Gloriana
04-02-2007, 13:28
Vår stora alm fick hjälp med fällningen av stormen Per. Som tur var la den sig åt rätt håll och skadade ingenting. Den var gammal och skulle fällas i vilket fall som helst då den var sjuk, troligen inte pga almsjuka utan snarare honungsskivling och gamla blixtnedslag och sånt. Den hade inga synliga fruktkroppar av honungsskivling under förra året men året före dess fanns fruktkroppar vid roten. Almens rot var mer rutten än vi trott visade sig när den gått i kull. Jag antar att man bör byta så mycket jord som möjligt innan man planterar ett nytt träd. Frågan är, hur länge måste man vänta innan man planterar ett nytt träd på samma plats? Dvs, hur länge sitter honungsskivlingen och lurar för att angripa igen?
Piccante
04-02-2007, 22:01
Det är nog svårt att säga hur länge man ska vänta. Fruktkropparna är ju en väldigt liten del av en svampindivid, förmodligen finns det mycel kvar i marken och även i gamla rötter. Man får nog byta mycket jord för att kunna känna sig säker.
Du kan inte få bort honungsskivlingen. Men å andra sidan så angriper knappast honungsskivling friska träd, för i så fall skulle vi inte ha några träd alls längre.
Det finns många svampkunniga som gärna svarar på ala möjliga frågor om svamp på
http://www.svampguiden.com. Prova att ställa frågan på forumet där!
Vi skriver om detta i senaste Trädbladet (japp - reklam, men det är en ideell tidning).
Honungssivling finns i minst 12 olika arter, och det är några få som angriper frisk ved, framför allt Armillaria mellea. Honungsskivling finns i marken på de flesta ställen. Fanns den inte skulle nedfallna träd och veddelar ligga kvar som fossiler i skogarna...
De absolut flesta svampar som angriper träd är redan försvagade. Tittar man i en skog där vissa träd är starkt angripna av honungsskivling, ser man också att de grannträd som står i bättre jord och inte har skador är helt opåverkade. Jag känner till flera odlare som planterat åtskilliga träd i mark med mycket honungsskivling, där träden klarat sig utmärkt.
Jag skulle inte tveka att sätta nya träd där andra dött av honungsskivling. Men jag skulle se till att
- undvika jordtrötthet, dvs inte alm där alm har stått
- göra breda och bra växtbäddar (inte djupa gropar med torvjord längst ned)
- välja rätt växtmaterial för platsen (inte zonknäckare t ex)
- välja E-plantor så långt det går (www.eplanta.com)
- bevattna under etableringsåren (normalt 3 år), ev genom att lägga färdig slang i planteringsbäddarna
- hålla växtbäddarna fria från gräs de första åren
dvs - se till att ge de nya träden en god start.
Gloriana
11-02-2007, 17:02
Tack så mycket för era svar!
Honungsskivlingseländet har bara angripit almen och inga andra träd eller buskar i närheten. Vi kommer att plantera en lind på stället och då en lind som är lite extra stor, beroende på hur stor vi kan få dit faktiskt. Det får kosta några tusen. Eftersom vi är villiga att betala lite mer har vi ju s a s inte lust att förlora för mycket, därav frågan. Jag hade givetvis tänkt att byta jorden ordentligt. Det blir till att hyra grävare

Cilla: Hur får man tag i Trädbladet? Det lät som en mkt intressant tidsskrift!
CITAT (Gloriana @ 11-02-2007, 17:02)
Tack så mycket för era svar!
Honungsskivlingseländet har bara angripit almen och inga andra träd eller buskar i närheten. Vi kommer att plantera en lind på stället och då en lind som är lite extra stor, beroende på hur stor vi kan få dit faktiskt. Det får kosta några tusen. Eftersom vi är villiga att betala lite mer har vi ju s a s inte lust att förlora för mycket, därav frågan. Jag hade givetvis tänkt att byta jorden ordentligt. Det blir till att hyra grävare

Cilla: Hur får man tag i Trädbladet? Det lät som en mkt intressant tidsskrift!
Genom att bli medlem i
Trädföreningen, universitetsbiblioteken har också trädbladet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.