Full version: Hoya trillade av
stella08
En stor gren av min mammas Hoya Carnosa har trillat av: ca 70 cm. Toppbiten är borta. Det går väl inte att rota hela den i vatten, eller?... Om jag nu ska dela den, hur långa bitar ska det vara?
Tacksam för råd.
Fenja
Dela den i 10-15 cm bitar, kapa precis ovanför ett bladpar. Jag tycker att de rotar sig bäst direkt i jord. Håll fuktigt och ställ ljust men inte i direkt solsken. När det börjar skjuta nya blad vet du att det kommit rötter.
Mvh
Fenja
Pjater
Sätt en påse över oxå så håller det sej fuktigt, det gjorde jag med mina och alla rotade sej...
Fenja
CITAT (Pjater @ 04-02-2007, 16:50)
Sätt en påse över oxå så håller det sej fuktigt, det gjorde jag med mina och alla rotade sej...

Precis! Gör en massa hål i påsen och ta av den en stund dagligen och lufta så förhindrar du mögel.
Mvh
Fenja
stella08
Tack! Nu har jag nåt o göra...
Det att man inte slänger en enda vitala bit som kan bli en ny växt - även om man inte alls behöver det själv - det är väl en typ av obsession som inte jag ensam lider av, tror jag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon