Full version: Odla basilika
emmapemma
Köpte tre olika sorters basilika idag (OK - jag är VÄLDIGT svag för basilika rolleyes.gif wub.gif ). Vanlig, en röd skrynklig, och helig thaibasilika. När jag skulle till att så dem, kom jag att tänka på - hur många frön ska man sätta "per planta". Persilja t.ex. ska man så några frön per planta (och det har jag gjort, hur resultatet blir jämfört med de plantor jag brukar köpa återstår att se). Och förut när jag provat odla basilika har det aldrig funkat, antingen blir det en stackars fånig stängel, eller ett myller av groddar, som det inte blir något av alls. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska göra, och här sitter ju flera väldigt insatta personer med svar på min enkla fråga smile.gif Hjälp mig, snälla

/Emma
Lena i Torslanda
Jag brukar så ganska många i såkrukan och omplanterar dem sedan med kanske 5 plantor/kruka (1-liters krukor)
emmapemma
OK, tack, då testar jag det!
Jonas70
Jag brukar så rätt så tätt, och sedan delar jag sådden i ett antal "tussar" vid omplantering. Kanske har ca 10 stänglar i varje kruka. Jag tycker aldrig det brukar vara några problem att få Basilika att växa bara de får vatten. De får ju inte torka ut.
Lena i Torslanda
Det är helt avgörande det du säger Jonas. Torkar basilikan så är det helt kört. Den älskar vatten.
noora
Jag brukar sätta 3-4 stycken i varje liten såkruka (4 cm), sen planterar jag flera sådana "grupper" i varje 15 cm kruka (3-4 grupper, beroende på hur många av fröerna som grodde).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon