växtogge
Hej min avocado är ungefär 20 cm och jag undrar när man ska toppa avocadon för jag har läst att man ska det. Men jag har inte hittat vilken längd man ska toppa den vid ???? huh.gif
Ophelia
När du tycker att stammen är lagom för dig. Förr eller senare kommer den att grena ut sig själv men det är ju ett träd och det kanske inte är tillämpbart att vänta tills den är ett par meter smile.gif

Som inomhusväxt rekommenderas att toppa den efter 5-6 blad (den ränner iväg och blir gänglig). Men som sagt, det är upp till dig hur hög stam du vill ha.
Fenja
Du kan behöva toppa avokadon flera gånger innan den "fattar" att den ska grena sig och inte bara skjuta ett nytt toppskott. Trägen vinner! smile.gif
Mvh
Fenja
catlady
Som regel så förgrenar den sig inte efter första toppningen. Man brukar säga att man kan toppa redan efter första eller andra riktiga bladparet (ej hjärtbladen) om man vill, alltså när plantan har 4 eller 6 blad. Andra toppningen ska man dock vänta med till avokadon är så hög som man vill den ska vara vid förgrening. Och som Fenja sa så kan man behöva toppa flera gånger innan den fattar... Lycka till! smile.gif
växtogge
tack vet jag dubelt så mycket jag skulle aldrig ha klaratdet själv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon