ewa zon 3
Hoppas jag har namnat den här rätt nu rolleyes.gif
Frösådd vildpelargon i slutet av november och blommar redan nu.
Fröerna kommer från snälla Margith och blomman är jättesöt tycker jag

P.elongatum

/Ewa
Fenja
Grattis! Den är lätt och tacksam att odla och går lätt i frö.
Mvh
Fenja
Margith
Ja nog ser det där ut att vara en elongatum alltid smile.gif Visst är den söt wub.gif Den kommer att blomma hela sommaren igenom hos dig och sätta oräkneligt antal fröer.
Ta rätt på fröerna!
Den sägs vara kortlivad sad.gif
Som längst har jag fått den att överleva 2 somrar och en vinter.
Klumpigt av mig eller den är kortlivad?? vet ej unsure.gif
malin72
nämen vad kul då vet jag ju hur den ska se ut sen wub.gif wub.gif wub.gif
fin fint ewa smile.gif
Fenja
CITAT (Margith @ 04-02-2007, 20:01)
Ja nog ser det där ut att vara en elongatum alltid smile.gif Visst är den söt wub.gif Den kommer att blomma hela sommaren igenom hos dig och sätta oräkneligt antal fröer.
Ta rätt på fröerna!
Den sägs vara kortlivad sad.gif
Som längst har jag fått den att överleva 2 somrar och en vinter.
Klumpigt av mig eller den är kortlivad?? vet ej unsure.gif

Den är som Creamery, tvåårig.
Mvh
Fenja
ewa zon 3
Oj, tvåårig det ska jag komma ihåg så jag inte blir utan
Tack för info wub.gif

/Ewa
Margith
Tyvärr Fenja, jag är inte överens med dig sad.gif
Jag kan gå med på att elongatum kanske är 2-årig, men berätta inte för min Creamery att den är 2-årig! Den är inne på sitt 5:e år nu. Det är inte världens vackraste exemplar nu, men jag är tvärsäker på att det är en Creamery smile.gif
Fenja
CITAT (Margith @ 04-02-2007, 21:26)
Tyvärr Fenja, jag är inte överens med dig sad.gif
Jag kan gå med på att elongatum kanske är 2-årig, men berätta inte för min Creamery att den är 2-årig! Den är inne på sitt 5:e år nu. Det är inte världens vackraste exemplar nu, men jag är tvärsäker på att det är en Creamery smile.gif

Kul!! smile.gif Mina har vissnat ner och dött på andra året säkert som klockan. Var rädd om din den kanske har ett speciellt anlag! Är det den gula Creameryn eller Creamery Nutmeg du har förresten? Jag har haft den gula.
Mvh
Fenja smile.gif
Margith
Jag har också fått lära mig att Creamery är 2-årig, så jag har noggrant tagit sticklingar av den vartenda år. Dock inte i höstas, den har ju överlevt vartenda år, men i år vete rackarns sad.gif
Det är kanske det som är hemligheten; ta sticklingar av den så överlever den laugh.gif
Det här vill jag egentligen inte skriva, men jag har kollat i litteratur så gott jag har kunnat sad.gif
Creamery hänförs till primärhybriderna, lite halvhängande växtsätt med ljust gula blommor.
Creamy nutmeg är en doftis, och den heter alltså creamy nutmeg, oavsett vad det står i Svenska pelargonsällskapets bildgalleri!

Och nu hukar jag, elaka PM läser jag imorgon tongue.gif

Nu skyndar jag mig att redigera, jag hoppas innerligt att Fenja inte tar det som om jag hukar för PM från henne unsure.gif Det var absolut inte min mening!
Det känns bara lite konstigt att skriva på Odla.nu att Svenska Pelargonsällskapet nog har felnamnat en bild i bildgalleriet sad.gif Det borde jag ju meddela dem isf att skriva det här wink.gif
Storåtjejen
Oj, vilken tur att jag letade mig hit och läste. Köpte en creamery i höstas som inte hann blomma. Men den har överlevt vintern (hittills iaf) och jag har kunnat ta sticklingar. Men då gäller det nog att ta reservsticklingar varje höst för säkerhets skull rolleyes.gif
Fenja
CITAT (Margith @ 04-02-2007, 21:57)
Jag har också fått lära mig att Creamery är 2-årig, så jag har noggrant tagit sticklingar av den vartenda år. Dock inte i höstas, den har ju överlevt vartenda år, men i år vete rackarns sad.gif
Det är kanske det som är hemligheten; ta sticklingar av den så överlever den laugh.gif
Det här vill jag egentligen inte skriva, men jag har kollat i litteratur så gott jag har kunnat sad.gif
Creamery hänförs till primärhybriderna, lite halvhängande växtsätt med ljust gula blommor.
Creamy nutmeg är en doftis, och den heter alltså creamy nutmeg, oavsett vad det står i Svenska pelargonsällskapets bildgalleri!

Och nu hukar jag, elaka PM läser jag imorgon tongue.gif

Nu skyndar jag mig att redigera, jag hoppas innerligt att Fenja inte tar det som om jag hukar för PM från henne unsure.gif Det var absolut inte min mening!
Det känns bara lite konstigt att skriva på Odla.nu att Svenska Pelargonsällskapet nog har felnamnat en bild i bildgalleriet sad.gif Det borde jag ju meddela dem isf att skriva det här wink.gif

Ska lägga detta med Creamy Nutmeg på minnet! smile.gif
Mvh
Fenja
Maria_z5
Vilken underbart vacker pelargon!!! wub.gif

Jag blir helt sjuk av längtan! wub.gif

Är det ingen som har fröer kvar av den här? huh.gif

/Maria wub.gif
olublanseflor
P.elongatum är så pass vanlig att jag inte sparar dessa fröer.
Men jag ska se om jag har några kvar.
Titta gärna in på min hemsida för att se alla andra olika pelargoner, även vildaarter.
Maria_z5
Jag har varit in och kikat på din hemsida!

Det var fantastiskt vad vackra pellisar du har, får erkänna att jag gillar pelargoner men har inte drabbats av pelargonfeber förrän nu efter din hemsida. wink.gif tongue.gif

Var gör du av dem under vintern?
Finns det hjärterum så finns det alltid plats för en kruka till, inte sant? laugh.gif

/Maria
Fenja
Jag frö till P. elongatum... om det är den du menar Maris_z5?
Mvh
Fenja
Maria_z5
Fenja: Jo det är den jag menar, kan jag få alt. köpa av dig?
Jag blev störtkär på en gång. wub.gif wub.gif

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon