mari_tres
Hade storslagna planer med hörnet mot vägen, vi har tagit bort staketet men staketstolparna är kvar. Där hade jag tänkt att sätta klematis och klätterrosor (en per staketstolpe) som skulle få klättra emellan stolparna och eventuellt även lite på höjden.
Det skulle bli en liten "häck", en avgränsning mot vägen och närmsta grannen. Nu har jag dessvärre de närmsta dagarna insett att det växer en björk i just det hörnet...

Jag ser den ju varje dag, men det har aldrig slagit mig att det spelar någon roll, förrän nu. Det blir ju jättetorrt i marken vid björkar! Och staketstolparna (de som står närmast) är bara 2-3 meter från stammen. Klematis är väl inte att tänka på i det läget, men skulle det gå att få klätterrosor att trivas? Jag vill inte hålla på och vattna varje dag.

Finns det några andra alternativ? Det är ett soligt läge i zon 4, inte särskilt vindskyddat men inte jätteblåsigt heller... Färg spelar ingen större roll, inte heller om det är bladen eller blommorna som är huvudattraktionen.

Finns det någonting som skulle kunna trivas där? Eller måste jag ge upp tanken?
kerstin z5-6
Klätterosor , tveksamt , clematis .. nja .. nästen inget går under björk
De här två vill ha mycket vatten dessutom
Jag har en upphöjd torvbädd vid en björk -plastfolie under , tror en del rötter ändå tagit sig in där men perennerna går bra

väderstreck på ditt läge ?
mari_tres
Har sol hela dagen, förutom en liten stund just på morgonen.
Låg och funderade i går kväll på humle, men de vill ju också ha det lite fuktigt vad jag vet. Rådhusvin kan ju vara fint det med, men då vet jag inte hur det vill ha det.

Hur stort avstånd till björken måste jag räkna med för att få bra förhållanden? Den är "vuxen", fullstor alltså.
Kajsa
Har funderat på samma att plantera något klängande vid en björk, det svåra är väl att komma ner med spaden och få till en riktig grop där kan man inte slarva, en jätterot direkt blir svårt, men om man får till gropen ca 1 m ifrån, lägger i bästa jorden kan man väl betala 100 kr för en växt och testa. Välj en tuff ros tex Hybrida , Lykkefund, Aicha, dom måste inte bli jättestora, en fördel är förstås om man kan vattna sommartid. Eller testa en kaprifol, klematis Albina Plena E, Södertälje E, Vitalba Summer snow, dessa 3 är starkväxande ( finns i mitt album ) man vet inte förän man provat. Själv ska jag testa då vi har ett fint soligt läge där och kan vattna mycket.
Går det inte så vet vi nog redan nästa sommar.
Elisabeth P
Även jag har haft dessa funderingar rolleyes.gif .
Jag vill ju jättegärna ha något blommande som slingrar sig upp i björken. Har björkar både i soligt läge och mer åt norrsidan. Måste väl ändå vara lättast att få något att ta sig på den skuggiga sidan. Inbillar mig att björken inte dricker lika mycket där.

Ska kika närmare på dina förslag Kajsa.

Lisa
Kajsa
Kanske skulle en Klematis Viticella sort vara bäst, klipper ner mina helt på senhösten och sedan börjar dom om varje år nerifrån, då slipper man det skräpiga på stammen vintertid, då man drar ner allt varje år.
Så kommer dom upp i mitten av sommaren och blommar sent.
Ja det var bara en fundering.
Karrolina
Man kan ju bygga en stor låda oxå. Typ pallkragar fast snyggare kanske.

Det går att odla klematis i kruka om man ger den ordentligt med näring. Jag hade en på balkongen som jag aldrig gav något extra och den var fin i flera år innan den började förtvina...
thomaswahlqvist
Visst går det att gräva ett hål och stoppa ner något, men räkna inte med att björken kommer att låta den goa jorden ligga orörd, och vattnar du skickar den dit en rot.
Jag har inte lyckats så bra med min björk, 6 meter från stammen har jag planterat sånt som skulle få ersätta björken i en framtid, efter 3 år hadde björkens rötter letat sig fram till mina nya planteringar, jag var tvungen att hugga ner den och så förlorade jar minst ett års tillväxt på det andra, då de höll på att torka ihjäl i björkens konkurrens.
Plast i botten är enda lösningen, men det är min uppfattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon