Full version: Kajplök
noora
Jag fick (eller snarare köpte...) små ytte-pytte sättlökar av kajplök idag. Är det bäst att sätta dem inne i en liten kruka eller ska jag vänta till sommaren och sätta dem ute? Är det någon som har odlat kajplök och kan dela med sig av erfarenheter? smile.gif
Siv i Bollnäs
Roligt att någon frågade om just kajplök - jag har länge undrat var man kan få tag i sådana! Man vill ju ha just små lökar; här där jag bor är det lite chansartat att så lök av vilken sort som helst för det tar så lång tid.För några år sedan fick jag några kajplökar uppgrävda med blast och allt, alltså färdiga plantor, av en god vän som bor på Gotland, men tyvärr så drog något djur upp dom ur landet där jag planterat dom. Somliga gissade på skator men det kan ju vara annat också. Alltså: var kan man få tag på kajplökar ??? ohmy.gif

Siv
maja zon 5
smile.gif smile.gif
Hej Siv !
Va´kul att prata med en styrelsemedlem Bollnäs Trädgårdssällskap här på forumet, inte visste jag att du odlat kajplök. Skulle också vilja ha tag på smålökar av kajp, men vet ej var man kan få tag på den.
Synd att det är så dålig aktivitet på vårt eget (trädgårdssällskapets) forum, vi kanske ska försöka locka dit några fler.
biggrin.gif Marianne i Bollnäs
KURT
CITAT (noora @ 05-02-2007, 18:49)
Jag fick (eller snarare köpte...) små ytte-pytte sättlökar av kajplök idag. Är det bäst att sätta dem inne i en liten kruka eller ska jag vänta till sommaren och sätta dem ute? Är det någon som har odlat kajplök och kan dela med sig av erfarenheter? smile.gif

Det "naturliga" är ju att det ligger kvar i jorden ute hela vintern. Om du skall förvara dem till våren så får de inte torka ut innan dess.
Susanna
Kajplök brukar man kunna köpa av Åke Truedsson i Malmö.

Åke T
mari_tres
*hum hum, vad jag är dum...*

Har på en del ställen sett lökstänglar med en liten klase smålökar på, som en blomma nästan (mkt mindre än luftlök), och har alltid trott att det har varit vitlök. Nu när jag börjar kolla runt lite på olika sidor efter bilder på kajp så är det ju precis så de ser ut!! Kan vitlöken se likadan ut eller är det kajp jag har sett?? De jag har sett har mestadels varit i sthlm skärgård, men även här i sundsvall har jag sett på något ställe.
Någon som kan upplysa mig om vad jag sett? huh.gif
noora
Jag köpte smålöken från Örtagårdens plantskola.

Löken levereras i en fröpåse(!), så jag hoppas att det är liv i dom... men Örtagården har jag bara goda erfarenheter av hittills, så jag litar på att det blir något av dem. Det kanske är bäst att peta ner dom i en kruka och ställa i källaren (10-12 grader + lysrör när det blir aktuellt) så att dom inte torkar ut?
mari_tres
Ingen som känner till svaret på min fråga?
Har vitlök också sånna smålökar i toppen?
Fenja
CITAT (mari_tres @ 10-02-2007, 22:12)

Undrar om det inte kan vara egyptisk luftlök du sett...
Bild här
Mvh
Fenja
KURT
CITAT (mari_tres @ 10-02-2007, 22:12)

Endel av våra vilda lökar bildar groddknoppar, kan det har varit det du sett? D v s är det vild eller odlad lök du sett?
mari_tres
CITAT (KURT @ 11-02-2007, 09:33)
Endel av våra vilda lökar bildar groddknoppar, kan det har varit det du sett? D v s är det vild eller odlad lök du sett?

Har sett den både kring stora turiststråk i sthlm skärgård och odlad här hemma i Sundsvall. När jag tittade in på länken du gav så måste jag ju säga att det var mest likt sandlöken. Att det finns så många olika vilda lökar hade jag ingen aning om! =) Å jag som trodde att det var vitlök wacko.gif rolleyes.gif
Tack för svar!
Penstemon
Det finns en vitlök som heter Estnisk röd som bildar bulbilder. Jag har beställt såna i sommar Sesam har dom. Så du har nog sett rätt!
Maria_z5
Jag satte vanliga vitlöksklyftor i jorden och högst uppe kom det såna där pyttelökar eller bulbiller mer vet jag inte... unsure.gif

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon