Full version: Tacksam för såråd
Elisabeth P
Tacksam för lite hjälp igen. Nu har mina fröer från odla kommit
Jag har googlat runt men inte hittat uppgifter på allt. Är det inne som gäller då?

Dessa fröer har jag:

Alunrot 'Emperors New Clothes' - gror lika bra inne som ute

Röd solhatt 'Double Decker' - behöver kylas

Stockros 'Chaters White'- inne, mörkt och filade

Snokört 'Blue Bedder' - inne
Violkungsljus 'Antique Rose'- inne
Violkungsljus 'Violetta' - inne

Dessa har jag inte hittat någon info om:

Rudbeccia
Höstvädd 'Border mix'
Jätteprästkrage 'Crazy Daisy'
Kardinallobelia 'Queen Victoria'
Riddarsporre 'Rosy Future F2'

Salvia 'Blue Denim' - är det någon som vet om denna är perenn? Tveksamt va?

Någon som är extra svår?

Lisa
Fenja
Här hittar du en massa om just det!
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Sa just det att jag har googlat en del.
kerstin z5-6
Alunrot 'Emperors New Clothes' - gror lika bra inne som ute-och en miljon ..gror, Jag har bara sått inne

Röd solhatt 'Double Decker' - behöver kylas
(Rudbeckia)

Stockros 'Chaters White'- inne, mörkt och-behöver sällan fillas ..

Snokört 'Blue Bedder' - inne
Violkungsljus 'Antique Rose'- inne
Violkungsljus 'Violetta' - inne

Dessa har jag inte hittat någon info om:

Rudbeccia-se ovan
Höstvädd 'Border mix'-Scabiosa -gror ofast varmt -kan ta 2 v .. om inget syns efter 4 kyl ett par v
Jätteprästkrage 'Crazy Daisy'Leucanthemum 'Crazy Daisy'-så varmt
Kardinallobelia 'Queen Victoria'-så nu! varmt, tar tid ..
Riddarsporre 'Rosy Future F2' varm

Salvia 'Blue Denim' - är det någon som vet om denna är perenn? Tveksamt va? ytterst ... varmgrodd lär den vara i alla fall
Spännande att höra om den verkligen ÄR perenn
Ingen av dessa är särskilt knepig , mer än att jag minns att höstvädden grodde ganska oregelbundet , blev utskolning då o då liksom ...
Fenja
CITAT (Lisa:) @ 05-02-2007, 14:25)

Jag hänvisade till AoT:s sålista, där kan du söka på bokstav och titta exakt på den växt du undrar över, om du öppnar länken. smile.gif
Mvh
Fenja
Elisabeth P
Tack så mycket.
Tror att jag väntar en vecka eller så, bara så att jag är säker på att all sorgmygg är borta.
Hur fort biter nemablom (har tyvärr inte hunnit köpa ännu)?

Ska även micra såjoren innan.

Har hittills använt vermeculite och pelite blandat med såjord till alla mina sådder?

Läste någonstans om halksand- är det bättre?

Även kaktusjord till somliga - hur vet jag vilka?

Lisa
Elisabeth P
CITAT (Fenja @ 05-02-2007, 14:30)

Jag hänvisade till AoT:s sålista, där kan du söka på bokstav och titta exakt på den växt du undrar över, om du öppnar länken. smile.gif
Mvh
Fenja

Ursäkta Fenja om jag snäste av dig, men jag har precis varit ute på deras sida och läst om de jag hittade.

Alla är inte lika säkra på detta med sådd och jag bland andra tycker det känns bra att få personliga svar av alla trevliga odlaiter.
Tycker man att jag är jobbig/tråkig som inte orkar söka överallt så behöver man inte svara.

Tack för länktips i alla fall./ Lisa
Lady Hamilton
NEMAblom brukar ha gjort full verkan innom 2 veckor
kerstin z5-6
vermiculite andvänder jag aldrig .. det är lerhaltigt -behåller fukten alldeles för bra i de flesta sådder som övervakas och vattnas av mig biggrin.gif ...
Perlit däremot -kan blandas in i såjord om man inte får tag på Älgjorden
Halkgrus är ett ytterligare alternativ till Perlit ,
syfte: lättare syrerikare såjord -ej kaka"
Sår man små alpiner , rotkänsliga saker -tex bergvallmo kan ett tunnt lagert grus över sådden ge en bra miljö

Det kan även blandas i jorden

Det är nog klokt att vänta en v o se om ev sorgmygg ..

Om du får upp Leucanthemum 'Crazy Daisy' , och vill , skriv gärna om den här: -sådd, datum -uppkomst-datum osv och annat du vill förmedla -den saknas i sålistan
smile.gif
K
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-02-2007, 14:39)
Om du får upp Leucanthemum 'Crazy Daisy' , och vill , skriv gärna om den  här: -sådd, datum -uppkomst-datum osv och annat du vill förmedla -den saknas i sålistan
smile.gif
K

Är det AoT sålista du menar?
Ska notera allt flitigt. Tror du den är svår?

Lisa
Fenja
CITAT (Lisa:) @ 05-02-2007, 14:37)
CITAT (Fenja @ 05-02-2007, 14:30)

Mvh
Fenja

Ursäkta Fenja om jag snäste av dig, men jag har precis varit ute på deras sida och läst om de jag hittade.

Alla är inte lika säkra på detta med sådd och jag bland andra tycker det känns bra att få personliga svar av alla trevliga odlaiter.
Tycker man att jag är jobbig/tråkig som inte orkar söka överallt så behöver man inte svara.

Tack för länktips i alla fall./ Lisa

Jag försökte bara hjälpa till, är det fel så ber jag om ursäkt.
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
Leucanthemum 'Crazy Daisy'
Sådde i vanlig rumstemperatur 9/3 Grodde 13/3 Växte ganska långsamt i början omskolades 2 ggr men om man skolar till 9x9 behöver man endast skola en gång. Plantorna var små vid utplanteringen men växte sig väldigt stora under sommaren. Blomningen kom i mitten på Augusti

Får kopieras fritt!
kerstin z5-6
Ja jag menar AoTs lista -jag är admin på den och ploppar in nya råd o rön så fort jag hinner , just kragar är sorligt underrepresenterat släkte i listan ..

Listan är ju inte alltid fullständig -och för det mesta vill man ju -i alla fall jag -ha ett råd även från sådana som har testat just den sorten själva

Jag tror inte den är svår , men har inte prövat just den, men liknande -såg kul ut gjorde den !
Återkom med hur det gick !
K
kerstin z5-6
Jissus ! ...snabba ryck här ser jag -tack tack då lägger jag in Hamiltons råd .smile.gif

inlagt -tar gärna med Lisa senare, bra med två råd smile.gif
Foto av fröna + sådderna dvs småplant är jättebra , men inget krav
Elisabeth P
Ja, det är bara att hoppas att jag lyckas.
Återkommer så småningom.

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon