vxtogge
Hej min avocado r ungefr 20 cm och jag undrar nr man ska toppa avocadon fr jag har lst att man ska det. Men jag har inte hittat vilken lngd man ska toppa den vid ???? huh.gif
Ophelia
Nr du tycker att stammen r lagom fr dig. Frr eller senare kommer den att grena ut sig sjlv men det r ju ett trd och det kanske inte r tillmpbart att vnta tills den r ett par meter smile.gif

Som inomhusvxt rekommenderas att toppa den efter 5-6 blad (den rnner ivg och blir gnglig). Men som sagt, det r upp till dig hur hg stam du vill ha.
Fenja
Du kan behva toppa avokadon flera gnger innan den "fattar" att den ska grena sig och inte bara skjuta ett nytt toppskott. Trgen vinner! smile.gif
Mvh
Fenja
catlady
Som regel s frgrenar den sig inte efter frsta toppningen. Man brukar sga att man kan toppa redan efter frsta eller andra riktiga bladparet (ej hjrtbladen) om man vill, allts nr plantan har 4 eller 6 blad. Andra toppningen ska man dock vnta med till avokadon r s hg som man vill den ska vara vid frgrening. Och som Fenja sa s kan man behva toppa flera gnger innan den fattar... Lycka till! smile.gif
vxtogge
tack vet jag dubelt s mycket jag skulle aldrig ha klaratdet sjlv
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon