintern i väst/söder läge . sen ställer jag den svalt +5c +10c så att den blommar till våren och vatten 1-2gånger på vintern ( beroende på hur stora dom är ) , jag ställer ut den på våren när natten är frost fri sen tar jag in den på vintern efter nån lätt frost natt . jorden om man har den ute måste var väldränerad . ge näring en gång på våren och en gång på mitten av sommaren
Alexander-VG-zon3
ser den ut så här??
http://images.google.se/images?client=fire...F-8&sa=N&tab=wi
Snöflinga
Ja, som den första bilden, fast den har bara ett stort "blad" där äggen sitter wub.gif
Alexander-VG-zon3
då är det säkert en stickling du köpt ,med framodlade kaktus frukter
Fenja
Vad snygg den är med knopp och frukt! smile.gif Har du ingen möjlighet att fota Snöflinga? Du kan pm:a mig om du behöver hjälp med att få ut bilderna i albumet så ska jag försöka att hjälpa dig.

Såg just ditt sista inlägg Flaxss, är det svårt att få dem i blom hemma? Kommer frukterna att utvecklas och sitta kvar om man köper en framdriven stickling?

Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 04-02-2007, 12:50)
Vad snygg den är med knopp och frukt!  :) Har du ingen möjlighet att fota Snöflinga? Du kan pm:a mig om du behöver hjälp med att få ut bilderna i albumet så ska jag försöka att hjälpa dig.

Såg just ditt sista inlägg Flaxss, är det svårt att få dem i blom hemma? Kommer frukterna att utvecklas och sitta kvar om man köper en framdriven stickling?

Mvh
Fenja

köper du en stickling med frukter på så stannar frukterna kvar , det gjorde dom på min som jag köpte , köper du en utan frukter ska du ha den svalt till kallt på vintern och gärna ha den ute , den kommer då växa på sig 1-2sommrar om den ges vatten. sen på våren kan den blomma
Alexander-VG-zon3
så här så mina okända opuntia ut i våras

sen i augusti så den ut så här

och jag hade den i källaren förra vintern , och den hade nu växt på sig i somras sen till nästa vår hade den då blommat , tyvärr är den sjuk och rutten blink.gif wacko.gif .

sen min äkta fikonkaktus har jag inte bild på
Fenja
Vad heter den äkta fikonkaktusen? Så kan jag googla och se hur den ser ut tänkte jag.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 04-02-2007, 14:46)
Vad heter den äkta fikonkaktusen? Så kan jag googla och se hur den ser ut tänkte jag.
Mvh
Fenja

så här heter den äkta
Opuntia ficus indica
Fenja
Tack Flaxss, den måste jag nog försöka att få tag på! smile.gif
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 04-02-2007, 14:52)
Tack Flaxss, den måste jag nog försöka att få tag på! smile.gif
Mvh
Fenja

vi kan byta med nåt om du vill ha en rotad bit av min
Snöflinga
Flaxes, min ser ut som din bild med krukan mot muren ... men bara det första bladet som har fem utväxter, äggliknande.fransigaoch lätt rosa ... inga taggar direkt.

Fenja, har inte lyckats göra något bra eget album, än mindre något på odla. Har inte varit så högprioriterat heller... men tack ändå. Hade jag din adress, skulle jag teckna av "underverket" och skicka dej rolleyes.gif Köpte den på Blomsterlandet, kanske den finns på ditt Blomsterland också om du har något i närheten?
Fenja
CITAT (flaxss @ 04-02-2007, 15:24)
Tack Flaxss, den måste jag nog försöka att få tag på!  :)
Mvh
Fenja

Det vore jättekul Flaxss, men det får bli längre fram i vår, vi har snö på väg hit igen! Jag har ju mest, hoya, saint paulia, pellisar, blomster-/bladkaktusar och aloe inomhus, men det kanske kan dyka upp något ute i vår som du inte har.
Mvh
Fenja
Fenja
CITAT (Snöflinga @ 04-02-2007, 15:31)
Fenja, har inte lyckats göra något bra eget album, än mindre något på odla. Har inte varit så högprioriterat heller... men tack ändå. Hade jag din adress, skulle jag teckna av "underverket" och skicka dej rolleyes.gif Köpte den på Blomsterlandet, kanske den finns på ditt Blomsterland också om du har något i närheten?

Jo då det finns Blomsterland i Borås, men vänliga Flaxss erbjöd mig just en bit av sin! smile.gif
Jag blir nyfiken på det du skriver om att teckna, håller du på med det professionellt också? Jag är så fascinerad av alla som kan sådant, kanske för att jag själv knappt kan prestera en streckgubbe! tongue.gif
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fenja @ 04-02-2007, 16:42)
CITAT (flaxss @ 04-02-2007, 15:24)
Tack Flaxss, den måste jag nog försöka att få tag på!  :)
Mvh
Fenja

Det vore jättekul Flaxss, men det får bli längre fram i vår, vi har snö på väg hit igen! Jag har ju mest, hoya, saint paulia, pellisar, blomster-/bladkaktusar och aloe inomhus, men det kanske kan dyka upp något ute i vår som du inte har.
Mvh
Fenja

du får påminna mig i april-maj , är glömsk av mig wub.gif .
Snöflinga
CITAT (Fenja @ 04-02-2007, 16:45)
CITAT (Snöflinga @ 04-02-2007, 15:31)
Fenja, har inte lyckats göra något bra eget album, än mindre något på odla. Har inte varit så högprioriterat heller... men tack ändå. Hade jag din adress, skulle jag teckna av "underverket" och skicka dej  :rolleyes:  Köpte den på Blomsterlandet, kanske den finns på ditt Blomsterland också om du har något i närheten?

Jo då det finns Blomsterland i Borås, men vänliga Flaxss erbjöd mig just en bit av sin! smile.gif
Jag blir nyfiken på det du skriver om att teckna, håller du på med det professionellt också? Jag är så fascinerad av alla som kan sådant, kanske för att jag själv knappt kan prestera en streckgubbe! tongue.gif
Mvh
Fenja

Tror att min kaktus är framodlad, beskuren, framdriven i ett mera spekulärt syfte .... för den ser verkligen rolig ut tongue.gif Ja Fenja, jag både tecknar och målar .... har haft en del utställningar, för närvarande blir det mest beställningsbilder av främst djur och porträtt, måste verkligen gå in för det här med kameran ........
Fenja
Hemsida som man får kika på? wub.gif Har du fullt upp eller får jag pma dig i detta ärende?
Mvh
Fenja
Snöflinga
CITAT (Fenja @ 04-02-2007, 19:49)
Hemsida som man får kika på? wub.gif Har du fullt upp eller får jag pma dig i detta ärende?
Mvh
Fenja

Ingen hemsida heller ... hanterar penna och pensel bättre än musen tongue.gif Javisst får du pma ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon