Full version: Identifieringshjälp!
catlady
Ute på balkongen i en stor balja står min Belladonna. Runt den ena stammen har tre små salladsliknande saker börjat komma upp. Men jag har inte satt några grönsaker alls! Är det någon som vet vad det är?

catlady
Ingen som kan hjälpa mig? Knopparna är inte större än 2 cm breda och 3 cm höga. blink.gif
Fenja
Endiver, Cikoria?
Mvh
Fenja
catlady
Men det verkar ju helt vansinnigt.. Vart skulle de fröerna komma från, jag har ju aldrig satt ett enda grönsaksfrö...?! blink.gif Finns det några blommor som ser ut sådär?
sudden
prydnadskål.....? hm... skumt
Irene_L
Kan det vara nya skott från Belladonnan som kommer upp och som ser ut så?
catlady
Nej, det tror jag inte. Belladonnan fick åtminstone "vanliga" gröna blad förra (och första) året. Helmysko...
Fenja
Ska i alla fall bli spännande att se vad det är! Lova att följa utvecklingen med kameran. smile.gif
Mvh
Fenja
catlady
Det ska jag absolut göra! Hade ju enbart varit kul om det blev något man kunde äta smile.gif
Tesa
Min första tanke var alruna..och det ska man INTE äta..
...men det ser mer ut som sallad.. biggrin.gif
catlady
Jag borde kanske flytta isär dem lite snart? De står ju väldigt nära varandra. Om vi utgår ifrån att det kommer bli sallat, hur många cm avstånd ska jag ha? Har de överhuvudtaget en chans att överleva såhär tidigt? blink.gif Kanske borde jag ta in dem i fönstret istället??
Eva 33c
Jag tror inte det är sallad! Sallad växer från frö varje år och visar först två små hjärtblad och sedan kommer bladen ett efter ett och inte förrän dom är ganska stora ser de ut som salladhuvuden. Inte i något stadium ser de ut som knopparna på din bild (vart tog bilden vägen föresten...) det är också ganska otroligt att de skulle ha grott ute redan.

Jag tror nog på Irenes ide, att det är skott från Belladonnan. Många perenner ser ut på detta sätt när de skicka upp årets första livstecken. Gräv lite försiktigt runt dina plantor så kan du nog se vart de hör. Är det några frön som grott nu i år är rotsytemet inte särskilt omfattande.

Fast nu är vi alla väldigt nyfikna i allafall. rolleyes.gif
catlady
Jasså! Jamen, då kanske det inte är utomjordingar som tagit över min balkong då... wink.gif Jag ska ut imorgon och gräva runt belladonnan och kolla om de sitter fast! Hade ingen aning om att perenner kunde se ut som kål/sallad. Bra att veta!
Flyttade runt bilder i mina album utan att tänka på att tråden inte kunde komma åt bilden längre...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon