|
Full version: Golv i växthus
Jonas70
05-02-2007, 08:50
I höstas hann jag få upp mitt växthus alldeles precis lagom tills vintern var över oss med alla sina stormar. Däremot har jag inte gjort något vid botten av växthuset och kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra med eventuell sten, plattor, jord etc. Hur ser det ut i era växthus på "golvet"?
Lena i Torslanda
05-02-2007, 09:45
Jag har en blandning. Längs 2/3 av ena långsidan har jag en jordbädd för lite tidiga sådder. Första halvan av golvet är betongplattor och den inre halvan är enbart grusad. Att det ser ut så är pga att jag vill kunna ställa mitt planteningsbord stadigt och även min lilla stol på plattor. Gruset tycker jag är praktiskt för mina krukodlingar .Odlar det mesta i svarta hinkar.
Lady Hamilton
05-02-2007, 09:48
Jag har sandbäddar som jag lägger nyklippt gräs på. Själva gången är av trädgårds plattor. Men eftersom jag behöver använda mig av hyllor på våren när jag härdar planten så måste jag samtidigt använda mig av stora klossar för att hyllsystemet skall kunna stå "stadigt" i bäddarna. och det är en "helvetenskap" innan fått hyllorna att stå rakt. Sandbäddar är inte att föredra då. Sedan har jag i flera år odlat tomater o gurka direkt i sandbäddarna det har fungerat riktigt bra tycker jag...........tills jag i fjol testade att odla i hinkar (willabs med vatten resovoar).....Då blev jag "frälst"  Dessa hinkar kommer jag att fortsätta med. Så skulle jag göra ett växthus nu så skulle jag ha ett "riktigt golv" där jag kan odla i hinkar
Jonas70
05-02-2007, 13:13
Jag funderar oxå på att odla mycket i hinkar istället för direkt i jordbädd. Mycket för att man är rätt flexibel hur man "möblerar om" bland hinkarna. Dessutom enkelt att byta ut jorden varje år. Men sedan är jag oxå lite sugen på att åtminstone ha någon jordbädd där man kan ha något permanent plus möjlighet att odla tidiga primörer.
MEN jag är fortfarande nyfiken på hur ni andra har det (innan jag fattar något beslut på hur jag ska göra.
Om man ska odla gurka och tomat i växthus; är det att föredra att göra det i jordbädd eller i kruka tror ni?
ogräset
05-02-2007, 18:52
Hejsan Jag läste din fråga om materialet på golvet i växthuset. Jag har gråsten ser nästan ut som gårasten fast billigare köpte det på byggmax, det är lätt att hålla rent och när det blir för varmt spolar vi vatten på stenen så att det blir fuktigt i växthuset. Till odlingsbäddar har jag upphöjda lådor i trä, det fungerar jätte bra lätt att byta ut jorden när det behövs och lätt att rensa. Du kan gå in i mitt album där kan du se hur vi gjorde när vi byggde växthuset. Du kommer att få många underbara dagar där. Ha det bra Birgitta
Margith
05-02-2007, 20:55
Jag har trä-trall i mitt växthus. Jag odlar bara i kruka. Trallen har min gubbe varit snäll och skruvat ihop åt mig. Tänk ungefär golvås med fastskruvad trall på... Trallen är i löstagbara sektioner. Nu har jag hela golvet täckt av trall, men det vore lätt att lämna nån bit öppen, om jag nu hade velat odla vindruvor eller nåt sånt Att odla i jordbädd har aldrig varit nåt alternativ för mig, det är tjorvigt att byta ut jorden, dörren till mitt växthus är så liten att jag inte kommer in med en skottkärra Gurka och tomat odlar jag varje år i mitt växthus. Om det är att föredra att göra det i jordbädd eller i kruka, det kan jag inte svara på, men jag odlar både och i kruka, med OK resultat Rent estetiskt tycker jag nog att stenplattor är snyggast, men jag har en gång med stenplattor alldeles bredvid växthuset och jag lovar, jag har miljarders myror där, så för att eventuellt minska antalet myror i växthuset kändes det tryggare med trä
AndreasBlomquist
06-02-2007, 00:45
Jag har marksten från Bender. Odlar i odlingshinkar med vattenmagasin.
När jag grävde ut för växthusets grund förutom förankringshålen grävde jag ut ca 30-40 cm på hela ytan. Först grovt grus, sedan isoleringsskivor och på dessa finare grus där jag gjorde ett golv av terrakottafärgade betongplattor 30x30 cm. Jag odlar uteslutande i murarspänner 12 liter och 20 liter. I år skall jag odla grönsaksprimörer och även detta kommer jag att göra i murarspänner. I ett hörn har jag tagit bort en platta och planterat en Himroddruva.
Jonas70
06-02-2007, 08:45
Tack för alla tips på hur ni gjort med era växthusgolv. Nu fick jag ju egentligen ännu mer att fundera på än innan jag ställde frågan Får ta mig en riktig funderare.
Jonas70
06-02-2007, 08:46
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-02-2007, 00:45) Jag har marksten från Bender. Odlar i odlingshinkar med vattenmagasin. Vad har du under markstenen då?
emmapemma
06-02-2007, 11:02
Jag har också marksten, som är lagt på stenmjöl (0-8), under det markisolering (ca 4 cm), under det bärlager 0-32, under det en duk. Totala djupet ca 50 cm (mellan 45-55 för marken lutar). Mellan skarvarna tog vi ännu finare stenmjöl. Tydligen tycker myror inte om stenmjöl, vi får väl se om det stämmer i sommar.
Jonas70
06-02-2007, 13:18
CITAT (emmapemma @ 06-02-2007, 11:02) Jag har också marksten, som är lagt på stenmjöl (0-8), under det markisolering (ca 4 cm), under det bärlager 0-32, under det en duk. Totala djupet ca 50 cm (mellan 45-55 för marken lutar). Mellan skarvarna tog vi ännu finare stenmjöl. Tydligen tycker myror inte om stenmjöl, vi får väl se om det stämmer i sommar. Du har verkligen gjort ett gediget jobb hör jag. Använder man markisolering för att förlänga säsongen, eller vad är det man isolerar mot?
emmapemma
06-02-2007, 13:48
Jag gjorde isoleringen ifall att jag börjar övervintra växterna, då behöver jag inte betala pengar för att värma upp marken. Dessutom sa kvinnan jag köpte växthuset av att det var stor skillnad att stå och arbeta på ett oisolerat golv gentemot det isolerade, det isolerade värms ju upp mycket snabbare på våren (alt. av värmefläkten) och känns därför mer behagligt att stå länge på. När hon arbetade på de oisolerade golvet kröp kylan upp i vaderna så det gjorde ont. Vi isolerade dessutom över plinarna, för att även där försöka förhindra tjälskjutning (nackdelen med glasväxthuset - blir det lite förskjutning knäcks glaset). Dessutom - om jag nu ska vara riktigt ärligt - så gjorde min man jobbet  , jag skötte bara administreringen  och markservicen
AndreasBlomquist
06-02-2007, 18:35
CITAT (Jonas70 @ 06-02-2007, 09:46) CITAT (AndreasBlomquist @ 06-02-2007, 00:45) Jag har marksten från Bender. Odlar i odlingshinkar med vattenmagasin. Vad har du under markstenen då? Hela ytan är utgrävd till 40-50 cm och sedan ligger den markduk, modell grövre som man kan köpa på t.ex Vägverket Produktion på hela ytan. Ovanpå detta ett tjockt lager med grov makadam, 30-50 mm för att få maximal avrinning och det är ju inte tjälskjutande så i princip kan hela gropen bli vattenfylld och frysa utan att det blir tjälskjutning. Ovanpå makadamet så ligger det en markduk till och ovanpå denna stenmjöl. Markduken ovanpå makadamen har enbart funktionen att hindra stenmjölet från att ramla ner bland makadamen. Allt är packat med 60 kilos vibrator. Ovanpå detta ligger sen då markstenen som jag mätte in med dels laseravvägningsverktyg (se bild nedan) och vattenpass vid varje ny sten.
CITAT (emmapemma @ 06-02-2007, 11:02) Jag har också marksten, som är lagt på stenmjöl (0-8), under det markisolering (ca 4 cm), under det bärlager 0-32, under det en duk. Totala djupet ca 50 cm (mellan 45-55 för marken lutar). Mellan skarvarna tog vi ännu finare stenmjöl. Tydligen tycker myror inte om stenmjöl, vi får väl se om det stämmer i sommar. Hej Emmapenna. Myror kan inte bygga i riktigt stenmjöl. De kan inte transportera detta fina mjöl. Fraktionen 0-8 är inget riktigt stenmjöl i vart fall inget fint stenmjöl. Du får återkomma och berätta hur det går med myrorna.
emmapemma
07-02-2007, 08:32
0-8 var som stenmjöl med inblandade bitar i. När man vattnade på det blev det lite som sten igen, mjölet satte igen hålrummen mellan bitarna. Jag hoppas verkligen att det räcker för att hindra myror att bygga däri (annars blir det baryton, växthuset är inte stort nog för oss alla) Dessutom, där vi grävde ur för grunden fanns det några rödmyrebon, och de försvann med schaktmassorna. Jag hoppas att platsen där schaktmassorna försvann njuter av sina medpassagerare
Jonas70
07-02-2007, 08:49
CITAT (emmapemma @ 06-02-2007, 13:48) Jag gjorde isoleringen ifall att jag börjar övervintra växterna, då behöver jag inte betala pengar för att värma upp marken. Dessutom sa kvinnan jag köpte växthuset av att det var stor skillnad att stå och arbeta på ett oisolerat golv gentemot det isolerade, det isolerade värms ju upp mycket snabbare på våren (alt. av värmefläkten) och känns därför mer behagligt att stå länge på. När hon arbetade på de oisolerade golvet kröp kylan upp i vaderna så det gjorde ont. Vi isolerade dessutom över plinarna, för att även där försöka förhindra tjälskjutning (nackdelen med glasväxthuset - blir det lite förskjutning knäcks glaset). Dessutom - om jag nu ska vara riktigt ärligt - så gjorde min man jobbet  , jag skötte bara administreringen  och markservicen  Ja det är klart behöver man inte göra arbetet själv så kan man ju ha många önskemål Jag tror inte jag kommer isolera mitt. Har ingen lust och gräva ut 50 cm över hela golvytan. Det är ett för stort jobb. Jag har rätt så hårt packad lerjord som gör det tungt.
Jonas70
07-02-2007, 08:56
Stenmjöl verkar ju i alla fall vara att föredra framför sand med anledning av myrorna då, eller?
kerstin z5-6
07-02-2007, 09:21
Makadam , duk+ stenmjöl + grus -inga jordbäddar ..
gryllar så med jord -praktiskt med grusgolv -men sten är snyggare
emmapemma
07-02-2007, 13:52
Ja, ta stenmjöl. För mig var det dessutom billigare, men jag vet inte hur det är i allmänhet (har turen att bo någon mil från närmaste åkeri och sandtag, så transporten var ganska billig) Vi har också blålera, men grävande skedde ju under den otroligt torra sommaren förra året, så det var förvånansvärt lättarbetat (jag grävde faktiskt en hel del själv). Sedan föll regnet, och då blev det ju genast mycket tyngre. Men då var det bara 10 cm kvar... Vad jag förstår har du redan gjutit fast ditt växthus, och då ska man nog inte trixa med isolering innanför och sånt, utan det bästa är nog att bara gräva ut "för syns skull" och lägga markduk mot ogräset och sedan stenar (eller vad det är du vill ha). Lätt som en plätt
Jonas70
07-02-2007, 15:30
CITAT (emmapemma @ 07-02-2007, 13:52) Ja, ta stenmjöl. För mig var det dessutom billigare, men jag vet inte hur det är i allmänhet (har turen att bo någon mil från närmaste åkeri och sandtag, så transporten var ganska billig) Vi har också blålera, men grävande skedde ju under den otroligt torra sommaren förra året, så det var förvånansvärt lättarbetat (jag grävde faktiskt en hel del själv). Sedan föll regnet, och då blev det ju genast mycket tyngre. Men då var det bara 10 cm kvar... Vad jag förstår har du redan gjutit fast ditt växthus, och då ska man nog inte trixa med isolering innanför och sånt, utan det bästa är nog att bara gräva ut "för syns skull" och lägga markduk mot ogräset och sedan stenar (eller vad det är du vill ha). Lätt som en plätt  JO, det är som du säger att jag har ju redan har gjutit fast det, så det blir nog antagligen som du skriver. Gräv ut så där lite lagom. Markduk och sedan stenmjöl och sten. Eventuellt att jag lägger ett tunt lager bärlager ovanpå duken.
Jonas70
18-03-2007, 14:36
Nu har jag grävt ut ca 35 cm över hela den ytan i växthuset som jag tänkte stenlägga. Det var tungt att gräva bort lerjorden för hand, men jag inbillar mig att det varit bra träning i alla fall. Jag hade tänkt mig att ha makadam i botten, därefter en duk och sedan stenmjöl direkt under stenarna, men hur tjockt lager av stenmjöl behöver man lägga?
emmapemma
18-03-2007, 16:43
Samma som för sättsand, 3-5 cm.
Jag hade markduk första året pga att jag var för lat att ta bort gräsmattan när vi byggde växthuset  . Ovanpå markduken la jag ett tjockt lager täckbark. Andra året tog jag bort markduken och myllade ner täckbarken. I mitten går en smal gång med kasserade gamla plattor, har inget behov att ha ett tjusigt växthus - det är skörden som är det intressanta  Växthuset är knögfullt varje sommar så det finns heller ingen plats för någon stol eller så. På våren brukar jag ibland ta en fika där innan växterna blir för stora men då sätter jag mig på mittgången
Kamilla z 7
18-03-2007, 19:35
Jag har Grävt ur sedan dit med singel och sättsand dit med frigolitskivor och sedan sand och plattor  svettigt värre men roligt när det var klart
Jonas70
20-03-2007, 15:08
CITAT (emmapemma @ 18-03-2007, 16:43)  Samma som för sättsand, 3-5 cm. Tack, då vet jag hur mycket jag brhöver beställa hem.
emmapemma
20-03-2007, 15:27
Ta i i överkant, för av någon anledning verkade det alltid gå åt mycket mer än beräknat... Dessutom behöver du för springorna också (plus att det tydligen går bra att blanda i jordblandningar)
Vi lade ett golv av telgelstenar som blivit över när vi rev en öppen spis. Ett eländas hackande för att bli av med gammalt bruk, men värt det tycker jag nu i efterhand. bild på golv
Jonas70
22-03-2007, 19:42
Verkligen ett vackert golv som ju passar perfekt till dina röda profiler.
Her er et bilde av gulvet i drivhuset mitt. Isoporplater, grov grus, duk og stenmel under sementhellene.
[attachment=657:2007_0320gulv0026.JPG]
Kamilla z 7
31-03-2007, 09:42
Sylvi! så underbart golv! vad är det för sten?
jag har trätrall i mitten + längst in under sittplatsen - funkar bra då jag bara odlar i hinkar[attachment=1106:P1010461.JPG]
Jonas70
04-04-2007, 11:32
Har du trallen direkt på jorden, eller?
Nej , har grävt ur , lagt markduk och så ett rejält gruslager - SEN trall - funkar bra åså är det så skönt att gå barfota på trägolv/Åsa
Jonas70
05-04-2007, 08:44
Ja, det ser ju vackert ut oxå!
CITAT (Kamilla z 7 @ 31-03-2007, 10:42)  Sylvi! så underbart golv! vad är det för sten? Det er betongplattor med skifermønster. Du finner dem her: Betongplattor
Växthusgolv Har 3 hål i golvet och massor av krukor, i upphöjningen blir det mest exotiska knölar och lökar, jätten i mittten har blad som är 1 meter *60 cm =) Växthus September
kricke1
06-04-2007, 16:56
sten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|