Full version: Vermiculite
Hujedamig
Tänkte starta med pallkragar nu till våren, egentligen vill jag odla enligt "Square foot gardening" metoden men jag tror att det är enklare med pallkragar för då slipper man ju snickra så mycket själv.
Jorden vi har är lerjord och mycket problem med ogräs, så jag tänkte mig att ha täckplast underst och sedan fylla upp med en jordblandning och enl. boken om SFG så skall man bl.a ha i Vermiculite och då 10-15% av totala jordmängden.

Min fråga är då om det är någon som kör med vermiculte och isåfall hur mycket. Om man skall köra enl. metoden ovan så blir det nästan 20 liter i varje pallkrage.

Mvh
Magnus
kerstin z5-6
onödigt , är det för att behålla fukten ?
Jag använder uteslutande pås -ko -gödsel i mina kragar
Hujedamig
Det skall vara för att hålla fukten, men jag kom på precis att det kanske är för att dom har så väldigt varmt i vissa delar av USA där han som har skrivit boken kommer ifrån, skulle ju kunna vara av den anledningen som han vill ha vermiculite.

Någon annan som har någon idé?
Ciczi
Låter troligt att det är därför det används vermiculite i USA. MEn som hobbyodlare säger jag som Kerstin. Nej, onödligt.

Ciczi
Hujedamig
Tack för svar!

Magnus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon