När är det lämpligt att ta sticklingar av den?
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
05-02-2007, 12:49
när du klipper ner dom , så kan du sen ta därifrån
annars är väl våren lämplig alternativ sätt dom direikt i marken
Jag menade när det är bäst att klippa ner dem

men våren är bästa perioden då Flaxss? För jag vill ta vara på sticklingarn, det är en kompis som vill göra en liten häck. Så jag vill att det ska vara en bra sticklingsperiod med om du förstår?
Mvh
Fenja
kristerh
05-02-2007, 14:21
Jag brukar klippa mina ett par veckor efter midsommar.
men det beror nog på var man bor i detta avlånga land
Alexander-VG-zon3
05-02-2007, 15:40
CITAT (Fenja @ 05-02-2007, 14:13)
Jag menade när det är bäst att klippa ner dem

men våren är bästa perioden då Flaxss? För jag vill ta vara på sticklingarn, det är en kompis som vill göra en liten häck. Så jag vill att det ska vara en bra sticklingsperiod med om du förstår?
Mvh
Fenja
du kan klippa ner dom innan dom har börjat att växa sen tar du sticklingarna rotar dom i marken eller i krukor , mot hösten ska planterna vara rotade
fruberglund
06-02-2007, 11:16
Läste nyss att man helst ska sätta dem i sandblandad jord, då rotar de sig lättare. Buxbom är tydligen väldigt lätt att ta sticklingar på men de växer långsamt. Jag ska nog försöka själv i år eller nästa år

Lycka till Fenja!
Tack för det tipset Fru Berglund! Då ska jag försöka att ha tålamod, jag vill så gärna hjälpa min kompis att ordna den lilla häcken hon vill ha.
Mvh
Fenja
fruberglund
06-02-2007, 14:45
CITAT (Fenja @ 06-02-2007, 12:46)
Tack för det tipset Fru Berglund! Då ska jag försöka att ha tålamod, jag vill så gärna hjälpa min kompis att ordna den lilla häcken hon vill ha.
Mvh
Fenja
Vad snäll du är mot din kompis
Glöm inte heller att beskära de små plantorna när de växt upp lite (när och hur vet jag inte) så de förgrenar sig bra annars blir det väl bara en rak pinne
Oj, jag hade tänkt ta sticklingar som är en 15-20 cm, som redan är rätt så förgrenade... är det för stort kanske? Jag har åtta vildvuxna buxbom som jag vill klippa så att de är lika stora.
Mvh
Fenja
Jag satte Buxbomssticklingar för ett par år sedan. Satte dem i Sandblandad jord lät dem stå i sina krukor hela sommaren och på hösten grävde jag ner hela krukan med sticklingar i en rabatt och där stod de till nästa höst då jag planterade ut dem och de har blivit jättefina. Hade säkert 15 - 20 krukor och alla tog sig. När man klipper - vet att det har något med midsommar att göra men kommer inte ihåg om det är före eller efter
Lycka till hälsar Eva St
Tack alla! Vet någon något om lagom storlek på sticklingarna?
Mvh
Fenja
Mina var nog ca 10 cm tror jag
Eva St
man tar och väljer ut en frodfig kvist och den ska ej vara för lång. Om den är för lång tar det mycket energi till blad masan 5-10 cm är bra. Sen ska man göra ett snitt i rott endan som man ska ha i den sand blandade jorden. Det är bra för det stimulerar så den bildar rötter.
CITAT (Wetter @ 07-02-2007, 19:38)
man tar och väljer ut en frodfig kvist och den ska ej vara för lång. Om den är för lång tar det mycket energi till blad masan 5-10 cm är bra. Sen ska man göra ett snitt i rott endan som man ska ha i den sand blandade jorden. Det är bra för det stimulerar så den bildar rötter.
Tack!

Då ska jag testa så.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.