Full version: Saknar Rockdala
kristerh
Å vad jag saknar Rockdala, brukade åka dit i jan o köpa fuchsiasticklingar,
nu har de som bekant stängt och hänvisar oss stockholmare till weibullsbutiken på sveavägen, var där häromveckan och blev jättebesviken, de hade inte speciellt mycket och inga ovanliga sorter wink.gif
visst kan man beställa från det nya stället, men då förlorar man tid eftersom jag antar att de inte skickar ut sticklingar nu på vintern wink.gif
hur gör ni övriga stockholmare wink.gif finns det något annat ställe som har mycket fuchsiasticklingar wink.gif
Fenja
Du får väl beställa via postorder från dem: Rockdala! De har ju inte upphört, bara flyttat...
Mvh
Fenja
malin72
men vet du...jag kollade på mässans utställare och dom kommer dit i år med wub.gif wub.gif wub.gif
nej det var inget roligt på weibulls och jag saknar dom med...trots att jag hittade dit som först när det var slutauktion smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan köpa på trädgårdsmässan samt jag funderar på att hoppa på bussresan som ordnas till Wibrandts (=de som odlar upp Rockdalafuchsiorna) 3 mars (mer info hittas på Rockdalas hemsida).
kristerh
CITAT (Fenja @ 05-02-2007, 11:57)
Du får väl beställa via postorder från dem: Rockdala! De har ju inte upphört, bara flyttat...
Mvh
Fenja

Jo de har upphört, namnet lever kvar wink.gif
som jag skrev blir det lite sent att få sticklingar eftersom jag antar att de inte skickar förrns frosten släppt, jag brukar stamma upp många och de brukar vara rätt fina när sommaren kommer när jag börjar i januari,
ska jag vänta tills i april så har jag förlorat 3 månaders tillväxt ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hoppar du på bussresan kan du ju shoppa lite tidigare ifall du är ledig den lördagen.
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-02-2007, 12:10)
Hoppar du på bussresan kan du ju shoppa lite tidigare ifall du är ledig den lördagen.

vilken bussresa wink.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den jag skrev om i mitt tidigare inlägg i denna länk, det anordnas en bussresa till wibrants (de som odlar Rockdalafuchsiorna) 3 mars från stockholm(info finns på Rockdala hemsidan). Jag funderar på att anmäla mig.
Lady Hamilton
CITAT (kristerh @ 05-02-2007, 11:54)
.....visst kan man beställa från det nya stället, men då förlorar man tid eftersom jag antar att de inte skickar ut sticklingar nu på vintern wink.gif.............

Nä det är klart att de inte kan skicka ut sticklingar medans det är frostrisk.

Och jag håller med dig kristerh att man tappar tid, och sticklingarna hinner inte "bli" något om man måste vänta tills det är leveranstid.
Samtidigt så är ju leveranstiderna anpassade så att de som inte har tillgång till lämpligt uppdrivnings utrymme får dem "lagomt" med hänsyn till både ljus och utetemperatur.
Att vänta tills mässan är ju inte heller någon större "tids besparing"
Jag förstår att du vill ha dina sticklingar NU!
Jag själv hoppas att min lokala handlare (3,5mil här i från) kommer att få "sina" sticklingar innom 2 veckor Och att han då även fått tag i mina "önskemål" wub.gif
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-02-2007, 12:15)
Den jag skrev om i mitt tidigare inlägg i denna länk, det anordnas en bussresa till wibrants .

det misasde jag unsure.gif ska gå in o titta på vad det står.
tack för tipset.
anneli85
Så Kristerh det är ingen ide att beställa då.....?Jag menar hinner man njuta av blommorna denna säsong?
Jag har aldrig köpt sticklingar förr.... hur går man tillväga med dom?Behöver dom extraljus osv.
Hur skall fuschia vinterförvaras?
Ursäkta min ovetskap men tar dom 50 spänn för en pelargon stickling? blink.gif
Lady Hamilton
J o anneli85 visst hinner du njuta av blommorna. Men det blir senare än om man kan börja driva sticklingarna redan i Jan-Feb. Men för att klara sticklingarna så pass tidigt är det nästan ett "måste" att du har tilläggsbelysning och gärna sval växtplats. Vid normal postleverans så klarar man sticklingarna bättre, men de är i samma stl. som om man köpte i Jan-Feb Det är tillväxten där emelln som man "vinner" om man köper tidigt och klarar av att driva dem rätt.
kristerh
CITAT (anneli85 @ 05-02-2007, 12:24)
Så Kristerh det är ingen ide att beställa då.....?Jag menar hinner man njuta av blommorna denna säsong?
Jag har aldrig köpt sticklingar förr.... hur går man tillväga med dom?Behöver dom extraljus osv.

klart du kan beställa ändå, det är bara jag som vill stamma upp mina, och för att få lite höjd på dem så vill jag starta så tidigt som möjligt, du hinner få blommor även om du beställer fast de blir kanske inte några jättar i år.
när du får hem dem ska du platera om dem i en "luftig" jord använd perlite, små lecakulor eller annat, och tryck inte ihop jorden som du gör med andra plantor, du kan trycka lite lätt runt krukkanten bara.
Och om du inte ska stamma dem så skall de toppas rätt ofta, för att bli täta o fina. jag brukar ha mina i fönstret, det räcker
Lady Hamilton
unsure.gif Blev det någon biljett till bussresan kristerh?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (anneli85 @ 05-02-2007, 12:24)
Ursäkta min ovetskap men tar dom 50 spänn för en pelargon stickling? blink.gif

Man hinner njuta av blommorna samma år man köper sticklingarna. Vilka priser det är på pelargonerna beror på vilken pelargon det är, det finns de sticklingar som kostar mer än 50kr st. Fuchsior brukar dock vara hyfsat billiga som stickling.

Både pelargoner och fuchsior förvarar jag mörkt i ett förråd som håller några plusgrader men det går även att förvara dem ljust och svalt samt ofta överlever de också inomhus i ett fönster.
kristerh
CITAT (Hamilton @ 05-02-2007, 12:40)
unsure.gif Blev det någon biljett till bussresan kristerh?

måste kolla med min fuchsiagalna kompis först wink.gif men omöjligt är det inte.
anneli85
Ok så jag ska ha dom i fönstret, men när ska jag börja på att ställa ut dom?. Ska jag använda vanlig planteringsjord....ingen såjord va?Toppas berätta mer hur då? blink.gif
kristerh
CITAT (anneli85 @ 05-02-2007, 13:59)
Ok så jag ska ha dom i fönstret, men när ska jag börja på att ställa ut dom?. Ska jag använda vanlig planteringsjord....ingen såjord va?Toppas berätta mer hur då? blink.gif

tänk på att inte ha värme på i elementet under wink.gif själv har jag golvvärme så det är rätt kyligt på fönsterbänken.
ingen såjord! toppas när de vuxit en bit, då nyper du av skottet ovanför ett bladpar, då får du automatiskt 2 nya skott på det stället.
och så håller du på ett tag. ställ ut dem på ett skuggigt ställe, du kan ställa ut dem när det börjar bli hyfsat varmt ute, men ta in dem på natten för säkerhets skull ifall det skulle bli nattfrost.
Kajsa
För mig som alltid handlat av dom från katalog eller nätet spelar det ingen roll var dom ligger i Sverige, katalogen och hemsidan ser ut som den alltid gjort, nästan svårt se att dom bytt ägare.
Det brukar finnas en del på Weibulls/ Sveavägen och mässan för er som bor i Sthlm.
Själv har jag beställt från deras hemsida som jag brukar.
kristerh
CITAT (Kajsa @ 05-02-2007, 15:52)
katalogen och hemsidan ser ut som den alltid gjort, nästan svårt se att dom bytt ägare.

jag såg att hemsidan ser likadan ut, visste man inte bättre kunde man tro att de bara flyttat wink.gif
Fenja
CITAT (kristerh @ 05-02-2007, 16:05)
jag såg att hemsidan ser likadan ut, visste man inte bättre kunde man tro att de bara flyttat wink.gif

NU trillar poletten ner! smile.gif Jag har fått höra att de bara flyttat.
Mvh
Fenja
kristerh
CITAT (Fenja @ 05-02-2007, 16:07)
NU trillar poletten ner! smile.gif

det var på tiden wink.gif laugh.gif laugh.gif
Fenja
Bättre sent än aldrig!! laugh.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Nu har jag iallafall anmält mig till bussresan, jag ringde runt och alla verkar redan vara uppbokade denna dag som jag kunde tänka mig var intresserad, så nu åker jag själv. (Hoppas det är hyfsat väder denna dag så tågen inte strular och man missar bussen)
Lady Hamilton
Ville bara visa en bild på sticklingar, den stora är köpt på Rockdala i början på Februari och den lilla levererades i mitten på April.

Så visst vinner man tid om man kan köpa "direkt" från butik i Jan-Febr
Miamamma
Förut om åren har jag besökt Rockdala och det tar mej tre timmar med bil härifrån. Jag har tagit det som en trevlig dagsutflykt och ibland har några kompisar varit med.
Nu tar det bara en och en halv timma till det nya stället så jag ska snart åka dit.
Det är inte värre för Stockholmsbor att åka ut från stan än vad det är för oss andra att åka in till stan! NI HAR JU NÄRA DIT! Norrköping ligger inte i innre norrland. laugh.gif
kristerh
CITAT (Miamamma @ 05-02-2007, 22:37)
Norrköping ligger inte i innre norrland. laugh.gif

jo, om man inte har bil wink.gif
anneli85
Men hur gör jag om jag vill stamma upp dom då.....tittade ju i flera album, väldigt vackert. Bara nyfiken på Cajsa, Kristerh och Åsa.....Använder ni Er av bara sticklingar, det var inga dåliga Fuschior ni hade. Klipper ni ner dom något?Isåfall när, höst el. vår?
kristerh
jag klipper bara bort det som är dött, om du vi stamma upp dem så nyper du bort sidoskotten som kommer och låter toppskottet växa uppåt,
efterhand som den växer på höjden så får du binda fast den lite löst i en blompinne och senare en bambu pinne. När du fått den i den höjd du vill ha den så toppar du den så den blir buskigare upptill, alla skott som den försöker skjuta ut från stammen tas bort.
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag klipper hårt på hösten efter att frosten svett bladen annars får jag inte in dem på hyllorna i förrådet. Har inte min uppstammade kvar, den klarade inte -6C förra året så det var bara roten som överlevde men jag använde Celia Smedley och den växer ju kraftigt och snabbt så med den sorten tar det inte så många år att få en stor uppstammad fuchsia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon