Full version: nergrävt i snön
ewa zon 3
Ja, då var det gjort. Mitt livs första frösådder nergrävda i snön biggrin.gif
Ingen stor sak kanske men för mig känns det lite pirrigt rolleyes.gif
Extrakylen, som jag använder för kallstratifiering, hotar att sprängas vilken dag som helst nu blink.gif
Och jag undrar vilken halvgalen person som har beställt alla fröer till mig wacko.gif
Jag tror det fungerar så här:
Min känslostyrda högra hjärnhalva beställer frön i smyg och sedan får min vänstra hjärnhalva ta hand om konsekvenserna och försöka bringa ordning i kaoset wacko.gif blink.gif

Så här gjorde jag i alla fall.
Valde ut den största snöhögen på tomten som ligger i skuggan = störst chans att snön inte försvinner helt vi töväder. Sen fick maken gräva ut ett utrymme stort nog för en brödback nere vi gruset, på med galler som skydd och fiberduk ovanpå.
Och sen skottade han på en rejäl hög med snö.
Låter det ok? unsure.gif

/Ewa
Margith
Det låter helt OK smile.gif från en som praktiserat nergrävning under snön i några års tid nu tongue.gif
Det enda jag ställer mig lite förvånad till, är gallret som skydd... galler som skydd mot vad??
Inte för att det kan ha någon negativ verkan, men jag blir bara så nyfiken. Är det skydd mot nåt vilt djur, eller? unsure.gif
ewa zon 3
CITAT (Margith @ 04-02-2007, 19:03)
Det enda jag ställer mig lite förvånad till, är gallret som skydd... galler som skydd mot vad??
Inte för att det kan ha någon negativ verkan, men jag blir bara så nyfiken. Är det skydd mot nåt vilt djur, eller?  :unsure:

Jo det är som ett extra skydd mot väldigt nyfikna skatorna och en del katter som river och gräver i allt löst på tomten. Eftersom snön kan smälta bort snabbt här var jag inte säker på om fiberduken skulle räcka som skydd unsure.gif
Skatorna har flera gånger lyckats med konststycket att "öppna" kartonger med benmjöl och riva sönder plasten + käkat upp benmjölet i nyköpta kartonger som jag glömt ute blink.gif tongue.gif

/Ewa
kerstin z5-6
japp blir bra det
Siv i Bollnäs
Inte för att här direkt är nåt svar på en fråga men...att läsa det här forumet ger inte bara många gånger värdefull information om allt möjligt; ofta frambringar det också många glada skratt! Jag vill rikta ett speciellt tack för en sån glädjeattack till "Ewa zon 3" som skriver: ...och jag undrar vilken helgalen person som har beställt alla frön till mig.." sen följer ett roligt resonemang om höger resp. vänster hjärnhalva. Gissa om jag känner igen mig själv! Ojojoj...

Hälsningar Siv laugh.gif laugh.gif laugh.gif
maja zon 5
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Här är en till som känner igen sig, sitter dessutom och funderar på att efterbeställa lite fröer från STA:s frölista wub.gif wub.gif rolleyes.gif ( som om det inte skulle räcka med det man redan har.) Men när jag sen vid omskolningen står upp över öronen med plantor så bestämmer jag att "nästa vår ska jag inte........." sad.gif mad.gif Men konstigt nog sitter man där med alla frölistor igen, det har säkert med hjärnhalvorna att göra.
Hälsar Marianne i Bollnäs
Siv i Bollnäs
Hej Marianne! Vi är ju med i Bollnäs trädgårdssällskap (Marianne är ordf där) och ses lite då och då, kul att stöta på varandra i detta forum! Läsarna kan förresten gärna komma och kolla in vår hemsida www.bollnastradgardssallskap.se och hälsa på i vårt lilla forum, skulle vara trevligt!
Jag såg att jag citerat lite fel och använt ordet "helgalen" i stället för "halvgalen" som "Ewa zon 3" rätteligen skrivit i sitt roliga inlägg. Men förmodligen var det mig själv jag fick i tankarna när jag skrev helgalen...

Hälsningar Siv rolleyes.gif
kerstin z5-6
De flesta räknar nog sig till gruppen helgalen -så jag tror inte det gör något laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Själv brukar jag slå vad om växter och förlorar mest biggrin.gif
ewa zon 3
CITAT (maja zon 5 @ 06-02-2007, 13:54)
laugh.gif  :lol:  :lol:
Här är en till som känner igen sig, sitter dessutom och funderar på att efterbeställa lite fröer från STA:s frölista

STA:s efterbeställningslista har jag lagt på ett "säkert" ställe och så får vi hoppas att jag inte hittar den rolleyes.gif
Halvt eller helt galen, är man galen så är man, så helgalen stämmer in på mig med blink.gif

/Ewa
Margith
Nu måste jag bara hänga på smile.gif
Spontant, när jag läste Siv i Bollnäs ursäkt för att hon blandat ihop halv- och helgalen, då tänkte jag: "spelar roll, vi är skvatt galna allihop" laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon