catlady
Blev inspirerad av (och lite förfärad över...) tråden intill under "träd och buskar", och vill gärna sätta en persiko- eller nektarinkärna till våren. Hur gör jag för att optimera groning? Har provat men ej lyckats förut. Ska man knäcka fröskalet? Hur lång tid tar det? Behöver kärnorna en kall period?
smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag har alldrig gjort det ,
men skulle jag göra det hade jag gjort så här
rensa väl från fruktkött lägg i blöt i 2dygn sen plantera i såjord sen sätta ut krukan där ute eller i kylen sen hoppas på att dom gror på våren
Jonas70
Jag har heller aldrig satt en sådan kärna, men jag hade kompletterat flaxss råd med att fila en del på skalet för att göra det lättare för att få skalet att spricka vid groning.
Lady Hamilton
Och jag förslår att testar olika metoder, dels som flaxss och Jonas70 skriver och sedan kan du även "peta ner" en kärna (eller flera) i en (eller flera) blomkrukor där du redan har växter. Dessa kärnor skall du "glömma bort" för att kanske sedan stirra förundrat över "vad"?? som har börjat växa i blomkrukorna. Så gjorde nämligen min lille son utan min vetskap laugh.gif Snacka om att jag var fundersam över om alla krukväxter fått "fnatt"? Det började växa allt möjligt underligt i dem. Då visade det sig att min son samlade i hop alla fröer o kärnor som blev kvar efter fruktstunden på dagis och dessa planterade han i mina blomkrukor. Detta skedde för 10 år sedan och på den tiden var jag inte lika växtintresserad.
Jonas70
Jag brukar oxå nyttja det sättet (att sätta kärnor i andra blomkrukor) att dra upp olika saker som kan ta lång tid på sig att gro och komma upp, för på det sättet så kommer du inte behöva komma ihåg vattning (eftersom blomman ändå vattnas), eller irritera dig över att det aldrig händer något.
catlady
Tack för alla bra tips! Ska utnyttja de stora baljorna med växter ute på balkongen.
Hamilton: Vad härligt att ha en sådan nyfiken och handlingskraftig liten son! smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (catlady @ 05-02-2007, 14:46)
Hamilton: Vad härligt att ha en sådan nyfiken och handlingskraftig liten son! smile.gif

wub.gif Jo han har sitt växt intresse kvar ännu och hjälper mig ofta idag
catlady
Hamilton: Då är det väl ett av hans små experiment jag har här hemma i fönstret? Apelsinen mår jättebra och har blivit nästan dubbelt så stor som när du skickade den! wub.gif
Lady Hamilton
laugh.gif Nä just den var sådd med "vilja" Hans små expriment plantor är tyvärr borta, tror att de överlevde en 3-4 år wub.gif
Piccante
Jag har aldrig planterat Nektarin själv förut men nu har jag tre kärnor hemma. Så jag hänger på experimentet och testar hur man bäst får dem att gro.
stennie
Första sommaren vi bodde i huset, där vi bor nu. hittade jag en växande kärna av Persika/Nektarin i en rabat, förmodligen bara slängd där av den som ätit frukten. Jag tog hand om det lilla trädet (hade den i kruka första året)
Nu 4 år senare är det ca 3m högt, förra sommaren blommade det för första gången, men det orkade inte bära fram frukten, men jag hoppas på i år! wub.gif
catlady
Åh! wub.gif Det låter helt underbart! Hoppas det bär frukt i år.
Leocarpus: Jag ska införskaffa ett par frukter nästa gång jag är i affären. Sedan är experimentet igång! Vi får rapportera senare i sommar om det hänt något... Hoppas hoppas! smile.gif
Lady Hamilton
Ja me! Kommer att vara med på experimentet. Köper också nektarin frukt smile.gif
Ramoth
När ni väl fått plantor (för det kommer ni självklart att få - eller hur!), var kommer ni då att ha dem?
Kruka innomhus lär inte räcka jättelångt ...

Hur gjorde du stennie?
Var växer ditt träd idag?
Henrik_
Att sätta kärnor och frön, av Rolf Efraimsson kan rekommenderas.

Skriver precis det som står där.

Börja med att fila kärnan ganska rejält så vatten kan tränga in.
Lägg kärnan ungefär 1 cm under jordytan i en kruka fylld med vanlig krukväxtjord. Placera varmt.
Vattna på nytt ungefär var tionde dag och duscha översta jordlagret när jorden ser torr ut.
När den är 10cm hög kan man toppa den så förgrening sker.
En liten buske bildas.

Inga konstigheter allså... det står dessutom att det är lätt att få dom att gro.
Självfallet lär man ju lyckas utan att följa det här till punkt och pricka!
Det gäller samma för både persika och nektarin.

Jag har själv sått apelsin, citron, grape, passionsfrukt, advokado, granatöpple och papaya.

Papayan fick dock för sig att lägga av förra vintern, övriga mår bra.
Henrik_
Ja just det.. Mango funkar också, men dom gillade inte lägenhetsluften alls, vilket däremot gått bra med övriga. Dom torkade bara in hela tiden, även fast jag duschade dom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon