Full version: Potatis
therese.kvist
Hej,
har potatis kvar från förra säsongen!!!
De är visserligen inte så jättestora, kan jag gro dom o sätta ut i vår??

De är fortfarande fräscha (ätbara) hur ska jag få dom o gro o när??
De ligger i kylen nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju lite på. Man brukar ofta rekommendera att sätta certifierat utsäde som är fritt från sjukdomar och skadedjur. Men såg potatisen frisk ut och växte bra (samt man har en bra växtföljd) kan man ju göra undantag någon gång och sätta eget utsäde, men hela tiden ska man nog inte spara eget utsäde med tanke på sjukdomar. (det finns dock de som odlar gamla sorter och som måste odla eget utsäde för det går inte att köpa i affären, men då gäller det att man sköter växtfäljd samt hugger av blast vid minsta angrepp av potatisbladmögel etc.).
rosita
4-5 veckor före plantering lägger du potatisarn till groning i ett ljust rum där temperaturen är 8-15 grader. Då utvecklas groddar som bör vara ca 1-1,5 cm långa vid plantering.

Här i zon 1 hörde jag att bönderna lade knölarna till groning redan förra veckan! Det innebär att de sätter potaits redan om 5 veckor! ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och odlar man i liten skala kan man även förkultivera potatisen i krukor och sedan plantera ut plantor istället för bara knölar (blasten tål ingen frost så man kan inte plantera ut för tidigt)
therese.kvist
Tack för svaren!
Potatisen var aldrig angripen i somras,
så det kan ju bli spännande o se med eget utsäde!!!
inglan
Läste ett tips förra året som jag tyckte funkade så bra, jag grodde potatisar på äggkartongsflak, hade lagt lite fuktig jord i, så de hade fått både rötter och rejäla groddar när jag sedan satte ut dem. Fast det var ju i april eller så, inte såhär tidigt. Men jag fick tidigare potatis ganska enkelt, slapp fler krukor än jag redan har i fönstren...
Inglan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon