malin72
jaha vi har gått en vecka på att få svar från läkaren ,det var jobbigt att vänta tills måndagen kom.
nu blir det akut rökstopp för mig och sambon ohmy.gif ohmy.gif
han har haft hjärtinfarkt som inte märktes men visade sig på ultraljud och ekg...och ska på mera undersökningar men läkaren sa
-nu sträcker jag upp handen och säger att ni ska gå ut från dörren som icke rökare för nu är det farligt sad.gif sad.gif
ja det var väl kanske bra att höra eftersom att trots hjärtmediciner jag tar så har det inte hjälpt mig att sluta sad.gif
nu j...ar ska vi lyckas...

håll tummarna för mig denna gång igen wub.gif wub.gif wub.gif
kristerh
Håller alla tummar jag har rolleyes.gif
(se till att sluta med giftet omgående)
Biggan_
Håller tummar o tår! wub.gif
Blev ni inte erbjuden någon hjälp för att kunna sluta?
AnitaO
Då behöver ni verkligen sluta.
Kanske ni skulle prova den där nya medecinen Champix.
Den sägs fungera väldigt bra och att nästan hälften lyckas sluta permanent.
malin72
tack tack....han sa att han kan skriva ut en medicin om vi inte lyckas men den kostar 1000 kr ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Champix är det den med recept till eller unsure.gif unsure.gif
Anma
CITAT (malin72 @ 05-02-2007, 12:00)
tack tack....han sa att han kan skriva ut en medicin om vi inte lyckas men den kostar 1000 kr ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Ja, men räkna på vad det kostar er att röka på en månad... Då kanske 1000:- inte är så mycket. wub.gif
Håller alla tummar och tår för att ni ska lyckas!
Biggan_

Är det inte subvention på läkemedel som är livsviktiga?
1000 kronor eldar man ju snabbt upp när man röker, se det som en investering för livet istället! wub.gif
Alba
Lycka Till - ni klarar det.
Margaretha
Lycka till! Hopppas verkligen att ni lyckas! Min son köpte tuggummi, men när han tagit det i två dagar bestämde han att plågan blev bara längre på så vis och slutade tvärt!

Hörde en läkare som sa, att det är svårare att banta än att sluta röka! Vet inte vad jag ska tro!

Hoppas att det besked ni fått gett er motivationen.Det är nog helt avgörande att man verkligen vill. Håller tummarna! wub.gif wub.gif
AnitaO
CITAT (Anne R @ 05-02-2007, 12:06)
tack tack....han sa att han kan skriva ut en medicin om vi inte lyckas men den kostar 1000 kr ohmy.gif  :o  :o

Champix är det den med recept till eller unsure.gif  :unsure:

Ja, men räkna på vad det kostar er att röka på en månad... Då kanske 1000:- inte är så mycket. wub.gif
Håller alla tummar och tår för att ni ska lyckas!

Precis som Anne säger, så är det billigare än cigaretter.
Den är inte ännu med i frikortssystemet, men kommer att bli i mars-april har jag fått veta av min granne som jobbar på Pfizer.
Om du är intresserad att få mer exakta besked så säg till så ska jag fråga honom.
Reserv
Lycka till Malin (med sambo) wub.gif Det här grejer du tjejen, du är tuff och värre utmaningar har du säkert haft i livet. jag rökta uppemot tre paket om dan tills jag hittade odla..... rolleyes.gif då vart det lite mindre för jag röker inte inne för barnens skull. Sen förra våren så hade jag .....Hmm... huh.gif mer eller mindre permanent sällskap på msn så då gick man hastigt ner till ett halvt paket om dan biggrin.gif på nyårsafon vid tolvslaget tog jag mitt sista bloss och än har jag inte trillat dit....men så är jag så för****at tjurskallig också tongue.gif ..på gott och ont huh.gif
Men jag tror du klarar det här Malin wub.gif wub.gif
Betty
Vad är väl 1000:- jämfört med ett (sundare) liv.
Håller tummarna för er båda och hoppas ni verkligen lyckas den här gången. smile.gif
kristerh
hur många paket cigg motsvarar 1000:- och hur länge räcker medicinen, det kanske inte blir så dyrt om du jämför wink.gif
Margaretha
CITAT (Reserv @ 05-02-2007, 12:15)
Lycka till Malin (med sambo) wub.gif  Det här grejer du tjejen, du är tuff och värre utmaningar har du säkert haft i livet. jag rökta uppemot tre paket om dan tills jag hittade odla..... rolleyes.gif  då vart det lite mindre för jag röker inte inne för barnens skull. Sen förra våren så hade jag .....Hmm... huh.gif mer eller mindre permanent sällskap på msn så då gick man hastigt ner till ett halvt paket om dan  :D  på nyårsafon vid tolvslaget tog jag mitt sista bloss och än har jag inte trillat dit....men så är jag så för****at tjurskallig också tongue.gif ..på gott och ont huh.gif
Men jag tror du klarar det här Malin wub.gif  :wub:

Bra gjort Reserv! Ibland är det bra att vara tjurskallig! Är av samma virke!

Än en gång Malin, ni klarar det! För att ni är motiverade! wub.gif
pimpim
Håller tummarna, men detta klarar ni säkert. Tror att det kan vara lättare när man är två.
malin72
tack alla för uppmuntran wub.gif wub.gif
Leia
CITAT (kristerh @ 05-02-2007, 12:19)
hur många paket cigg motsvarar 1000:- och hur länge räcker medicinen, det kanske inte blir så dyrt om du jämför wink.gif

Ett exempel: ett paket röda hårda prince kostar 45:- nu efter höjningen. (jobbar på affär så det är lite av en yrkesskada att kunna priser även på varor man inte handlar själv tongue.gif ) Sedan beror det på hur många man röker per dag, men jag skulle tro att det inte är många rökare som röker mindre än för 1000:- i månaden. Och medicinen ska väll inte tas för all framtid antar jag utan under en övergångsperiod?

Lycka till, det här klarar ni! smile.gif wub.gif
LadyG
Oj, jag håller verkligen tummarna för er. Det måste gå bra helt enkelt, att röka är inte längre ett alternativ. Skickar styrkekramar och alla välgångstankar jag kan!
malin72
tack tack wub.gif wub.gif
Klura
Zyban är också mycket effektiv.
Den tror jag räknas in i frikortssystemet, då det egentligen är en antidep-medicin.
malin72
ok...jo jag satt och räknade igår vad är 1000 kr när vi röker för ca 2000 i mån ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
usch vad sjukt sad.gif
Christa
Det är inte alla som kan äta piller mot rökbegär. Här står lite mer.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...=7&UserTypeID=2

Här finns en bok som kan hjälpa. http://www.bokus.com/b/9185417238.html?pt=...t=search_result
Klura
CITAT (Christa @ 06-02-2007, 17:42)
Det är inte alla som kan äta piller mot rökbegär. Här står lite mer.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...=7&UserTypeID=2

Nej, det så klart. Men förhoppningsvis så kollar läkaren upp det innan han/hon skriver ut en sådan medicin.
Av de jag känner eller har hört om som har fått Zyban så har alla utom två blivit rökfria.
I Norge för några år sedan, så hade dom en drive. De sålde Zyban under en dag till samma kostnad som ett cigarettpaket. Jag minns inte nu hur mycket dom sålde men det var massor.
Bee
Tips till Malin och Malins man:
- Gå inte på kalas närmaste tiden om ni vet med er att det finns rökare där.
- se till att hålla er till "icke-rökarställen", dvs sitt framför tv:n osv (för ni rökte väl inte inomhus??)
- Ju fler icke-rökarställen ni kan komma på desto bättre. Besök museum, gå på Ikea. Med andra ord, ställen man normalt inte röker på. Och stanna där liiite längre än ni tänkt. Det är ju så att det där eländiga begäret som dyker upp då och då varar bara några minuter. Kommer ni väl över den stunden så klarar ni er ett tag till. Och ett tag till. Och ett tag till....

Varmaste lycka till!
Merlin
Prova också med att dricka färskpressad citronjuice när begäret blir som värst. Det hjälper garanterad smile.gif
Fenja
Tänk också på att röksuget går över på tre sekunder i kroppen, det är bara hjärnan som tar längre tid på sig.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon