Faran
Hej alla naturkunniga!

Den här pippin satt en dag för ett par år sedan utanför vårt fönster och vi tog snabbt fram kameran för att föreviga bilden (lite suddigt blev det men det gick så fort). Vi bor alltså mitt i Stockholms innerstad och trodde inte våra ögon när vi fick se en rovfågel i trädet på innergården.
Har dock ingen aning om vad det kan vara för fågel, är det någon på forumet som vet?
Det kan väl inte vara så vanligt att se såna här fåglar mitt i stan?? huh.gif

Gossen Ruda
Troligen en sparvhökshona men jag har svårt att sklija den från duvhöken när jag inte ser storleken. Det brukar finnas gott om småfågel i städerna så då lockas rovfåglarna dit.
Faran
Ja, har läst lite om bägge nu och det är ju inte lätt att skilja dom åt men den har ju gula ögon, kanske är en ung duvhök då? Eller har unga sparvhökar också gula ögon?
Hur som helst så är det häftigt att se en sån fågel på så nära håll i stan. wub.gif
KURT
CITAT (Faran @ 04-02-2007, 16:46)
Ja, har läst lite om bägge nu och det är ju inte lätt att skilja dom åt men den har ju gula ögon, kanske är en ung duvhök då? Eller har unga sparvhökar också gula ögon?
Hur som helst så är det häftigt att se en sån fågel på så nära håll i stan. wub.gif

Jag tror också att det är en sparvhökshona, duvhöken ser större ut pga formen.

"Ett karaktärsdrag som skiljer sparvhöken från duvhöken är stjärtens form. Sparvhöken har klart mer långsmal stjärt som oxå har mer tvära hörn. Duvhökens stjärt är mer rundad, likt tornfalkens. Kommer du nära så kan du titta på tarserna (benen) eller ögonen oxå. Duvhöken har mycket kraftigare tarser än sparvhöken och ögonfärgen hos sparvhöken är tvärtemot Duvhökens - gul hos honan och orangeröd hos hannen (jfr duvhök: Röd hos honan och ljusgul hos hannen). Generellt gör Duvhöken på avstånd ett tyngre uttryck än sparvhöken. Jag grundar det på att den känns “trubbigare". Alltså den har rundare former - mer breda än långa vingar, rundad och bredare stjärt och tyngre kropp"

http://www.wengberg.se/index.php?cat=9
Faran
Ja, det verkar ju troligt att det är en sparvhök eftersom den också verkar förekomma i bebyggda områden. Jag hoppas den kommer tillbaka så jag får se den igen smile.gif
Tack Kurt och Gossen Ruda för hjälpen!
Ciczi
denna dök upp i Trelleborg för inte alls länge sedan.

Rovfågel i Trelleborg

mvh Ciczi
Inga från Närke
Mitt besök i september 2005 i trädgården och det var en sparvhök.

Gossen Ruda
Fin bild Inga. Jag har satt en fågelskådare i arbete och han var tveksam till bestämningen av Farans bilder. Han skall kolla i böcker och återkommer.
Gossen Ruda
Ovan nämnda fågelskådare hoppade nästan till vid fikabordet en stund senare. Han har ganska god blick för fåglar och hade upptäckt en misstänkt stor fågel som seglade bortemot gasklockan. Han var ganska säker på att det var en örn pga storleken och dom långsamma vingslagen och jag kunde bara hålla med. När jag sen kollade på siten Kustobsar så var det en person som siktat en havsörn ute vid Torsviken några timmar senare. Jag har sett en örn över centrala Göteborg, de ni! laugh.gif
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2007, 21:42)
Ovan nämnda fågelskådare hoppade nästan till vid fikabordet en stund senare. Han har ganska god blick för fåglar och hade upptäckt en misstänkt stor fågel som seglade bortemot gasklockan. Han var ganska säker på att det var en örn pga storleken och dom långsamma vingslagen och jag kunde bara hålla med. När jag sen kollade på siten Kustobsar så var det en person som siktat en havsörn ute vid Torsviken några timmar senare. Jag har sett en örn över centrala Göteborg, de ni! laugh.gif

Havsörn såg vi ifjol då vi var uppe på utsiktsberget... den seglade så vackert
ovanför oss.
Förresten så har vi sett såna härhemifrån också ett antal ggr.smile.gif
Gossen Ruda
Jaja, du skall alltid vara värst. biggrin.gif

Avundsjuk? Jag?? Inte alls! rolleyes.gif (Mutter, mutter. sad.gif )
Lars-Olof Arvids
Värst och värst... jag har pilgrimsfalk som "nästan tomtkryss"! tongue.gif
Havsörnar har jag inga hemma, men däremot kan man se dem vid Råön någon halvmil härifrån. smile.gif

Olle
Anma
Havsörnen börjar äntligen bli lite vanligare här på östkusten. I somras såg vi en eller två nästan dagligen. Rekordet var ändå när det flög sex stycken över ängen vid vår stuga. Dom är så mäktiga när de flyger på låg höjd. wub.gif
zaaritha
Men; om sparvhöken är gråaktig på bröstet--vad har vi då för rovfågel här?
Stor som sparvhök, ungefär--svårt att bedöma!
Har mörkt bruna vingar, brunt bröst m mörka fläckar.
Morbid
Jag såg vid ett och samma tillfälle, inte så långt ifrån mitt hus 8!!! stycken havsörnar. Det var mycket tidigt på våren, innan isen hade gått, och min misstanke är att de käkade de fiskar som hade tinat fram.
Sjön blir ofta helt bottenfrusen och fiskarna dör, så när det börjar tina så smått är det en fröjd att åka dit och titta på djurlivet..
Faran
CITAT (Inga från Närke @ 11-02-2007, 19:54)

Okej, har kollat på dina bilder Inga och tycker att bilderna från den understa länken ( vuxna duvhöken) är mest lika min fågelbild. Sparvhökarna i länkarna ser liksom mindre och snällare ut än den som satt i trädet hos mig. Å andra sidan är ju din egen bild på sparvhöken också lik mina bilder. Blir inte klok på det här..... huh.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Morbid @ 12-02-2007, 08:24)
Sjön blir ofta helt bottenfrusen och fiskarna dör, så när det börjar tina så smått är det en fröjd att åka dit och titta på djurlivet..

Örk! Du lever upp till ditt nick, märker jag! biggrin.gif tongue.gif
Inga från Närke
CITAT (Faran @ 13-02-2007, 16:57)
Okej, har kollat på dina bilder Inga och tycker att bilderna från den understa länken ( vuxna duvhöken) är mest lika min fågelbild. Sparvhökarna i länkarna ser liksom mindre och snällare ut än den som satt i trädet hos mig. Å andra sidan är ju din egen bild på sparvhöken också lik mina bilder. Blir inte klok på det här..... huh.gif

Nej det är svårt att skilja vissa fåglar åt om man inte är hängiven fågelskådare.
Var ju väldigt nära när jag tog bilderna på sparvhöken stod bara ca 1-1,5 m ifrån, hur stor kommer jag inte ihåg men kanske ca 30 cm i alla fall.
Morbid
CITAT (Susanne i Linköping @ 15-02-2007, 22:36)
CITAT (Morbid @ 12-02-2007, 08:24)

Örk! Du lever upp till ditt nick, märker jag! biggrin.gif tongue.gif

biggrin.gif Inte för den saken sagt att jag uppskattar doften.. Men det är alltid skoj att se djur man inte ser så ofta..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon