Full version: Uppäten Rhododendron
Kakaduan
I helgen upptäckte vi att en av våra Rhododendron som vi planterade i somras (och som tagit sig jättefint) var totalt aväten. Några ynkliga gröna pinnar sticker upp ur marken men inte ett blad finns kvar.

Har någon någonsin hört talas om att rådjur eller hare äter rhododendron? Jag trodde att det var en rätt så "säker" växt!

Kakaduan
sad.gif
Ophelia
Nja...en del roddisar gillas av rådjuren.
KURT
CITAT (Ophelia @ 06-02-2007, 20:04)
Nja...en del roddisar gillas av rådjuren.

Eller så är det endel rådjur som äter ALLT!
Gilbert
vi upplevde samma sak. Verkar som att just nya knoppar är nam-nam. Men oroa dig inte. Vår kom tillbaka jättefint (tog ett år). Lite skydd runt växten kanske behövs när blade börjar komma tillbaka
Eva 33c
Jag "burar in" mina roddisar (och azaleor) under vintern-våren, annars äter rådjuren upp varenda knopp. De är rätt "vårdslösa" också, så ibland ryker någon gren av bara farten om den är lite vek. Nåt år klev de sönder en liten planta i jakt på knopparna. När knopparna blivit så stora att de är på väg att slå ut brukar jag kunna ta bort buren. Kanske är de inte lika goda då, eller så finns det helt enkelt mer att välja på då ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon