Full version: Varmt eller kallt?
Stussi
Har fått mina fröer från Odla idag och har lite frågor om några.
  • Klematis "Korean Beauty"
    Har läst här på forumet att man bör ställa ut dem ett par veckor
    men på påsen står det att man ska så nu i februari och låta dem
    stå i en temp mellan 15-20 grader. Ni som har sått den, vad tycker
    ni är bäst?
  • Alunrot "Emperors new clothes"
    Har läst att man kan både ställa ut dem eller lämna dem inne.
    Vad tycker ni är bäst? Ska jag täcka dem med bara ett tunnt lager
    jord? Om jag ska ställa ut dem antar jag att det är hög tid att så
    dem nu men om jag ska lämna dem inne, vilken tid bör jag så dem då?
  • Klocka "Tiny bells"
    Är det bara att så nu, ej täcka dem med jord, och vänta på att det
    börjar gro? Ska jag trä en plastpåse över krukan direkt eller ska jag
    vänta tills det har börjat på att gro? unsure.gif

Första gången jag sår något så jag vill vara riktigt påläst innan jag
sätter igång! smile.gif
kerstin z5-6
Alunroten behöver ingen kyla
Klockan -har bara ett efternamn ..gissar att det är Campanula lusitanica ?
Så ytligt täck ej , gror varmt -men långsamt

Cl koreana har jag inte testat -de flesta behöver en kall period för att gro bra
minst 5 v ute skulle jag testa -nån annan vet kanske mer

Plast har man över varmsådderna TILL de börjar gro , sen tar man bort den .. lufta o vänd plasten varje dag
gunnelö
Hej
Jag sådde klematis "Korean Beauty" förra året. Den grodde lätt och jag fick många plantor. Om jag inte alldeles missminner mig fick den ingen köldperiod (har förlagt mina anteckningar).

Har du möjlighet till extraljus skulle jag så nu.

Gunnel Ö
Stussi
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-02-2007, 22:07)
Alunroten behöver ingen kyla
Klockan -har bara ett efternamn ..gissar att det är Campanula lusitanica ?
Så ytligt täck ej , gror varmt -men långsamt

Cl koreana har jag inte testat -de flesta behöver en kall period för att gro bra
minst 5 v ute skulle jag testa -nån annan vet kanske mer

Plast har man över varmsådderna TILL de börjar gro , sen tar man bort den .. lufta o vänd plasten varje dag

Ja, det stämmer, det är en Campanula lusitanica! smile.gif

Om jag inte ska kyla alunroten, kan jag så den nu ändå eller
bör jag vänta en månad till?
Stussi
CITAT (gunnelö @ 06-02-2007, 08:23)
Hej
Jag sådde klematis "Korean Beauty" förra året. Den grodde lätt och jag fick många plantor. Om jag inte alldeles missminner mig fick den ingen köldperiod (har förlagt mina anteckningar).

Har du möjlighet till extraljus skulle jag så nu.

Gunnel Ö

Jag har tyvärr inte världens bästa extraljus så jag provar nog att så nu också
lämnar jag några inne och ställer ut några! smile.gif

Blommade din Klematis redan första året? Enligt påsen så ska den göra det.
lyckero
Alunrot har jag sått inne i rumstemp utan tilläggsljus - de brukar inte "förväxa sig" och bli långa och rangliga inne tycker jag. Men jag kanske skulle vänta till slutet på februari.
Lyckero
Helen i Piteå Zon 5
För att göra dig ännu mer lite villrådig rolleyes.gif så kan jag berätta att mina frön av Alunrot är sådda för några dagar sedan biggrin.gif biggrin.gif /Helen
Stussi
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 06-02-2007, 09:46)
För att göra dig ännu mer lite villrådig  :rolleyes:  så kan jag berätta att mina frön av Alunrot är sådda för några dagar sedan  :D  :D   /Helen

Tack för den! wacko.gif laugh.gif

Hmmm... Jag bor ju också i zon 5 och det börjar på att klia i så-fingrarna så jag
tror jag sår alunroten i morgon! biggrin.gif
gunnelö
CITAT (Stussi @ 06-02-2007, 09:10)
[Blommade din Klematis redan första året? Enligt påsen så ska den göra det.

Nej det gjorde den inte. Jag förväntade mig inte det heller. Däremot överlevde alla plantor jag planterade ut och växte till bra. De blev ca 40 - 50 cm långa.

Gunnel
maja zon 5
Har också sått mina fröer av alunrot inne i rumsvärme, jag sår dem alltid i spagnummossa, tycker att det blir bäst resultat då.
Klematis Korean Beauty sådde jag inne förra året i feb. ställer dem sen under lysrör i +15-18 när de är omskolade, fick fina plantor som jag sätter i drivbänk första året för tillväxt.
Finns det nån mer här på forumet som använder sig av spagnummossa istället för " soil less mix"? Fick det tipset av Kristl på Gardens North för nåt år sedan. smile.gif Marianne
kerstin z5-6
Jo till pionfrö
-annars betyder ju "soil less".. utan jord -dvs torv och perlit som nästan all bra såjord består av -ÄR soil less mix tex ..
Till alunrot som gror i millioner i vad som helst, verkar det lite överkurs med spagnum tycker jag -Har dina sorter varit svårgrodda??
maja zon 5
Ja vissa sorter av alunrot har varit svårgrodda, men jag fick då rådet av Kristl på GArdens att prova med "mossan", jag tycker småplantorna är lättare att skola om när de såtts i mossan.
Det kan ju också ha varit dålig frökvalitet på de som grodde dåligt.
Marianne i Bollnäs smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon