Jag odlade physalis på fönsterbrädan förra året men tyvärr ramlade frukterna av när de var ca 5 mm stora.
Någon som har varit med om något likande och vet vad det kan bero på?
Nu har jag ett växthus och tänkte försöka där i år. Hoppas att det går bättre.
Mvh Anna
Åsa, mälardalen zon 2
05-02-2007, 12:05
Kanske för liten kruka?? I en liten kruka blir det lätt ojämn tillgång på vatten och näring.
Vilken art physalis är det du odlar?
De hade förhållandevis små krukor så det kan varit problemet. Det blev väldigt mycket frukt men ingen mognade utan alla trillade av.
Jag tror att de hette gyllenbär.
Åsa, mälardalen zon 2
05-02-2007, 12:46
Om det var gyllenbär så är lagom krukstorlek runt 5-10 liter. Annars är det normalt för denna sort att tappa frukterna den kallas ibland markkörsbär för frukterna trillar till marken när de är mogna men dina låter som om de inte var riktigt fullmatade och mogna när de trillade ner, för någon centimeter i diameter brukar ju frukterna vara åtminstone.
Kan man odla gyllenbär i växthus eller blir det för varmt?
Mvh Anna
CITAT (annaco @ 05-02-2007, 14:14)
Kan man odla gyllenbär i växthus eller blir det för varmt?
Mvh Anna
Det går mycket bra att odla i växthus, man skall ju ALDRIG ha det så varmt i ett växthus! Så det är viktigt med ventilation och ev skugga om växthuset är litet och står soligt.
Åsa, mälardalen zon 2
05-02-2007, 14:32
ingrid fuxwall
07-02-2007, 22:00
Åsa!
Jag vet att du nämt tidigare vilken sorts frö man ska köpa (från Runobergs) om man vill ha frukt under sommar/höst men har glömt så jag vore tacksam om du kunde ge namnet än en gång.
ingrid
Eva 33c
07-02-2007, 22:37
Tar mig friheten att svara trots att jag inte är Åsa!
Physalis pruinosa = gyllenbär = de som syns på Åsas bilder.
Physalis edulis (peruviana) = kapskrusbär = den frukt som säljs som "physalis" i butikerna.
Runåbergs säljer nog bara gyllenbäret av dessa två. (fast de har råkat skriva fel vetenskapligt namn på den på hemsidan; Physalis francetii som är japansk lykta...

)
ingrid fuxwall
08-02-2007, 18:35
CITAT (Eva 33c @ 07-02-2007, 23:37)
Tar mig friheten att svara trots att jag inte är Åsa!
Physalis pruinosa = gyllenbär = de som syns på Åsas bilder.
Physalis edulis (peruviana) = kapskrusbär = den frukt som säljs som "physalis" i butikerna.
Runåbergs säljer nog bara gyllenbäret av dessa två. (fast de har råkat skriva fel vetenskapligt namn på den på hemsidan; Physalis francetii som är japansk lykta...

)
Tack snälla!
ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
08-02-2007, 18:54
Botanikerna har stuvat om bland Physalisarna så Gyllenbär heter numera Physalis grisea och kapkrusbär ska nu ha namnet Physalis peruviana
Tack vare
SKUD kan man nu se vilka namn som anses vara de korrekta just idag, en databas som uppdateras så fort något ändras funkar bättre än böcker som åldras snabbt när det gäller de vetenskapliga namnen.
Då får vi hoppas att Weibulls snart får höra talas om SKUD ... eftersom dom säljer Kapkrusbär som Physalis pruinosa.
Två fel av ett möjliga !
Eva 33c
08-02-2007, 22:47
Och jag har en påse från Bröderna Nelson som har en bild på Gyllenbär men namnet Gyllenbär, Goldie, Physalis pruinosa, men lika fullt blev det kapkrusbär av plantorna!
Jag visste inte att man bytt namn på Gyllenbäret, men det kan nog vara bra att känna till både det gamla och det nya eftersom det tar ett tag innan fröfirmor och andra har hunnit "skylta om".
Hur smakar gyllenbär jämfört med kapkrusbär?
Eva 33c
09-02-2007, 10:29
Jag tycker nog att Kapkrusbäsret som man köper har mer och fylligare smak. Men det är mycket roligare att odla Gyllenbär eftersom den ger så hemskt mycket frukt och mycket tidigare än man får på Kapkrusbär. Den kräver inte så mycket värme heller, tror jag. Bären är mindre på Gyllenbäret, som en spelkula ungefär men de har ändå mycket och god smak.
Åsa, mälardalen zon 2
09-02-2007, 10:44
Och jag vet flera som tycker tvärtom, som tycker att gyllenbäret smakar mera och är godare än de kapkrusbär man köper. Så smak är väldigt olika, man bör nog testa själv och se vad som passar ens smaklökar.
Finns det någon annan än runåbergs som säljer frö till gyllenbär (som verkligen blir gyllenbär och inte kapkrusbär) ? Jag tänker främst på någon av dem som finns i fröhyllan i trädgårdsbutikerna... Jag funderar på att köpa en påse frö till min mamma, men det blir dyrt med porto + avgifter att bara köpa en enda påse frö från runåbergs (min "stora" beställning därifrån är redan gjord och levererad).
Eva 33c
09-02-2007, 14:41
Min påse från Nelson (som gav fel sort) har ett par år på nacken nu, förhoppningsvis var det ett tillfälligt fel. Enligt beskrivningen på deras påse ska det verkligen vara Gyllenbär, Weibulls har den också i sortimentet.
Eva i Västerås
09-02-2007, 14:53
Jag tycker de är minst lika goda.
Dessutom är det kul med mängderna bär som blir.
Plantorna är lite "vekare", lite mindre blad och mindre över huvud taget än kapkrusbär. Min granne hade kapkrusbär och jag gyllenbär, så man kunde väldigt tydligt se skillnaden.
Jag som odlar utomhus har märkt en väldig skillnad i härdighet. Gyllenbäret är mycket tåligare. De fortsatte inte riktigt att växa tills det frös, men nästan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.