Full version: verbena till te?
emas
Hej hej

Blivit bjuden på te gjort på Verbena. Gott. Så nu tänkte jag att det kanske är något jag kan så till våren. Sökte runt lite och blev då lite förvirrad över vilken verbena det kan ha varit - jätteverbena, lemon verbena ...
Verkar som att man kan koka te på olika med olika tänkta effekter. Jag dock mest ute efter god smak och inte farlig effekt. Någon som vet vad jag ska sikta på?

Emma
noora
Var det någon citronsmak på det te du drack? För i så fall var det förmodligen citronverbena. Det är en flerårig buske som övervintras inomhus på ljust och svalt ställe.
emas
CITAT (noora @ 05-02-2007, 14:11)
Var det någon citronsmak på det te du drack? För i så fall var det förmodligen citronverbena. Det är en flerårig buske som övervintras inomhus på ljust och svalt ställe.

Kommer inte ihåg om det smakade citrus ... minns bara att jag tyckte det var gott smile.gif Bladen låg i en påse och på den stod det bara "verbena".

Finns det fler än de jag nämnde som det skulle kunna ha varit? D v s citron- eller jätteverbena?

Emma
cia73
Finns även Verbena officinalis, Järnört.
Christoffer
Järnört tycker jag inte smakar något vidare, så det kan nog ha
varit Citronverbenan.
emas
Tack för tipsen.
Nu ska jag bara se om jag hittar några fröer också. Verkar inte vara så väldigt stort utbud på verbena ... men, får väl se letandet i sig som en trevlig sysselsättning :)

emma
Anna Maria
Hej!
Jag har tidigare letat frön till citronverbena, men gett upp och istället köpt en planta som jag just försöker övervintra... den har tappat en del blad kan jag ju säga...
Någon som vet om den hämtar sig, om jag ska klippa ner den eller?

MAria utanför Enköping
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon